АРХЕТИПИ В ДІЯЛЬНОСТІ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-15-28Ключові слова:
архетипи, об’єднані територіальні громади, адміністративно-територіальна реформаАнотація
Економічний і соціальний розвиток нерозривно пов’язаний з певною територією. Цей комплексний розвиток можливий тільки при цілеспрямованому розвитку всіх елементів з урахуванням впливу архе- типів даної території. Территориальні складові кожної країни є її адміні- стративно-територіальними одиницями. Питання реформування адміні- стративно-територіальної системи пов’язані з актуальними проблемами децентралізації, а також з тим, що дослідження архетипів в об’єднаних територіальних громадах практично відсутні, що зумовлює актуальність та своєчасність заявленої проблематики.
Сучасні тенденції в контексті децентралізації місцевих органів влади полягають у: прийнятті ефективного стратегічного документа, що визна- чає цілі, тенденції, інструменти та механізми децентралізації в усіх систе- мах суспільно-політичних і соціально-економічних відносин; формуванні системи вертикальної і горизонтальної координації дій органів місцево- го самоврядування та територіальних інституцій з метою розширення їх співробітництва у вирішенні задач територіального розвитку; створенні діючої правової бази, яка усуває всі спірні питання у контексті співро- бітництва органів місцевого самоврядування, об’єднаних територіальних громад, бізнес-структур та інститутів громадянського суспільства в про- цесі соціально-економічного розвитку регіонів. Одним із факторів, що впливають на децентралізацію, є національний архетип. Його урахування як на етапі формування, так і на етапі розвитку об’єднаних територіаль- них громад допоможе прийняти зміни і здійснити ефективне управління громадами, їх бюджетами, землею.
Однією з основних характеристик новостворених територіальних гро- мад є їх життєздатність. Під сталою громадою ми розуміємо усвідомлено сформоване, економічно, соціально та політично активне співтовариство людей, яке є максимально самодостатнім у своєму існуванні та розвитку з точки зору забезпечення фінансовими та економічними ресурсами з ура- хуванням впливу громадських архетипів. Проведені дослідження щодо функціонування та розвитку територіальних громад показали, що одна з головних причин несталої соціально-економічної ситуації в суспільстві є невідповідність громад вимогам щодо їх існування: кількість членів громади має бути не менше можливого рівня для забезпечення фінансової автономії, організаційної та правової незалежності, державної підтримки та безпеки, системної цілісності.
Способами забезпечення життєдіяльності об’єднаних територіальних громад, поліпшення соціально-економічної ситуації та створення умов для їх розвитку є проведення адміністративно-територіальної рефор- ми, яка забезпечить вирішення правових, економічних і організаційних проблем з урахуванням впливів суспільних архетипів.
Посилання
Закон України “Про місцеве само- врядування в Україні” [Електрон- ний ресурс] // ВВР України. — 1997. — № 24. — Ст. 170. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97
Закон України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” [Електронний ресурс] // ВВР Укра- їни. — 2015. — № 13. — Ст. 91. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19
Батажок С. Г. Доходи місцевих бю- джетів як основа фінансової неза- лежності органів місцевого самовря- дування // Формування ринкових відносин в Україні. — 2016. — № 2 (177). — С. 86–91.
Біла С. О. Вплив децентралізації на стимулювання економічного зростання територіальних громад в Україні // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова: зб. наук. пр. — Вип. 27. — Серія: Економіка і право. — К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. — С. 60–68.
Камінська Н. В. Місцеве самовря- дування: теоретико-історичний і порівняльно-правовий аналіз: навч. посіб. [Електронний ресурс]. — К. : КНТ, 2015. — 232 с. — Режим доступу: http://pidruchniki.com/1584072021785/pravo/mistseve_samovryaduvannya
Монастирський Г. Л. Pизики па- ралельного функціонуванння но- вої та старої моделей управління розвитком територій // Публічне управління: проблеми та перспекти- ви: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., (Харків, 7 грудня 2018 р.). — Х., ТОВ “Константа”, 2018. — С. 30–34.
Монастирський Г. Л., Савчук Д. М. Модернізаційний підхід до управ- ління економічним розвитком гро- мад // Проблеми інноваційно-ін- вестиційного розвитку. — Серія: Економіка та менеджмент. — 2018. — № 15. — С. 38–46.
Афонін Е. А. Архетипні засади моде- лювання соціальних процесів [Елек- тронний ресурс] / Е. А. Афонін, А. Ю. Мартинов // Публічне уряду- вання. — 2016. — № 2. — С. 34–47. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pubm_2016_2_5
Амосов О. Ю., Гавкалова Н. Л. Вплив архетипів на суспільні трансформа- ції // Публічне урядування. — К., 2018. — № 3 (13). — С. 56–74.
Fukuyama F. The State Building: Governance and World Order in the 21st Century [Text] / Francis Fukuyama. – Ithaca, N.Y.: Cornell Univ. Press, 2004. — 132 p.
Колодій А. Концепція публічно- го (нового) врядування в її за- стосуванні до демократичних і перехідних систем [Електронний ре- сурс] // Демократичне врядуван- ня: наук. вісн. — 2012. — Вип. 10. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_10_3
Gettysburg Address, delivered by President A. Lincoln // Encyclopedia of American History: The American Heritage [Text] / John Mack Faragher, gen. editor. — N.-Y. : Henry Holt and Co, 1998. — P. 355.
Амосов О. Ю., Гавкалова Н. Л. Сим- біоз інституційних засад та архетипіки публічного управління // Публічне урядування. — К., 2016. —№ 2 (3). — С. 15–22.