PUBLIC GOVERNANCE IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-3(23)-154-164Keywords:
public governance, educational institutions, model of public governance, institutions of educationAbstract
This article attempts to analyze the formation of public governance mechanisms in the educational environment. The peculiarities of the normative- legal acts on the mechanisms of management of the development of public governance are characterized, the directions and mechanisms of implementation of public governance are analyzed.
The proposals on the model of public governance in the educational institutions to the subjects of provision of educational services, both within the educational institution and outside, are separated. Components for developing a governance model that cover all participants in the educational process in the education system are offered to form critical thinking, the ability to understand and be able to assert their rights in various issues, learn how to implement innovative management methods, participate in discussions, webinars, learn how to anticipate the possible outcomes of lifelong learning.
The opportunity of the participants of the educational process to be socially active on the basis of civic competence, readiness to participate in the processes of the life of class, school, community, state is highlighted. Take responsibility for statutory functions within the requirements of the professional activity for the implementation of statutory professions, be able to resolve conflicts on the basis of democratic principles, values of the society.
Public governance should aim to educate a citizen-patriot student who could analyze the own actions and actions and behaviours of others who, in turn, should be directed at the formation and development of the civil society in our country.
The public maturity of students, teachers, and parents is manifested in their careful attitude towards the national and universal values. This attitude shows solidarity responsibility for the future of the native nature, harmonious coexistence with the world around. Formation of tolerant attitude to different religious communities, search for common goal of cooperation in the development of the educational space, search of charitable foundations for support and granting grants for development of the public governance.
References
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері рефор- мування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 14 грудня 2016 р. № 988-р [Елек- тронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80 (дата звернення: 09.04.2020)
Про затвердження Концепції на- ціонально-патріотичного вихован- ня дітей і молоді, Заходів щодо ре- алізації Концепції національно-пат- ріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчаль- них закладах: Наказ МОН України від 16 червня 2015 р. № 641 [Електронний ресурс]. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS24863 (дата звернення: 09.04.2020).
Конвенція ООН про права дити- ни (20 листопада 1989 року) : Конвенцію ратифіковано Постановою ВР України № 789-XII від 27.02.91 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення: 09.04.2020).
Про охорону дитинства: Закон України (редакція від 09.08.2019) [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14 (дата звернення: 09.04.2020).
Про запобігання та протидію до- машньому насильству : Закон Укра- їни (зі змінами, внесеними згідно із Законом від 17.01.2019 № 2671-VIII, ВВР, 2019, № 18, ст. 73) [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19 (дата звернення: 09.04.2020).
Про внесення змін до деяких законо- давчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон Украї- ни від 18.12.2018 [Електронний ре- сурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 09.04.2020).
Про деякі питання організації в закладах освіти виховної роботи щодо безпеки і благополуччя дитини у 2018/2019 навчальному році : Лист МОН України від 7.08.2018 № 1/9-486 [Електронний ресурс]. URL: https://www.schoollife.org.ua/pro-deyaki-pytannya-organizatsiyi-vzakladah-osvity-vyhovnoyi-robotyshhodo-bezpeky-i-blagopoluchchyadytyny-u-2018-2019-navchalnomurotsi/ (дата звернення: 09.04.2020).
Концепція розвитку громадянської освіти в Україні схвалена розпоря- дженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang=ru (дата звер- нення: 07.04.2020)
Гончаренко С., Кушнір В., Кушнір Г. Методологічні знання як виявлен- ня фундаменталізації професійної підготовки вчителя // Шлях освіти. 2007. № 3. С. 2–8.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. Київ: Рад. шк., 1977. Т. 4. 638 с.
Національна Стратегія сприяння розвитку громадянського суспіль- ства в Україні на 2016–2020 роки. Указ Президента України від 26 лю- того 2016 р. № 68/2016 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/68/2016/paran25#n25 (дата звернення: 08.04.2020).