PECULIARITIES OF INTENSIVE METHODS’ APPLICATION IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES AT UKRAINIAN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

Keywords:

foreign languages, intensive method, interactive methods, role plays, communicative approach

Abstract

The article is dedicated to the linguistic and methodological peculiarities of the intensive teaching of foreign languages. There are compared traditional and up-to-date methods of teaching. Detailed approach is given to the communicative-role approach to teaching foreign languages. Psychological and methodological points of on intensive teaching of foreign languages are analyzed. Special attention is paid to the interactive teaching methods. Multi media means of teaching are emphasized. There are given principles of composing training exercises in teaching various aspects of a foreign language.

References

Иванова О. В., Черник Н. Н. Ком- муникативные стратеги и их роль в подготовке специалистов в не- языковом вузе / О. В. Иванова, Н. Н. Черник // Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение ино- странным языкам: Материалы IV Междунар. науч. конф., посвящ. 89-летию образования Белорус. гос. ун-та, Минск, 29 окт. 2010 г. / редкол.: В. Г. Шадурский [и др.]. — Минск: Изд. центр БГУ, 2010. — С. 15–16.

Lozanov G. K. Suggestopaedia — Desuggestive Teaching Communicative Method on the Level of the Hidden reserves of the Human Mind / G. K. Lozanov. — Vienna: International Centre for Desuggestology, 2005. — 140 p. — Access mode: www2.vobs.at/ludescher/pdf files/SUGGESTOPAEDIA — book.pdf

Китайгородская Г. А. Методика ин- тенсивного обучения иностранным языкам / Г. А. Китайгородская. — Москва: Наука, 1986. — 183 с.

Зимняя И. А. Психология обучения не родному языку / И. А. Зимняя. — Москва: Высш. шк., 1989. — 219 с.

Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность / А. А. Леонтьев. — Москва: Наука, 1999. — 214 с.

Мартынова Р. Ю. Методологиче- ские основы презентации как вида речевой деятельности / Р. Ю. Мар- тынова. — Одесса: Изд-во ООО “Ле- радрук”, 2012. — 99 с.

Мартынова Р. Ю. Пути преодоле- ния противоречий в процессе фор- мирования навыков и умений при обучении иностранным языкам / Р. Ю. Мартынова // Наук. вісн. ПДПУ ім. К. Д. Ушинського. — Вип. 5–6. — Одеса, 2000. — С. 50–56.

Подласый И. П. Педагогика: Новый курс: учеб. для студ. высш. учеб. заведений / И. П. Подласый. — в 2 кн. — Москва: Педагог. науки, 2002. — Кн. 1. — 576 с.

Рахманов И. В. Сознательно-сопо- ставительный метод / И. В. Рахма- нов // Основные направления в ме- тодике преподавания иностранных языков в ХІХ–ХХ вв. — Москва: Наука, 1972. — 317 с.

Бодалев А. А. Личность и общение / А. А. Бодалев // Избранные психо- логические труды. — 2-е изд. — Мо- сква: Междунар. пед. акад., 2012. — 328 с.

Ляудис В. М. Методика препода- вания психологии [Электронный ресурс] / В. М. Ляудис. — 5-е изд. — Санкт-Петербург: Питер, 2008. — 192 с. — Режим доступа: knigalit.ru/avtori/lyaudis-valentina/

Петровская Л. А. Социально-пси- хологический тренинг: Воздействие как интенсивное общение [Элек- тронный ресурс] / Л. А. Петровс- кая. — 4-е изд. — Москва: Изд- во Моск. ун-та, 2002. — 440 с. — Режим доступа: www.koob.ru/petrovskaya/

Вербицкий А. А., Ларионова О. Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании. Проблемы интеграции [Электронный ресурс] / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова. — 2009. — Режим доступа: www.nashol.com/knigi-po-pedagogike/#po_avtoram_96

Кудрявцев В. Т. Инновационное дошкольное образование: опыт, проблемы и стратегия развития [Электронный ресурс] / В. Т. Кудряв- цев. — 1997–2000. — Режим доступа: dic.academic.ru/dic/rsf/ruwiki/992344

Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обуче- нии [Электронный ресурс] /А. М. Матюшкин. — 2007. — Режим доступа: www.koob.ru/matyushkin/

Коффка К. Психология ощуще- ний и восприятия [Электронный ресурс] / К. Коффка. — 2-е изд. — Режим доступа: https://www.livelib.ru/author/545869/top-kkoffka

Chomsky N. Rules and Representations. Reprint / N. Chomsky. — New York: Columbia University Press, 2005. — Access mode: https://linguistics.mit.edu/user/Chomsky/

Bloomfield H. Language / L. Bloomfield. — New York: Henry Holt. — Access mode: https://books.google.com.ua/books?isbn.

Thorndike E. L. Human Learning / E. L. Thorndike. — [Electronic resource].– Access mode: https://babel.hathitrust.org/egi/pt?id=mdp.39015010306069.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Санкт-Петербург: Питер, 2009. — 713 с.

Published

2017-04-26

How to Cite

Сазикіна, Т. (2017). PECULIARITIES OF INTENSIVE METHODS’ APPLICATION IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES AT UKRAINIAN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Public Management, (2 (7), 200-209. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/664

Issue

Section

Статті