НАПРЯМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ТА ПІДЗВІТНОСТІ ВЛАДИ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ДЕМОКРАТІЇ УЧАСТІ
Ключові слова:
демократія участі, прозорість і підзвітність влади, транспарентність, участь громадськості, публічне управлінняАнотація
Стаття присвячена питанням забезпечення прозорості та під- звітності влади в умовах партисипативної демократії (демократії участі). Аргументовано, що громадськості має бути гарантовано не лише право на доступ до інформації, а й виконання передумов розширення її участі в управ- лінні державою. До таких передумов віднесено: прийняття чітко вимірюва- них макроекономічних і соціальних цілей та забезпечення контролю з боку громадян країни процесів дотримання їх урядом; розширення кола суб’єк- тів законодавчої ініціативи за рахунок реалізації таких прав громадянами та їх групами; законодавче визначення форм участі громадян у прийнятті су- спільно значущих рішень, відпрацювання відповідних порядку та процедур, зокрема участі у місцевому референдумі; окреслення способів і процедур врахування суспільної думки при прийнятті соціально важливих рішень. Доведена необхідність розкриття інформації про ресурси, які задіяні владою для реалізації цілей; ключові індикатори ефективності, які може контролю- вати кожен громадянин; зусилля, які докладають уряди країн щодо досяг- нення цілей. Відмічено, що прозорість в умовах представницької демократії в своїх найгірших формах у суспільстві, де відбувається ігнорування думки суспільства та його окремих членів, фактично не виконує свого основного завдання — налагодження ефективного діалогу влади та суспільства. Відбу- вається спотворення сутності прозорості: замість того щоб бути почутими, суспільству пропонується бути обізнаним — і пасивно прийняти представле- ні факти як належне. Фактично прозорість і підзвітність у цьому випадку не є інструментами досягнення демократії в публічному управлінні, а формою мовчазної угоди між суб’єктами владних повноважень і народом, де остан- ньому відводиться пасивна участь “інформованого споглядача”.
Посилання
Іваницька О. М. Передумови та на- прями підвищення транспарентно- сті фінансів державних підприємств України / О. М. Іваницька, Т. В. Ко- щук // Фінанси України. — 2017. — № 5. — С. 24–38.
Іваницька О. М. Принципи управ- ління діяльністю державних підпри- ємств / О. М. Іваницька // Стратегія розвитку України (економіка, со- ціологія, право). — 2016. — № 1. — С. 27–30. 3. Гегель Г. В. Ф. Философия права / пер. с нем.; ред. и сост. Д. А. Кери- мов, В. С. Нерсесянц; авт. вступ. ст. и примеч. В. С. Нерсесянц. — М.: Мысль, 1990. — 524 с.
Цілі сталого розвитку 2016–2030 www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku
Міхаел Маєр-Резенде. Міжнарод- ний консенсус про основні елемен- ти демократії [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: //http://democracy-reporting.org/newdri/wp-content/uploads/2016/06/dri_report_essential_elements_ua.pdf
The Universal Declaration of the Inter- Parliamentary Union on Democracy // http://www.ipu.org/cnl-e/161-dem.htm
Mendel Toby. Freedom of Information as an Internationally Protected Human Right //http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/foias-aninternational-right.pdf
Абрам’юк І. Базове навчання канди- датів на участь у мережі Матеріали до курсу Демократія участі: механіз- ми громадської участі на місцевому, регіональному та національному рівнях [Електронний ресурс]. — Режим доступу://http://regionet.org.ua/files/07_PartDemocracy_Abramyuk_Materials_v.122.07.14.pdf
Гай-Нижник П. Шведська соціаль- но-економічна модель: історичний аспект суспільно-господарського досвіду // Екон. часопис – ХХІ. — 2007. — № 11–12. — С. 14–16.
About the fiscal policy framework // http://www.government.se/government-of-sweden/ministry-of-finance/central-government-budget/the-fiscal-policy-framework/
Про всеукраїнський та місцеві ре- ферендуми: Закон України від 03.07.91 р. № 1287-XII // zakon.rada.gov.ua/go/1286-12
Федоренко В. Законодавче регу- лювання місцевих референдумів в Україні: досвід, проблеми та пер- спективи / В. Федоренко // Вісн. Центральної виборчої комісії. — 2014. — № 1 (28). — С. 64–69.