ГРОМАДСЬКЕ ВРЯДУВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-3(23)-154-164

Ключові слова:

громадське врядування, освітні заклади, модель громадського врядування, заклади освіти

Анотація

Зроблено спробу проаналізувати формування механізмів гро- мадського врядування в освітньому середовищі. Схарактеризовано особли- вості нормативно-правових актів щодо механізмів управління розвитком громадського врядування, проаналізовано напрями й механізми впрова- дження громадського врядування.

Виокремлено пропозиції до моделі громадського врядування в закла- дах освіти до суб’єктів надання освітніх послуг як у межах навчального за- кладу, так і поза. Запропоновано компоненти щодо розроблення моделі громадського врядування, які охоплюють усіх учасників навчально-вихов- ного процесу в системі освіти, з метою формування критичного мислення, здатності усвідомлювати й уміти обстоювати власні права в різних питаннях, можливості впроваджувати інноваційні методи управління, брати участь в обговореннях, диспутах, вебінарах, навчитися передбачувати можли- ві результати діяльності в умовах безперервної освіти впродовж усього життя.

Висвітлено можливість учасників освітнього процесу бути соціально активним на основі громадянської компетентності, готовності брати участь у процесах життя класу, школи, громади, держави. Брати на себе від- повідальність за нормативно визначеними функціями в межах вимог до про- фесійної діяльності щодо реалізації нормативно визначених професій, умі- ти розв’язувати конфлікти на основі демократичних принципів, цінностей соціуму.

Громадське врядування повинно мати за мету виховати з учня патріота- громадянина, який би міг аналізувати власні вчинки й дії та поведінку інших осіб, які, своєю чергою, повинні спрямовуватися на становлення та розвиток громадянського суспільства в нашій країні.

У бережливому відношенні до національних, загальнолюдських цін- ностей проявляється громадська зрілість учнів, вчителів, батьків. У такому ставленні проявляється солідарна відповідальність за майбутнє рідної приро- ди, гармонійне співіснування з навколишнім світом, формування толерант- ного ставлення до різних релігійних громад, пошук спільної мети діяльності до співпраці у розвитку освітнього простору, пошук благодійних фондів для підтримки та надання грантів розвитку громадського врядування.

Посилання

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері рефор- мування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 14 грудня 2016 р. № 988-р [Елек- тронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80 (дата звернення: 09.04.2020)

Про затвердження Концепції на- ціонально-патріотичного вихован- ня дітей і молоді, Заходів щодо ре- алізації Концепції національно-пат- ріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчаль- них закладах: Наказ МОН України від 16 червня 2015 р. № 641 [Електронний ресурс]. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS24863 (дата звернення: 09.04.2020).

Конвенція ООН про права дити- ни (20 листопада 1989 року) : Конвенцію ратифіковано Постановою ВР України № 789-XII від 27.02.91 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення: 09.04.2020).

Про охорону дитинства: Закон України (редакція від 09.08.2019) [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14 (дата звернення: 09.04.2020).

Про запобігання та протидію до- машньому насильству : Закон Укра- їни (зі змінами, внесеними згідно із Законом від 17.01.2019 № 2671-VIII, ВВР, 2019, № 18, ст. 73) [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19 (дата звернення: 09.04.2020).

Про внесення змін до деяких законо- давчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон Украї- ни від 18.12.2018 [Електронний ре- сурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 09.04.2020).

Про деякі питання організації в закладах освіти виховної роботи щодо безпеки і благополуччя дитини у 2018/2019 навчальному році : Лист МОН України від 7.08.2018 № 1/9-486 [Електронний ресурс]. URL: https://www.schoollife.org.ua/pro-deyaki-pytannya-organizatsiyi-vzakladah-osvity-vyhovnoyi-robotyshhodo-bezpeky-i-blagopoluchchyadytyny-u-2018-2019-navchalnomurotsi/ (дата звернення: 09.04.2020).

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні схвалена розпоря- дженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang=ru (дата звер- нення: 07.04.2020)

Гончаренко С., Кушнір В., Кушнір Г. Методологічні знання як виявлен- ня фундаменталізації професійної підготовки вчителя // Шлях освіти. 2007. № 3. С. 2–8.

Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. Київ: Рад. шк., 1977. Т. 4. 638 с.

Національна Стратегія сприяння розвитку громадянського суспіль- ства в Україні на 2016–2020 роки. Указ Президента України від 26 лю- того 2016 р. № 68/2016 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/68/2016/paran25#n25 (дата звернення: 08.04.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-20

Як цитувати

Кухарчук, П., & Білик, О. (2020). ГРОМАДСЬКЕ ВРЯДУВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Публічне урядування, (3 (23), 154-164. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-3(23)-154-164