HISTORY AND INNOVATIONS OF YOUTH SCIENCE MANAGEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE LOCAL ENVIRONMENT OF KREMENTSYA)

Authors

  • Irina SKAKALSKA
  • Inna SEMENETS-ORLOVA
  • Olena MOROZ

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-5(65)-11

Keywords:

management, youth science, history, education, research, Kremenets, the philosophy of science.

Abstract

The purpose of the research is to analyze and generalize the methodology of research and scientific searches of young scientists in the historical context on the example of educational institutions in Kremenets Ternopil region. The authors focused on the fact that the use of past experience will contribute to the development of modern scientific research of scientists in the difficult conditions of wartime. Research methods are relied on regionalist approaches to problem study. General scientific methods (analysis, synthesis, comparison) were used. A SWOT-analysis of the scientific activity of Kremenets young researchers was used to highlight the main characteristics, positive sides, innovations and historical connections. Methods of source studies were used to analyze the typology and modeling of various types of information. In addition, the authors’ own work experience as young scientists was taken into account. The scientific novelty of the work consists in the creation of a comprehensive study of the problem of the history of the youth science development from the 19th to the 21st centuries. On the basis of critically analyzed facts, archival documents and the reconstruction of certain social and political events, it is proved that the synergy of scientific research of young scientists is aimed at studying the native region: historical past, traditions, flora and fauna, biography, etc. Conclusions. A retrospective logical-systemic analysis of the scientific work of young scientists helped to outline the following main trends: the traditionality and imitation of the methodology of scientific researches from lecturers to students (Volyn Gymnasium), the organizational and social nature of the organization of scientific and cognitive research from the 19th century to modern times; regionality of the scientific researches, which combines the study and research of the history of the region, the creativity of world-famous personalities of history, music, literature, philosophy, biology, etc. Youth science in Kremenets region at the present time is carried out on the basis of scientific tradition and rationality. It was formed in the process of a solid foundation of scientific research activities through the leading centers of scientific research of the past, the research heritage of defining figures of scientists from various fields of knowledge who successfully conducted their scientific research. Today, in the conditions of the Russians destruction of monuments of Ukrainian culture, it is important to preserve the achievements of past generations. In addition, the methodology of scientific research of young scientists is implemented through the prism of virtualization of scientific knowledge, innovative forms of scientific work, dialogicality, synergy, etc.

References

Бондючна Ю., Павлюк Г. Історичні аспекти розвитку та становлення ботанічної науки в Кременці. «Волинь у дослідженнях вчених і краєзнавців». Матеріали всеукраїнської наукової конференції. Кременець, 2017. С. 220–227.

Вайнберг С. Пояснюючи світ. Історія сучасної науки. Харків, 2019. 351 с.

Галаган О. Нові аспекти наукової спадщини Віллібальда Бессера – першого дослідника флори України (до 200-річчя його наукової діяльності в Україні). Історія науки. 2008. URL: http://surl.li/cavpm (дата звернення: 12.12.2022).

Гриневич Т. Історична україніка у творчості Йоахіма Лелевеля. Проблеми гуманітарних наук : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія Історія. Вип. 36. 2015. С. 122–132. DOI: https://doi.org/10.24919/2312-2595.36.123134

Дем’яненко Н. М., Бойко А.М. Проекти вищої педагогічної освіти в Україні першої половини ХІХ ст. World Science, 3(3(55), 34–42. 2020. 2020. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31032020/6989 ; URL: https://rsglobal.pl/index.php/ws/article/view/403 (дата звернення: 22.12.2022).

Кирчів Р. Кременецька гімназія-ліцей першої третини ХІХ ст. та її дотичність до українського довкілля. 2006/2007 ; URL: http://www.inst-ukr.lviv.ua/files/23/430Kyrchiv.pdf (дата звернення: 12.12.2022).

Коляденко С. Кременецький ліцей у системі освіти Волині (ХІХ – 30-ті рр. ХХ ст.). Житомир, 2003. 136 с.

Крисовський, О. Кременецький парнас у період діяльності гімназії та ліцею. Волинські Афіни.1805–1833. Збірник наукових праць. Тернопіль : «Богдан», 2006. С. 88–111.

Лук’янець В. С., Кравченко О. М. & та ін. Світоглядні імплікації науки. Київ : ПАРАПАН, 2004. 408 с.

Марчук О. Форми, методи та прийоми навчання і виховання дітей і молоді в освітньо-культурних установах Волинської губернії та Волинського воєводства. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 6. Сєверодонецьк, 2019. URL: http://domtpsnu.snu.edu.ua/index.php/Domtp/article/ view/88/83 DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310-2019-93-6-156-166 (дата звернення: 26.06.2022).

Мацкевич Т. Кременецькі викладачі у Варшавському товаристві шанувальників наук. Волинські Афіни.1805–1833. Збірник наукових праць. Тернопіль : «Богдан», 2006. С. 243–250.

Молодь: наука та інновації : матеріали Х Міжнародної науково-технічної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених, Дніпро, 23–25 листопада 2022 року / Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» Дніпро : НТУ «ДП», 2022. 567 с.

Мороз О. В. Особливості виховної роботи під час класних та позакласних занять у Волинській духовній семінарії кінця ХІХ століття. Kremenets science: open air, або наука в кросівках : збірник наукових статей. Випуск ІІІ. / [за заг. ред. Р. О. Дубровського]. Кременець : КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2019. С. 5–15.

Оболончик Н. Краєзнавча робота в Кременецькому ліцеї 20–30-х рр. ХХ ст. 2010. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ist_2010_38_28 (дата звернення: 18. 12. 2022).

Положення про Раду молодих науковців Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, 2016. URL: http://www.kogpi.edu.te.ua/images/stories/me/dokymentu/ polozhenya/2019-2020/pol%20rmn.pdf (дата звернення: 12. 12. 2022). 16. Положення про Студентське наукове товариство Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, 2016. URL: http://www.kogpi.edu.te.ua/images/stories/Henrikh/ polozhennya_SNT.pdf (дата звернення: 12. 12. 2022).

Семенець Орлова І. А. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади : монографія. К. : ЮСТОН. 2018. 420 с.

Скакальська І. Просопографічний портрет українських вчених Західної Волині у першій половині ХХ ст. Історія науки і біографістика : електрон. наук. фах. вид. : міжвід. темат. зб. / Нац. наук. с.-г. б-ка Нац. акад. аграр. наук України. Київ, 2015. № 3. URL: http://inb.dnsgb.com.ua/2015-3/13.pdf (дата звернення: 12.12.2022).

Skakalska I. Traditions and innovations in the academic discourse of scientific research in the XIX–XXI centuries. (on the example of the Kremenets region). Contemporary issues of the world community and the role of social sciences in ensuring its development : collective monograph. SENSE. September 21, 2020. Lviv – Toruń : Liha-Pres. Р. 165–184 . DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-221- 3.08 ; URL: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/book/124 (дата звернення: 12. 12. 2022).

Томенко Д. Молодіжна політика та мобільність молоді України в часи війни. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. Київ : Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2022. № 1(61). С. 78–86. DOI https://doi.org/10.32689/ 2523-4625-2022-1(61)-12 ; URL : http://surl.li/emfoj (дата звернення: 02. 01. 2023).

Шевера. М. & та ін. Антоній Анджейовський. Талан і таланти відомого натураліста. Київ : Інститут ботаніки НАН України, 2018. 64 с. URL: https://www.botany.kiev.ua/doc/shevera53.pdf (дата звернення: 12.12.2022).

Шмит А. Кременецький ліцей як зразок просвітницької моделі школи на території України у першій половині ХІХ століття. Кременець, 2012. 235 с.

Published

2023-04-18

How to Cite

СКАКАЛЬСЬКА, І., СЕМЕНЕЦЬ-ОРЛОВА, І., & МОРОЗ, О. (2023). HISTORY AND INNOVATIONS OF YOUTH SCIENCE MANAGEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE LOCAL ENVIRONMENT OF KREMENTSYA). Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (5(65), 69-77. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-5(65)-11

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>