PROPOSALS FOR THE NATIONAL STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF THE EDUCATION SYSTEM IN POSTWAR UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-4(70)-2Keywords:
public administration, public administration in the field of education, development of education, educational changes, mechanisms of state administration, reform, development of society, educational reform, civic education, civil society, state, citizenAbstract
On page 7 of the "Vision of the Future of Education and Science of Ukraine", which was posted on the website of the Ministry of Education and Science of Ukraine on July 12, 2023, in the section "We invite you to discuss", it is correctly stated that the development of the National Strategy for the Development of Education is the next step for the implementation of the vision. It is also specified that: "It is necessary to prioritize current problems, summarize goals and develop a specific action plan, which will contain steps to implement changes in schools, universities, other educational institutions and scientific institutions. This plan must be realistic, scalable and results-oriented." Note that the latter has a special value. At the same time, it is appropriate to add that the plans themselves should include such key system elements for each structure of the education system as specific final goals, means of achieving them, including resources and certain pedagogical technologies, as well as evaluative final results that record the levels of achievement of specific strategic goals. This is what will determine the integrity of the justification of the National Strategy... from A to Z. The above-mentioned meaningful tasks in the vision are the basis of the National Strategy for the Development of Education in Ukraine presented below, which is an organic part of the scientific product of the "INTELLECT CLUB OF THE CIVILIZATION DEVELOPMENT OF UKRAINE". This product is called: "NEW PEOPLE-CENTERED MANAGEMENT COURSE (NLUK) OF UKRAINE in the context of the civilizational development of the world." In NLUK, a great role is given to peacekeeping education, which is a very important component of the modernized mechanism of state administration in post-war Ukraine.
References
Новий людиноцентричний управлінський курс України в контексті цивілізаційного розвитку світу: науково-публіцистичне видання / За заг. ред. Г.А. Дмитренка, В.В. Олійника, 2-ге видання, виправлене. К.: ПАЛИВОДА А.В., 2023. 251 с.
Салберг, Пасі. Фінські уроки 2.0: Чого може навчитися світ з освітніх змін у Фінляндії / Пасі Салберг; пер. з англ. А.Р. Шиян. Харків: Вид-во «Ранок», 2017. 240 с.
Дмитренко Г.А. Стратегічний менеджмент: цільове управління освітою на основі кваліметричного підходу: навч. посіб. / Г.А. Дмитренко. К.: ІЗМН, 1996. 140 с.
Дмитренко Г.А., Олійник В.В., Ануфрієва О.Л. Цільове управління: вимірювання результативності діяльності учнів і педагогів: навч. метод. посібник. К.: УІПККО, 1996. 84 с.
Олійник В.В., Медведь В.В. Цільове управління професійно-технічними навчальними закладами в ринкових умовах: навч. посіб. К.: ЦІППО, 2002. 68 с.
Гошко А.О., Дмитренко Г.А., Князєв В.М. Контури нового управлінського курсу трансформації України. Наукове видання / А.О. Гошко, Г.А. Дмитренко, В.М. Князєв. К.: УАДУ при Президентові України, 2004. 176 с.
Дмитренко Г.А. Новый управленческий курс для Украины: условия формирования и технологии реализации. Научное издание / Г.А. Дмитренко. К.: ДКС-Центр, 2012. 186 с.
Людиноцентрична система державного управління в Україні: утопія чи шанс. Кол. монографія / За заг. ред. Г.А. Дмитренка. К.: ДКС-Центр, 2014. 240 с.
Кваліметрія в управлінні: гуманістичний контекст; навч. посібник / Г.А. Дмитренко, О.Л. Ануфрієва, Т.І. Бурлаєнко, В.В. Медведь. Житомир: Видавець О.О. Євенок, 2016. 336 с.
Культура цільового управління в національній системі освіти: гуманістичний контекст: колективна монографія / За заг. ред. Г.А. Дмитренка, В.В. Олійника. Луцьк.: Вежа-Друк, 2017. 412 с.
Дмитренко Г. А. Хлівна І. В. Концептуальні та технологічні засади підвищення конкурентоспроможності національної економіки і системи освіти в процесі їх модернізації: моногр. / Г. А. Дмитренко, І. В. Хлівна. Умань: видавець «Сочинський М.М.», 2017. 306 с.
Сковорода Г. Повне зібрання творів. Т. 1-2 [текст]. К: Наукова думка, 1973. 576 с.
Нація має майбутнє, якщо є план на завтра. Інтерв'ю з Богданом Гаврилишиним, Віче, 2016., № 1-2. С. 28-29.
Семенець-Орлова, І. А. Сучасні тенденції управління актуальними освітніми змінами на прикладі зарубіжного досвіду. Університетські наукові записки, 2014. (1), 219-226.
Семенець-Орлова, І. А. Державне управління освітніми змінами: наукові категорії, методологія та актуальна проблематика досліджень на основі досвіду України та США. Університетські наукові записки, 2015. (1), 302-311.
Семенець-Орлова, І. А. Результативне лідерство в процесі управління освітніми змінами. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Серія: Державне управління, 2015. (4), 107-112.
Cеменець-Орлова, І. А. Нормативно-правове забезпечення освітніх змін в Україні. Теорія та практика державного управління, 2017. (3), 91-100.
Semenets-Orlova, I. Strateghichne upravlinnja jak systemnyj zasib upravlinnja osvitnimy zminamy [Strategic management as a systemic tool for managing educational change]. Theory and practice of public administration, 2015. 3, 52-60.