ОСОБЛИВОСТІ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-123-139

Ключові слова:

інклюзивна освіта, реформування системи освіти, педагогічні працівники, психолого-педагогічний супровід дитини, корекція психо-фізичного розвитку, навчання дорослих

Анотація

Зроблено спробу аналізу запровадження інклюзивної освіти в Україні. Висвітлено реформування системи освіти, забезпечення рівного доступу до якісної освіти всіх дітей, включаючи дітей з особливими освіт- німи потребами. Розкрито особливості інклюзивної форми навчання в сучасній українській школі, що передбачає дитині, яка потребує корекції психофізичного розвитку, право відвідувати загальноосвітній заклад і готовності педагогічних працівників до психолого-педагогічного супроводу дитини.

Схарактеризовано імплементацію Закону України “Про освіту” щодо ре- формування системи освіти, забезпечення рівного доступу до якісної освіти всіх дітей, включаючи дітей з особливими освітніми потребами. Розкрито ак- туальне значення інклюзивної форми навчання у сучасній українській школі, яку передбачено для дитини, що потребує корекції психофізичного розвитку, право відвідувати загальноосвітній заклад і готовність педагогічних праців- ників до психолого-педагогічного супроводу дитини.

Висвітлено зміщення акцентів соціальної політики держави стосовно лю- дей з інвалідністю у бік формування суспільної свідомості щодо сприйняття їх як рівних членів суспільства та необхідності створення для цих громадян умов для повноцінного життя, в тому числі здобуття освіти. Законодавчо ви- знано право дітей з особливими освітніми потребами на навчання в освітніх закладах за місцем проживання. Розкрито питання включення дітей з особливими освітніми потребами в дитячий колектив якомога раніше, починаючи з дошкільного віку.

Схарактеризовано використання нетрадиційних форм і методів роботи, що на практиці довели свою ефективність та результативність в освіті дорос- лих. Готуючи майбутніх педагогічних працівників, інститути післядипломної педагогічної освіти та інші установи, які займаються підвищенням кваліфіка- ції, мають включати в освітні програми інклюзивну тематику та формувати у педагогів психологічну та професійну готовність до роботи з дітьми з особли- вими освітніми потребами. Необхідно надати їм знання зі спеціальної та со- ціальної педагогіки, забезпечити інструментарієм та моделями альтернатив- ного навчання, використовуючи воркшоп (інтенсивний навчальний захід, під час якого дорослі навчаються через власну активність).

Посилання

Конвенція ООН про права дитини [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021

Закон України “Про освіту” [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19

Постанова Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 “Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надан- ня державної підтримки особам з особливими освітніми потребами” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/88-2017-%D0%BF

Наказ МОН України від 01.02.2018 р. № 90 “Про внесення змін до наказу Міністерства осві- ти і науки України від 6 грудня 2010 р. № 1205” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE31678.html

Розвиток професійної компетентності психолога у системі після- дипломної освіти: науково-мето- дичний супровід: монографія / [О. І. Гура, Т. Є. Гура, В. Я. Ястребова та ін.]; за ред. Т. Є. Гури. — Запоріж- жя: Просвіта, 2011. — 138 с.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. — К.: Рад. шк., 1988. — 304 с.

Швень Я. Воршопи. Управлінська діяльність. — К.: Вид. група “Шкіль- ний світ”, 2018. — 112 с.

Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 “Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF

Розвиток інклюзивного освітньо- го середовища в Запорізькій об- ласті: науково-методичний аспект: монографія / [упоряд.: Т. Є. Гура; ред. Т. Я. Озерова]. — Запоріжжя: СТАТУС, 2018. — 358 с.

Закон України “Про загальну серед- ню освіту” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14

Величко Д. В. Впровадження ін- клюзивної освіти в Україні // Вісн. Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія : Педагогічні науки. — 2015. — Вип. 125. — С. 46–49. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_125_14

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-09-29

Як цитувати

Кухарчук, П., Коврігіна, Л., & Калінін, В. (2018). ОСОБЛИВОСТІ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Публічне урядування, (5 (15), 123-139. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-123-139