АНАЛІЗ КОНЦЕПЦІЙ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В НАЦІОНАЛЬНИХ СИСТЕМАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-2(30)-3Ключові слова:
державне управління, концепції, національні системи вищої освітиАнотація
Встановлено, що для національних систем освіти в цілому та вищої освіти, зокрема, надання, виробництво та фінансування послуг теоретично можуть бути забезпечені державою (традиційними державними університетами), приватним сектором (приватними університетами) або некомерційними організаціями. Очевидно, що в реальному світі такі рішення приймаються дуже рідко. Зокрема, державні університети все частіше отримують фінансову підтримку від фізичних осіб за традиційними навчальними програмами або програмами навчання протягом усього життя. Крім того, приватні компанії все частіше фінансують державні ЗВО не лише за перерахованими вище програмами, але також за програмами наукових досліджень. Держава, у свою чергу, фінансує також і приватні виші, коли вона зацікавлена в освітніх програмах, що реалізуються такими закладами освіти. Держава може фінансувати наукові розробки приватних університетів. Визначено, що єдиним способом руху до економіки, основу якої становить висококваліфікована праця, є інвестиції в людський капітал та стратегічне інвестування в економіку. За такого підходу пріоритети державної політики в усіх країнах світу все більше мають бути пов'язані з розвитком національних систем вищої освіти, а збільшення бюджетних коштів на виробництво освітніх послуг у закладах вищої освіти (ЗВО) розглядатиметься як необхідна умова державного розвитку. Однак цього не відбувається або, принаймні, відбувається неоднаково, і різні держави по-різному беруть участь у діяльності національних систем вищої освіти: від майже повної передачі цієї сфери під контроль приватного сектора до повного фінансування за рахунок коштів бюджету. Теорія громадського добробуту, заснована на принципах методологічного суб'єктивізму і суверенітеті споживача, відносить освітні послуги до одного з видів суспільних благ, які мають суспільну корисність, що являє собою агреговану суму індивідуальних корисностей. Такий підхід визнає недоліки ринку та необхідність державних інтервенцій, спрямованих на подолання ринкових «провалів», що набувають форми неефективного розподілу ресурсів. Методи управління в національних системах вищої освіти відрізняються різним поєднанням індивідуальної та соціальної корисностей, яка залежить від рівня розвитку економіки та суспільства, державних пріоритетів, напрямів інвестиційної діяльності. Якщо держава прагне посилити соціальний ефект від діяльності вищої освіти, вона спрямовує збільшений обсяг коштів бюджету на цю сферу, у результаті збільшується як сума індивідуальних корисностей, так і кінцевий результат споживання для суспільства. Мета статті. Метою проведеного в поданій статті дослідження є аналіз концепцій державного управління в національних системах вищої освіти. Методологія. У фаховій зарубіжній та вітчизняній літературі існує чималий масив розробок концепцій державного управління в національних системах вищої освіти. Серед них Г. Беккер, Д. Банові, Т. Веблен, А. Гібсон, Д. Ділл, Е. Хаккет, К. Кейт, Б. Кларк, М. Коган, С. Каліні, П. Конноллі, Ст. Массі, А. Маас, С. Маргінсон, Д. Март, М. Консідайн, К. Мортімер, Х. Новотни, Б. Рідінгс, Г. Розовскі, Ш. Слотер, Дж. Стігліц, С. Джаміль, С. Keрр, М. Коен, Д. Ланг, Л. Леслі, Р. Лізенскі, П. Маасен, Ст Терней, М. Ша¬ток, Д. Бок, Х. Фромм, Дж. Хоуп, Р. Фрейзер та інші. Незважаючи на чисельність робіт із зазначених питань, залишаються не вирішеними ціла низку проблем, характерних для процесу трансформації умов, у яких діють вітчизняні заклади вищої освіти (ЗВО). Так ще недостатньо обґрунтовано методологічні підходи до організації системи державної підтримки вищої освіти, функціонування ринку освітніх послуг, слабо вивчені та систематизовані методи та інструменти, які дозволять вітчизнаним ЗВО не тільки зберігати життєздатність у існуючих умовах, а й стати повноцінними учасниками міжнародного освітнього простору. Наукова новизна. Удосконалено класифікацію концепцій державного управління в національних системах вищої освіти виходячи з рівня її державної підтримки, а саме: виправлення провалів ринку (обґрунтування державних інтервенцій у сферу вищої освіти за стандартними випадками: суспільні блага; зовнішні ефекти (екстерналії); інформаційна асимметрія), хвороби витрат (розкриває причини виникнення дефіциту коштів бюджету щодо послуг вищої освіти), залежності від шляху розвитку (визначаються методами: порівняння насправді існуючих в сучасному світі технічних стандартів, зіставлення реалізованих технічних інновацій з потенційно можливими, але невиконаними), мериторних благ (державна підтримка освіти повинна здійснюватися з метою реалізації інтересів суспільства як такого). Висновки. Описані методи державного управління організацією надання послуг у національних системах вищої освіти є підтвердженням концептуальних змін. Методи змінюватимуться залежно від властивостей соціальної корисності, що виявляються на певній тимчасовій ділянці, але, враховуючи загальні тренди світового розвитку, освітні послуги завжди будуть перебувати під державною опікою. Послуги вищої освіти є благами, що мають одночасно індивідуальну та соціальну корисність, опікувані державою для поліпшення соціального середовища на основі приросту людського капіталу.
Посилання
Weber L. Nature and scope of the public responsibility for higher education and research? Conference on Public responsibility for Higher Education and Research Council of Europe, Strasbourg. 22-23 September 2004. URL: http://www.lucweber.com/wp-content/uploads/COE_HESeries_2_Public_responsibility_for_HE.pdf (дата звернення: 01.05.2022 р).
Stigler G. The Theory of Economic Regulation. Bell Journal of Economics. 1971. Vol. 2(1). URL: http://www.ras-musen.org/zg604/readings/Stigler.1971.pdf (дата звернення: 24.04.2022 р).
Stigler G. The Successes and Failures of Professor Smith. Journal of Political Economy. 1976.
№ 84(6). P. 1201. URL: //www.chicagobooth.edu/~/media/4e7aeeb8947f44cbb98f3ca5d6c54cf5.pdf (дата звернення: 15.05.2022 р).
Хайек Ф. А. Индивидуализм и экономический порядок; пер. с англ. О. А. Дмитриевой под ред. Р. И. Капелюшникова. Москва: Социум, 2011. 394 с. URL: https://sotsium.ru/uploads/files/demosotsium/Hayek_IEO-p1-40.pdf (дата звернення: 09.05.2022 р).
Мишель А. Идея государства. Критический опыт истории социальных и политических теорий во Франции со времени революции. М.: Издательский дом «Территория будущего», 2008. 536 с.
Bhaskar R. The Possibility of Naturalism: a Philosophical Critique of the Contemporary Human Sciences.Brighton, 1989.
Mc Closkey D. Bourgeois Virtues: Ethicsforan Ageof Commerce. Chicago: University of Chicago Press, 2006. P. 456–458. URL: http://tmtfree.hd.free.fr/albums/files/TMTisFree/Documents/Economy/libertarianismo/dnmtbv.pdf (дата звернення: 12.04.2022 р).
Blaug M. Invisible Hand. New Palgrave Dictionary of Economics. S. Durlaf, L. Blume, eds. 2nd ed. London: Pal-grave Macmillan, 2008.
Тоффлер Э. Метаморфозы власти: Пер. с англ. М.: ООО «Издательство ACT», 2003. 669 с. URL: http://yanko.lib.ru/books/cultur/toffler-power_shift-ru-l.pdf. (дата звернення: 25.04.2022 р).
10. Knowledge management in the learning society (2018). Organisation for Economic Co-operation and Development, Paris. URL: http://ocw.metu.edu.tr/file.php/118/Week11/oecd1.pdf (дата звернення: 28.04.2022 р).
11. Samuelson P. A. Diagrammatic Exposition of a Theory of Public Expenditure. The Review of Economics and Statistics, Vol. 37, No. 4 (Nov., 1955), pp. 350-356. URL: http://www.socsci.uci.edu/~jkbrueck/course%20readings/Econ%20272B%20readings/samuelson.pdf (дата звернення: 10.05.2022 р).
12. Samuelson P.A. The Pure Theorie of Public Expeditoren. Review of Economics and Statistics, 1954, vol. 36, no. 4, pp. 387–399. URL: http://chula.livocity.com/econ/Micro/Charit/Publicgoods/publicgoodSamuelson.pdf (дата звернення: 05.05.2022 р).
13. David Р. Path dependence, its critics and the quest for ‘historical economics’. 1985. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/9312402.pdf (дата звернення: 05.05.2022 р).
14. Liebowitz S., Margolis S. Path Dependence. Journal of Law, Economics, & Organization, Vol. 11, No. 1 (Apr., 1995), pp. 205-226. URL: https://reference.findlaw.com/lawandeconom-ics/0770-pathdependence.pdf (дата звернення: 05.05.2022 р).
15. Масгрейв Р. А., Масгрейв П. Б. Государственные финансы: теория и практика / пер. с 5-го англ. изд. М.: Бизнес Атлас, 2009. 716 с.