CHARACTERISTIC FEATURES OF INTRODUCTION OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-123-139

Keywords:

inclusive education, reformation of the educational system, pedagogical workers, psychological and pedagogical support of the child, correction of psychophysical development, adult education

Abstract

In this article an attempt to analyze the introduction of inclusive education in Ukraine is made. The reform of the education system, providing equal access to quality education for all children, including children with special educational needs, is highlighted. The peculiarities of the inclusive form of education in modern Ukrainian school are revealed, which include the right of a child who needs correction of psychophysical development, to attend general educational institutions and readiness of pedagogical staff for psychological and pedagogical support of the child. The implementation of the Law of Ukraine “On Education” on reforming the education system, ensuring equal access to quality education for all children, including children with special educational needs, is characterized. The actual significance of the inclusive form of education in the modern Ukrainian school is revealed, which implies the right of a child who needs correction of psychophysical development to attend general educational institutions and readiness of pedagogical staff for psychological and pedagogical support of the child.

A shift of emphasis of the state’s social policy concerning disabled people towards the formation of public consciousness regarding their perception as equal members of society and the need to create conditions for those citizens to live life to the full, including education, is highlighted. Legally recognized the right of children with special educational needs to study in educational institutions at their place of residence.

The issue of the inclusion of children with special educational needs in the children’s collective as soon as possible, starting from preschool age, is described.

Within the education of adults the use of non-traditional forms and methods of work is described, which proved its efficiency and effectiveness. While preparing future pedagogical staff, institutes of postgraduate pedagogical education and other institutions involved in further training should include inclusive subjects in educational programs and educate psychologists and professionals to work with children with special educational needs. It is necessary to provide them with knowledge of special and social pedagogy, as well as tools and models of alternative learning with the use of workshop (an intensive educational activity in which adults learn through their own activities).

References

Конвенція ООН про права дитини [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021

Закон України “Про освіту” [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19

Постанова Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 “Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надан- ня державної підтримки особам з особливими освітніми потребами” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/88-2017-%D0%BF

Наказ МОН України від 01.02.2018 р. № 90 “Про внесення змін до наказу Міністерства осві- ти і науки України від 6 грудня 2010 р. № 1205” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE31678.html

Розвиток професійної компетентності психолога у системі після- дипломної освіти: науково-мето- дичний супровід: монографія / [О. І. Гура, Т. Є. Гура, В. Я. Ястребова та ін.]; за ред. Т. Є. Гури. — Запоріж- жя: Просвіта, 2011. — 138 с.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. — К.: Рад. шк., 1988. — 304 с.

Швень Я. Воршопи. Управлінська діяльність. — К.: Вид. група “Шкіль- ний світ”, 2018. — 112 с.

Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 “Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF

Розвиток інклюзивного освітньо- го середовища в Запорізькій об- ласті: науково-методичний аспект: монографія / [упоряд.: Т. Є. Гура; ред. Т. Я. Озерова]. — Запоріжжя: СТАТУС, 2018. — 358 с.

Закон України “Про загальну серед- ню освіту” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14

Величко Д. В. Впровадження ін- клюзивної освіти в Україні // Вісн. Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія : Педагогічні науки. — 2015. — Вип. 125. — С. 46–49. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_125_14

Published

2018-09-29

How to Cite

Кухарчук, П., Коврігіна, Л., & Калінін, В. (2018). CHARACTERISTIC FEATURES OF INTRODUCTION OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE. Public Management, (5 (15), 123-139. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-123-139

Issue

Section

Статті