DIRECTIONS FOR PROVISION OF PUBLIC BODIES’ TRANSPARENCY AND ACCOUNTABILITY IN CONDITIONS OF PARTICIPATORY DEMOCRACY DEVELOPMENT

Authors

Keywords:

participation democracy, transparency and accountability of power, transparency, public participation, public administration

Abstract

The article is devoted to issues of ensuring transparency and accountability of authorities in the conditions of participatory democracy (democracy of participation). It is argued that the public should be guaranteed not only the right for access to information but also the prerequisites for expanding its participation in state governance. These prerequisites include: the adoption of clearly measurable macroeconomic and social goals and the provision of control of the processes of their compliance with the government by citizens of the country; extension of the circle of subjects of legislative initiative due to realization of such rights by citizens and their groups; legislative definition of the forms of citizens’ participation in making publicly significant decisions, design of relevant orders and procedures, in particular participation in local referendum; outlining methods and procedures for taking into account social thought when making socially important decisions. The need to disclose information about resources that are used by authorities to realize the goals is proved as well as key performance indicators that can be monitored by every citizen; the efforts made by governments of countries to achieve these goals. It was noted that transparency in the conditions of representative democracy in its worst forms in a society where ignorance of the thought of society and its individual members is ignored does not in fact fulfill its main task — to establish an effective dialogue between the authorities and society. There is a distortion of the essence of transparency: instead of being heard, society is being asked to be informed — and passively accept the facts presented as due. In fact, transparency and accountability in this case are not instruments for the achievement of democracy in public administration, but by the form of a tacit agreement between the subjects of power and people, where the latter passes the participation of an “informed observer”.

References

Іваницька О. М. Передумови та на- прями підвищення транспарентно- сті фінансів державних підприємств України / О. М. Іваницька, Т. В. Ко- щук // Фінанси України. — 2017. — № 5. — С. 24–38.

Іваницька О. М. Принципи управ- ління діяльністю державних підпри- ємств / О. М. Іваницька // Стратегія розвитку України (економіка, со- ціологія, право). — 2016. — № 1. — С. 27–30. 3. Гегель Г. В. Ф. Философия права / пер. с нем.; ред. и сост. Д. А. Кери- мов, В. С. Нерсесянц; авт. вступ. ст. и примеч. В. С. Нерсесянц. — М.: Мысль, 1990. — 524 с.

Цілі сталого розвитку 2016–2030 www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku

Міхаел Маєр-Резенде. Міжнарод- ний консенсус про основні елемен- ти демократії [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: //http://democracy-reporting.org/newdri/wp-content/uploads/2016/06/dri_report_essential_elements_ua.pdf

The Universal Declaration of the Inter- Parliamentary Union on Democracy // http://www.ipu.org/cnl-e/161-dem.htm

Mendel Toby. Freedom of Information as an Internationally Protected Human Right //http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/foias-aninternational-right.pdf

Абрам’юк І. Базове навчання канди- датів на участь у мережі Матеріали до курсу Демократія участі: механіз- ми громадської участі на місцевому, регіональному та національному рівнях [Електронний ресурс]. — Режим доступу://http://regionet.org.ua/files/07_PartDemocracy_Abramyuk_Materials_v.122.07.14.pdf

Гай-Нижник П. Шведська соціаль- но-економічна модель: історичний аспект суспільно-господарського досвіду // Екон. часопис – ХХІ. — 2007. — № 11–12. — С. 14–16.

About the fiscal policy framework // http://www.government.se/government-of-sweden/ministry-of-finance/central-government-budget/the-fiscal-policy-framework/

Про всеукраїнський та місцеві ре- ферендуми: Закон України від 03.07.91 р. № 1287-XII // zakon.rada.gov.ua/go/1286-12

Федоренко В. Законодавче регу- лювання місцевих референдумів в Україні: досвід, проблеми та пер- спективи / В. Федоренко // Вісн. Центральної виборчої комісії. — 2014. — № 1 (28). — С. 64–69.

Published

2018-01-24

How to Cite

Іваницька , О. (2018). DIRECTIONS FOR PROVISION OF PUBLIC BODIES’ TRANSPARENCY AND ACCOUNTABILITY IN CONDITIONS OF PARTICIPATORY DEMOCRACY DEVELOPMENT. Public Management, (1 (11), 143-152. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/544

Issue

Section

Статті