HEALTH-PRESERVING PRINCIPLES OF PUBLIC AND INNOVATIVE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-4(70)-7Keywords:
public administration, state mechanism of state administration, educational space, development of education, health-preserving technologies, health, life safety, health-preserving professional competenceAbstract
The purpose of the article is to analyze the substantiation of the content, forms and methods of implementation theoretically grounded and experimentally tested technology for assessing the provision of innovative management of an educational institution on the identification of shortcomings in the process of implementing innovative management and forecasting ways to overcome them while providing a system of appropriate conditions for public management of health-saving space in the education of Ukraine. In accordance with the purpose of the research, the main task was formulated: to reveal the state of development of the problem of organizing an innovative approach to the implementation of health-preserving principles in the modern management theory and practice of educational institutions. The methodological basis of the research is: domestic documents related to education, first of all, the laws of Ukraine "On education", "On general secondary education", "On higher education", Concept of development of postgraduate education in Ukraine, National strategy for the development of education in Ukraine for 2012–2021 and the Concept of the National Program "Health – 2020: Ukrainian Dimension". At the same time, the existing low level of general indicators of the health of children and adolescents, the spread of socially dangerous diseases, HIV/AIDS, high levels of alcoholism and drug addiction, and reproductive health require a new strategy for solving health preservation issues, the basis of which should be modern technologies promotion of preservation, strengthening and formation of health through education offered by WHO. The scientific novelty of the proposed materials consists in a comparative and prognostic analysis of the development of the formation of the readiness of management personnel for public management of health-saving space in educational institutions; characteristics of innovative activities of institutions and organizations aimed at popularizing health-saving definitions among all subjects of experience education; in the strengthening of the procedural role of the formation of professional health-preserving competencies in managerial personnel. The analysis of the experience of public innovative management of the health-saving space proved that the implementation of the intended problem both at the national and regional levels is multifaceted and multifunctional. Applying various technologies and methods of self-education, influencing the consciousness of each individual, help to understand the importance of health-saving technologies on an interdisciplinary basis. Promising for the Ukrainian education system in the process of its integration into the world educational space.
References
Горяна Л. Г., Олексієнко О. М. Пріоритетні напрями підготовки педагогічних працівників до управління впровадженням здоров’язбережувальних технологій. Сучасні проблеми підготовки та професійного удосконалення працівників сфери освіти: матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції. Чернігів, 2020. C. 22–26.
Горяна Л. Здоров’язбережувальний контент формування професійного іміджу педагогічних працівників у вітчизняному освітньому просторі, Професійний успіх у контексті сталого розвитку: освіта, економіка, екологія: монограф. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю.А., 2018. 286 с.
Заворотна Я. В. Основні причини та шляхи модернізації механізму управління загальноосвітнім навчальним закладом, Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя, 2012. Вип. 22 (75). С. 498–502.
Заворотна Я. В. Історична ґенеза інноваційного управління загальноосвітнім навчальним закладом, Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. Журнал. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012. Вип. 3 (21). С. 362–369.
Олексієнко О. М. Публічне управління у сфері розбудови освітнього здоров’язбережувального простору в Україні. Електронне наукове видання "Публічне адміністрування та національна безпека". 2022. №2. https://doi.org/10.25313/2617-572X-2022-2-7940.
Олексієнко О. М. Механізми професійної мобільності державних управлінських кадрів як показник їхнього іміджу у створенні здоров’язбережувального освітнього простору. 2022. Публічне урядування, 1 (29), 99-103. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-1(29)-14
Пархоменко-Куцевіл, О. Формування, розвиток та модернізація державних посад: концептуально-методологічні засади: монографія / О. Пархоменко-Куцевіл. К. : ФАДА, ЛТД, 2010. 295 с.
Семенець-Орлова, І. А. (2018). Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади.: монографія. К. : ЮСТОН, 2018. 420 с.
Федько О. А. Категорійно-понятійний апарат ідеології здоров’я в у дискурсі науки державного управління, Економіка та держава. 2010. № 4. С. 102–106.
Шиян О. Взаємодія школи, сім’ї і громадськості для створення оптимально здорового середовища, Фактори соціального формування особистості: школа, сім’я, громадськість: матеріали регіон. наук.-практ. конф. Л., 2000. С. 30–33.
Юрченко, О. М. Аналіз досліджень проблеми самозбереження в педагогічній теорії та практиці, Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. № 1 (45).
Semenets-Orlova, I., Mykhailych, O., Klochko, A., Nestulya, S., & Omelyanenko, V. (2019). Readiness of the education manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management, 17(3), 132-142.
Semenets-Orlova, I. A., & Kyselova, Y. Y. Multidimensional management contemporary: generation of social meanings for a new collective identities. Публічне урядування, 2018. (4), 264-273.
Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Tereshchuk, O., Denisova, L., Nestor, V., & Sadovyi, S. Special Aspects of Educational Managers’ Administrative Activity under Conditions of Distance Learning. Journal of Curriculum and Teaching, 11(1), 2022. 286-297.
Semenets-Orlova, I. Procedural aspects of educational changes: empirical findings at institutional level. Advanced Education, 2017. 64-67.