PROFESSIONAL ACTIVITY OF STATE EMPLOYEES OF STATE SERVICE OF UKRAINE ON EMERGENCY SITUATIONS: OPTIMIZATION OF INTERFERENCE RELATIONS OF WORKERS OF EMERGENCY RESCUE DEPARTMENTS WITH SUFFERED

Authors

Keywords:

interpersonal relations, optimization, civil servants, rescue units of the Ukrainian Legislative Council of Ukraine, queuing system, triage, public administration

Abstract

The article deals with the issues of the activity of civil servants of the State Service of Ukraine for emergency situations, the general concept of interpersonal relations of workers with victims is disclosed, the main aspects of rendering emergency psychological assistance are considered. The ways of perfection of professional optimization of interpersonal relations of workers of rescue units of the DSNC of Ukraine with the victims are analyzed. The analysis and consideration of all existing forms, methods and methods of providing emergency psychological assistance as a single system. For the first time, it is proposed to consider the provision of emergency psychological assistance as a multi-channel queuing system with an unlimited queue. Proposals have been made on the activities of government bodies and civil servants to improve the forms, methods and methods of providing emergency psychological assistance to victims in emergency situations. It is noted that for many years, along with the development of psychological ideas, concepts and theories, there was a large “army” of psychologists who worked in health care institutions, in production, in education, in the internal affairs, aviation and space industries, and other sectors of the national economy. The content and results of their activities often did not fall on the pages of newspapers or in scientific publications. But these psychologists and their work often served as the primary source for experimental research and theoretical work of scientists. It is proved that any person, following certain recommendations and having information about the personality characteristics of the victim, will be able to provide him with the first psychological help in certain circumstances. It is very important to know how to help the victim immediately after the tragic event, to master the skills of working with the individual consequences of psycho-traumatic situations. It is especially important to know, in order to identify in a timely manner unfavorable psychological conditions and seek help from a specialist.

References

Медицинская сортировка [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://locus23.narod.ru/triage1.htm — Назва з екрану. Надання ек- стреної психологічної допомоги по- страждалому населенню внаслідок надзвичайної ситуації.

Екстремальна психологія: підруч- ник / за заг. ред. проф. О. В. Тімчен- ка. — Х. : УЦЗУ, 2007. — 502 с.

Кризова психологія: навч. посіб. / за заг. ред. проф. О. В. Тімченка. — Х.: НУЦЗУ, КП “Міська друкарня”, 2010. — 383 с.

Онищенко Н. В. Основні проблеми організації надання екстреної пси- хологічної допомоги постраждалим в умовах надзвичайної ситуації. Проблеми екстремальної та кризо- вої психології // Зб. наук. пр. — Вип. 10. — Харків: НУЦЗУ, 2011. — 268 с.

Малкина-Пых А. Г. Психологическая помощь в кризисных ситуациях. — М.: Эксмо, 2005. — 960 с. — (Спра- вочник практического психолога).

Руденко Л. А. Міжособистісні сто- сунки як чинник соціального ста- новлення особистості [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/7600/1/Ст%20УКУ.pdf

Гончар О. А., Бідняк І. І. Проблема формування умінь професійного спілкування майбутніх фахівців цивільного захисту в умовах ВНЗ ДСНС України / О. А. Гончар, І. І. Бідняк // Матеріали всеукраїн- ської наук.-практ. конф. курсантів та студ. “Актуальні проблеми техніч- них та соціально-гуманітарних наук у забезпеченні діяльності служби цивільного захисту”. — 8 квітня 2015 р. — С. 141.

Глушенко Ю. О. Психологічні пере- думови попередження конфліктів у професійній діяльності працівни- ків пожежно-рятувальних підрозді- лів / Ю. О. Глушенко // Матеріали всеукраїнської наук.-практ. конф. курсантів та студентів “Актуальні проблеми технічних та соціально- гуманітарних наук у забезпеченні діяльності служби цивільного захи- сту”. — 8 квітня 2015 р. — С. 131.

Качур А. А. До питання психоло- гічної реабілітації рятувальників ДСНС України та їх сімей / А. А. Ка- чур // Матеріали всеукр. наук.- практ. конф. курсантів та студентів “Актуальні проблеми технічних та соціально-гуманітарних наук у забе- зпеченні діяльності служби цивіль- ного захисту”. — 8 квітня 2015 р. — С. 169.

Кострич А. С. Концептуальні рішен- ня щодо створення автоматизованої системи екстреної допомоги насе- ленню за єдиним телефонним но- мером “112” / А. С. Кострич // Ма- теріали всеукр. наук.-практ. конф. курсантів та студентів “Актуальні проблеми технічних та соціально- гуманітарних наук у забезпеченні діяльності служби цивільного захи- сту”. — 8 квітня 2015 р. — С. 173.

Куфлієвський А. С. Професіографіч- ний аналіз діяльності працівників служби психологічного забезпечен- ня Державної служби України з над- звичайних ситуацій: монографія / А. С. Куфлієвський, Ю. І. Середа. — Х.: ХНАДУ, 2016. — 136 с.

Цицей Р. М. Інтерактивний ком- понент у структурі психологічно- го контакту психолога ДСНС із постраждалим в умовах надзви- чайної ситуації [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://nuczu.edu.ua/sciencearchive/ProblemsOfExtremeAndCrisisPsychology/vol14_1/Pekp_2013_14(1)_42.pdf

Миронець С. М. Негативні психічні стани та реакції працівників аварій- но-рятувальних підрозділів МНС України в умовах надзвичайної си- туації : дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.09 / Ун-т цивільного за- хисту України. — Х., 2007. — 250 с. — Режим доступу: http://www.disslib.org/nehatyvni-psykhichni-stanyta-reaktsiyi-pratsivnykiv-avariynorjatuvalnykh-pidrozdiliv.html

Krynychna I. P., Akimov O. O. Impact of external and internal factors on formation of psychological preparedness for own activity of public servants [Electronic resource]. — Access mode: http://ep3.nuwm.edu.ua/5951/1/%D0%90%D0% BA%D1

Аронсон Э., Уилсон Т., Эйкерт Р. Со- циальная психология. Психологи- ческие законы поведения человека в социуме. — СПб.: ПРАЙМ–ЕВРО- ЗНАК, 2002. — 560 с.

Організація аварійно-рятувальних робіт: підручник / за заг. ред. В. П. Садкового / В. Г. Аветисян, Ю. М. Сенчихін, С. В. Кулаков, Ю. О. Куліш, В. В. Тригуб. — К., 2006. — 453 с.

Стеблюк М. І. Цивільна оборона та цивільний захист : підручник. — К.: Знання-Прес, 2007. — 487 с.

Исследование операций в эконо- мике: учеб. пособие для вузов / Н. Ш. Кремер, Б. А. Путко, И. М. Тришин, М. Н. Фридман; под. ред. проф. Н. Ш. Кремера. — М.: ЮНИТИ, 2003. — 404 с.

Вплив групової динаміки на ста- більність колективу [Електроний ресурс]. — Режим доступу: http://studopedia.su/4_39854_vplivgrupovoi-dinamiki-na-stabilnistkolektivu.html

Published

2018-01-24

How to Cite

Акімов , О. . . (2018). PROFESSIONAL ACTIVITY OF STATE EMPLOYEES OF STATE SERVICE OF UKRAINE ON EMERGENCY SITUATIONS: OPTIMIZATION OF INTERFERENCE RELATIONS OF WORKERS OF EMERGENCY RESCUE DEPARTMENTS WITH SUFFERED. Public Management, (1 (11), 15-29. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/534

Issue

Section

Статті