РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВИКЛИКИ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.1.10Ключові слова:
штучний інтелект, віртуальної реальності, цифрова трансформація, журналістика, автоматизація контентуАнотація
Роль штучного інтелекту (ШІ) у перетворенні сучасної журналістики охоплює всі етапи медіа-процесу, від збору даних до їх поширення. Ключові тенденції декомунізації включають автоматизацію збору та аналізу інформації, яка може обробляти великі обсяги даних на високій швидкості, створення персоналізованого контенту для задоволення потреб різних аудиторій та використання алгоритмів для прогнозування тенденцій в інформації та аналізу настроїв громадськості. Інтеграція цих технологій змінює спосіб створення новин та взаємодії з нашою аудиторією. Переваги штучного інтелекту включають декомунізацію журналістів, зокрема шляхом автоматизації повсякденних операцій, оптимізації контент-стратегій шляхом аналізу поведінкових даних та розширення можливостей взаємодії в класі шляхом персоналізованої доставки інформації. Відомі медіа-організації в різних країнах вже використовують ці технології для створення високоякісного контенту, прогнозування змін у поведінці аудиторії та розширення своїх каналів зв’язку. Незважаючи на очевидні переваги, інтеграція з ШІ має багато проблем. Зокрема, етичні питання, пов’язані з алгоритмічною прозорістю, можливістю дискримінації або спотворення фактів в автоматизованих процесах і ризиком втрати редакційної незалежності, залишаються важливими питаннями довіри аудиторії до контенту, створеного з використанням автоматизованих систем, і забезпечення відповідності стандартам журналістики в епоху цифрових технологій. Міжнародний досвід показує різні підходи до впровадження штучного інтелекту в ЗМІ. Країни з розвиненою медіа-інфраструктурою, такі як США, Великобританія, Китай і Європейський Союз, успішно використовували технології штучного інтелекту для поліпшення своїх інформаційних продуктів і їх поширення.У той же час у країнах, що розвиваються, можливості впровадження таких технологій часто обмежені через економічні, інфраструктурні та правові фактори.
Посилання
Васьківська О. Технології штучного інтелекту в журналістиці сучасності. Матеріали Х конгресу «Авіація в XXI столітті» – «Безпека в авіації та космічні технології». Київ : Національний авіаційний університет, 2022. С. 6.2.107–6.2.111
Газета в Ноттінгемширі. URL: https://www.nottinghampost.com/
Гнідковська К. Штучний інтелект у медіа: програми пишуть новини, але не замінюють журналістів. URL: https://cutt.ly/8CNFLuJ
Грозна О. О. Технологічні інновації в онлайн-медіа: роль штучного інтелекту та віртуальної реальності у трансформації контенту. Обрії друкарства. №1 (15). 2024. С. 102–112.
Мартиненко Д. Є., Дмитренко Н. В. Вплив інструментів штучного інтелекту на роботу журналіста: можливості та виклики. С. 210–211.
Переваги штучного інтелекту. ВГОЛОС.ZT. URL: https://www.vgolos.zt.ua/perevahyshtuchnoho- intelektu/
Сидоренко Т. М., Машковець С. В. Застосування штучного інтелекту в інформаційно комунікаційному просторі. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2023. № 4 (43). С. 81–85.
Ситник О. Проблематика впровадження штучного інтелекту в сучасних ЗМІ та медіа технологіях. Український інформаційний простір. 2023. № 2 (12), С.252–265.
Українські медіа та штучний інтелект. Як редакції залучають ШІ для створення контенту? URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut- shi-dlya-stvorennya-kontentu-i62217
AI and the future of news. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/ai-journalism-future-news
Artificial Intelligence in Journalism. URL: https://innovating.news/article/ai-in-journalism/
Borja Bergareche presenta el “proyecto Medusa” del Vocento Media Lab en el simposio de periodismo digital ISOJ de Austin. URL: https://www.vocento.com/borja-bergareche-presenta-el-proyecto-medusa-del- vocento-media-lab-en-el-simposio-de-periodismo-digital-isoj-de-austin-ee-uu/
¿Cómo están usando la IA los medios en España? URL: https://fleetstreet.substack.com/p/como-usando- inteligencia-artificial-los-medios
El Cartagena y el Villanovense empatan. URL: https://www.elconfidencial.com/autores/ana-futbot- 1824/
Hoog N., Voce A., Morresi E. How war destroyed Gaza’s neighborhoods – visual investigation. URL: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2024/jan/30/how-war-destroyed-gazas-neighbourhoods- visual-investigation
Mogensen K. Spreadable media: Creating Value and meaning in A Net-worked Culture, New York: New York University Press. 2013. MedieKultur: Journal of media and communication research. 30. 4. 10.7146/ mediekultur.v30i56.16054.
News Corp Australia. URL: https://www.newscorpaustralia.com/
Novedades en Radio 3 Extra Hiperia, Inteligencia Artificial y música. URL: https://www.rtve.es/ radio/20230227/nace-hiperia-primer-contenido-audiovisual-inteligencia-artificial-radio-3-extra/2427987. shtml
The role of Artificial Intelligence in the production of journalistic content. URL: https://editored.org/ 2024/04/03/the-role-of-artificial-intelligence-in-the-production-of-journalistic-content/?lang=en
Wu S., Irsoy O., Lu S., Dabravolski, V., Dredze, M., Gehrmann, S., & Mann, G. Bloomberggpt: A large language model for finance. 2023. arXiv preprint arXiv:2303.17564. URL: https://arxiv.org/pdf/2303.17564. pdf