ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ-ІНОЗЕМЦІВ
Ключові слова:
студенти-іноземці, емоційні стани, адаптація, тривога, депресія, психологічна корекція, психопрофілактикаАнотація
Постановка проблеми. Процеси глобалізації та зростання міграції населення в сучасному світі призводять до збільшення кількості молоді, яка навчається в інших країнах, тому проблема адаптації молоді до проживання та навчання за кордоном є актуальною темою для дослідження.
Аналіз останніх досліджень і публикацій. Проживання та навчання в іншій країні має як позитивні аспекти (розширення світогляду, можливість знайти цікаву й добре оплачувану роботу, пізнання іншої мови та культури), так і негативні сторони, серед яких ностальгія та зменшення контактів із друзями та родичами, відсутність можливості навчатися рідною мовою, що спричиняє розвиток емоційних і поведінкових проблем у студентів-іноземців. Расова приналежність і соціальний статус студентів виявляються факторами, що впливають на академічну успішність і відвідування навчального закладу. Існує позитивна кореляція між проактивністю особистості та самоефективністю її адаптації.
Формулювання мети статті. Метою дослідження є вивчення стану емоційної сфери студентів-іноземців, які навчаються в Україні, визначення факторів, що впливають на процес їх адаптації, та розробка рекомендацій із психологічної корекції та психопрофілактики.
Виклад основного матеріалу. В дослідженні взяли участь 342 англомовні студенти 3 курсу вищих навчальних закладів м. Києва, які прибули на навчання до України з різних країн Близького Сходу, Південної Америки, Африканського континенту. Використовували спостереження, психотерапевтично спрямовану бесіду, мотиваційне напівструктуроване інтерв’ю, опитувальник HADS, експрес-тест на рівень володіння українською чи російською мовою. Було розроблено комплексну методику психологічної корекції та психопрофілактики для студентів-іноземців, спрямовану на нормалізацію їх емоційної сфери, що вміщувала психоосвітню програму, психокорекційні заходи та етап психопрофілактики. Реалізація даної методики сприяла якісній адаптації іноземних студентів, більш швидкому вивченню ними мови країни перебування, працевлаштуванню та вирішенню матеріальних проблем, подоланню негативних емоційних станів.
Висновки та перспективи подальших досліджень. Розроблена нами комплексна методика психокорекції та психопрофілактики порушень емоційного стану студентів-іноземців передбачає впровадження психоосвітньої програми, своєчасну психодіагностику порушень емоційного стану та інших проблем адаптації, а також реалізацію психокорекційних заходів та принципів психопрофілактики, що вміщують раціональну та когнітивно-поведінкову терапію. Психопрофілактична робота з іноземними студентами заснована на реалізації психоосвітньої програми, а також на підготовці студентів до життя в іншій країні, проведенні моніторингу процесу адаптації та виявленні груп ризику. Організаційна робота по вдосконаленню системи підготовки та 21 супроводу студентів в процесі їх навчання в іншій країні має бути спрямована на вдосконалення інституту кураторства, покращення викладання мови з наголосом на вміння спілкуватися в країні навчання, спільне навчання та мешкання в гуртожитку разом із студентами країни навчання, забезпечення надання доступної, своєчасної та якісної психологічної та медичної допомоги.
Посилання
Chao, M. M., Takeuchi, R., Farh, J. L. (2017). Enhancing cultural intelligence: The role of implicit culture beliefs and adjustment, Personnel Psychology, Vol.70, pp. 257-292.
Dovgodko, T. (2013) Adaptation of foreign students to the educational environment of Ukraine, Pedagogy and Psychology of Professional Education, Vol.2, pp.114 - 120
Duce, Daniel L. (2016), Can Within-Race Achievement Comparisons Help Narrow Between-Race Achievement Gaps?, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), Vol. 22, Issue 2, pp. 110-115.
Faramars Asanjarani & Gökmen Arslan (2020), Measuring the Emotional and Behavioral Problems among Iranian Students: A Psychometric Study, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), https://doi.org/10.1080/10824669.2020.1854761
Hua, J., Fan, J., Walker, A., Hou, N., Zheng, L., & Debode, J. (2018). Examinations of the role of individual adaptability in cross-cultural adjustment. Journal of Career Assessment, 27(3), 490–509.
Jing Hua, Guilin Zhang, Charles Coco, Teng Zhao, Ning Hou (2020), Proactive Personality and Cross-Cultural Adjustment: The Mediating Role of Adjustment Self- Efficacy, Journal of International Students, Vol. 10, No4, pp. 817-835.
Kroenke, K., Spitzer, R. L. & Williams, J. B., ets (2007) Anxiety disorders in primary care: prevalence, impairment, comorbidity, and detection, Ann. Intern. Med., Vol. 146., pp. 317–325.
Lunceford, Ghristina, Sondergeld, Toni A. & Stretavski, Elizabeth L. (2017), A Comparative Case Study of Student Preparation for Postsecondary Education: How GEAR UP, Socioeconomic Status, and Race Influence Academic and Non-academic Factors, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), Vol. 22, Issue 4, pp. 185-199.
Maertz, C. P., Takeuchi, R., Chen, J. 2016. An episodic framework of outgroup interaction processing: Integration and re-direction for the expatriate adjustment research, Psychological Bulletin, Vol. 142, pp. 623-654.
Report of a Mental Health Survey Among Chinese International Students at Yale University, Journal of American College Health, Vol. 61(1), pp. 1-8 January 2013 with 4,811 Reads DOI: 10.1080/07448481.2012.738267 · Source: PubMed
Sheikh, Mehak, Koc, Yasin & Anderson, Jorl R. (2019), A Qualitative Exploration of the Tertiary Education Experiences of Refugee and Asylum Seekers in Australia, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), Vol. 24, Issue 4, pp. 323-345.
Shu, F., McAbee, S. T., & Ayman, R. (2017). The HEXACO personality traits, cultural intelligence, and international student adjustment, Personality and Individual Differences, Vol.106(1), pp. 21–25.
Vashchuk, F. (2012) Psychological service in higher educational establishments of the USA and Ukraine (comparative analysis), Comparative professional pedagogy, Vol. 2, pp. 14 - 22.
Vihrushch-Oleksiuk, O. (2016) Personal determinants of foreign student youth as a condition for successful integration into a multicultural educational environment, Bulletin of the Odessa National University. Psychology: Sciences, No.1 (39), Vol. 21. , Odessa, Astroprint, pp. 68 - 78.
Young, T. J., Schartner, A. (2014) The effects of cross-cultural communication education on international students' adjustment and adaptation, Journal of Multilingual and Multicultural Development, pp. 1-16.
Young, T. J., Sercombe, P. G., Sachdev, I., Naeb, R., & Schartner, A. (2013) Success factors for international postgraduate students' adjustment: exploring the roles of intercultural competence, language proficiency, social contact and social support, European Journal of Higher Education, Vol. 3(2), pp. 151-171.
Госпітальна шкала тривоги та депресії [Електронный ресурс].-режим доступу: http://klvcrb.ru/attachments/article/ pdf (рос.)
Тест із російської мови для іноземців [Електронный ресурс].-режим доступу: https://studyinrussia.ru/life-in-russia/russian-language/russian-languagetest/ (рос.)