PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF SENIOR EXECUTIVES OF STATE EXECUTIVE AUTHORITIES INVOLVED IN THE ELIMINATION OF THE CONSEQUENCES OF AN AVIATION ACCIDENT
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-3(23)-124-141Keywords:
executive authorities, aviation accident, innovative didacticsAbstract
The analysis of the complex of measures aimed at identifying aircraft that were or are in distress in the area of aviation search and rescue of Ukraine and providing well-timed assistance to the victims showed that the staff of the executive authorities, management bodies of search and rescue operations and search and rescue services are not always timely and not sufficiently confident in making decisions on the site of emergency operations, not professional enough to conduct search and rescue (SAR) operations, not accurate to organise the interaction of forces that are engaged in aviation search and rescue and also divisions directly responsible for SAR.
In order to specify the shortcomings in the training of personnel included in all aviation search and rescue authorities, the authors of the article created an information base of computer-oriented situational procedures for the list of functions defined in Section 3 (p. 2) of the Aviation Search and Rescue Rules in Ukraine (Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine dated 16.03.2015 № 279) for all participants of the operation of aviation search and rescue. According to the list of these procedures, they were experimentally assigned to working them out at specially organized staff trainings with staff of MASRCC and ASSRC, governing bodies at the airfields, operational coordination centres of the HD (U) SES in the regions. The staff of state executive bodies failed to take part in the experiment.
The results of the experiment, using the methodology of assessing the level of competence, allowed to analytically determine the integrated indicator of professional competence in the performance of the defined according to the post functions of each category of personnel, whose activity is related in one way or another, to the functioning of the aviation search and rescue system and direct search and rescue operations.
For objective reasons, the results of the study cannot be considered to be sufficiently correct due to a small number of respondents who participated in the experimental studies, but the findings were significantly correlated with the results of the ongoing review conducted in 2019 by the Aviation and Aviation Search and Rescue Department of the SES on the issues of search and rescue activities of ASAR personnel in response to aviation-related emergencies. But the integrated approach to determining the metrics allowed us to establish the trends quite certainly. The main essence of these trends is the imbalance of the curricula in the context of the ratio of fundamental and applied preparation, forms and types of theoretical and practical trainings and ignoring the possibilities of optimizing the content component on the basis of unification of educational, professional and certification processes.
The authors have convincingly proved the necessity of organizing and conducting the training of specialists of aviation search and rescue system entities (executive authorities, the SES, the Armed Forces of Ukraine, the National Guard, the National Police, the State Border Guard Service) involved in conducting aviation search and rescue operations on the basis of innovative organizational-pedagogical concepts (modular-competence, subject-activity and meta-subject approaches) as well as domestic and foreign experience.
References
Про заходи щодо вдосконалення організації та проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування: поста- нова Кабінету Міністрів України від 14.11.2012. № 1037 // Законодав- ство Ук Annex 12 to the Convention on International Civil Aviation “Search and Rescue” Країни. 2012. № 937. 20 с.
Наказ МВС України від 16.03.2015 № 279 Про затвердження Правил авіаційного пошуку і рятування в Україні. Зареєстровано в Міністер- стві юстиції України 1 квітня 2015 р. за № 364/26809.
Шевченко В. Л. Формула компетент- ності. Народна освіта [Електронне фахове видання]. 2015. Вип. 2 (26). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3246
Фроде Нільсон. Порівняльне дослі- дження Норвезького та Українсько- го досвіду професійної підготовки фахівців з пошуку і рятування / Ф. Нільсон, К. В. Суркова, Я. С. Мандрик // Наук. вісн. льотної акад. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 2. С. 161–166.
Марищук В. Л. Психологические основы формирования профессио- нально значимых качеств: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.01. Л.: ЛГУ, 1982. 418 с.
Дишкант О. В. Поняття схильності до ризику, її взаємозв’язок з особи- стими якостями пожежних-ряту- вальників // Психологія діяльно- сті в особливих умовах: матеріали міжвуз. наук.-практ. конф. 28 квітня 2006 р. Харків : АЦЗУ. 2006. С. 35– 37.
Екстремальна психологія: підруч- ник / за заг. ред. проф. О. В. Тімчен- ка. Київ : ТОВ “Август Трейд“, 2007. 502 с.
Миронець С. М. Психологічні осо- бливості професійної діяльності фахівців аварійно-рятувальних під- розділів МНС України // Вісник: зб. наук. ст. Київ. міжнар. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. Психоло- гічні науки. Вип. 1. Київ: Правові джерела, 2002. С. 228.
Медведев В. И. Устойчивость фи- зиологических и психофизиологи- ческих функций человека при дей- ствии экстремальных факторов. Л.: Медицина, 1982. 102 с.
Соболєв О. В. Метод визначення складу повітряних суден при мі- німальному часі обстеження ви- значеної площі / О. В. Соболєв, В. О. Попов, А. В. Селезньов // Вісн. Іркутського держ. ун-ту. 2017. Т. 21. № 7. С. 68–78.
Волянський П., Макаренко А. М., Дрозденко Н. В., Стрюк М. П., Дол- гий М. Л. До питання навчання на- дання домедичної допомоги // Су- часний стан цивільного захисту України: перспективи та шляхи до Європейського простору: матері- али 18 Всеукр. наук.-практ. конф. рятувальників. Київ: ІДУЦЗ, 2016. 380 с.
Бельмаз Я. М. Професійна підготов- ка викладачів вищої школи у Вели- кій Британії та США : монографія. Горлівка : ГДПІІМ, 2010. 304 с.
Бідюк Н. М. Кваліфікаційне забезпе- чення спеціалістів технічного про- філю у вищій школі Великобрита- нії // Вісн. Технол. ун-ту Поділля. 1999. № 6. С. 84–87.
Дубовик О. В. Особливості системи професійної підготовки у США / О. В. Дубовик, В. Я. Ковальчук // Луц. Нац. техн. ун-т. 2017: Молодий вчений. № 10 (13).
Романовська О. Дослідження вищої освіти Сполучених Штатів Амери- ки ХХ–ХХІ століття. Кн. 1. Гумані- тарна та підприємницька підготовка американців. Вінниця: Нова кн., 2009. 264 с.
Повітряний кодекс України (Закон України від 19.05.2011 р. № 3393- VI).
Annex 12 to the Convention on International Civil Aviation “Search and Rescue”: ICAO. Montreal, 2004. 27 p.