ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ЯК ПРІОРИТЕТНИЙ НАПРЯМ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-44-55Ключові слова:
якість, якість освіти, державне управління якістю освіти, моніторинг якості, принципи управління якістю освітиАнотація
Розглянуто основні підходи щодо забезпечення якості освіти як пріоритетного напряму державної політики, що знайшли відображення у Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 р., а саме:
- розвиток системного підходу до державного управління якістю на базі міжнародних стандартів та принципів;
- розробка і впровадження інтегрованих систем державного управління;
- участь у міжнародних, національних, регіональних і галузевих конкур- сах якості освіти;
- участь у міжнародних порівняльних дослідженнях якості освіти (TIMSS, PISA, PIRLS тощо);
- активне застосування комплексу методів та інструментів управління якістю.
З’ясовано, що до теперішнього часу залишається невизначеним єдиний підхід до розуміння сутності поняття “якість освіти”. Це пояснюється склад- ністю самої категорії “якість”, різноманітністю тлумачення її складових, які впливають на якість; неузгодженістю у розумінні критеріїв якості освіти суб’єктами освітньої політики (державою, роботодавцями, здобувачами осві- ти, освітніми закладами тощо). Наведено існуючі у науковому обігу точки зору щодо змісту якості освіти.
Визначено найважливіші складові якості освіти, а саме: якість цінностей, цілей і норм; якість умов; якість процесу освіти, яку можна поділити на якість її змісту і якість технології освіти; якість результату освіти.
Розглянуто основні функції державного управління якістю: планування, забезпечення мотивації, контроль і покращення. Наголошено, що реалізація цих функцій є можливою за умов застосування комплексного підходу, який передбачає формування системи управління якістю.
Підкреслено, що основними принципами, на базі яких має створитися, підтримуватися у робочому стані та постійно вдосконалюватися система управління якістю закладів вищої освіти, є: орієнтація на споживача освітніх послуг, відповідальність керівництва, компетентність педагогічного та нау- ково-педагогічного складу, процесуальний підхід, системний підхід до управ- ління якістю, моніторинг якості, прийняття рішень на підставі задокументо- ваних фактів (інформації), взаємовигідні стосунки із партнерами.
Посилання
Про Національну стратегію роз- витку освіти в Україні на період до 2021 року: Указ Президента України від 25 червня 2013 р. № 344/2013 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 344/2013
Про освіту: Закон України від 5 ве- ресня 2017 р. № 2145-VІІІ [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19
Харрингтон Дж. X. Управление ка- чеством в американских корпораци- ях : монография / Дж. Х. Харрингтон. М. : Экономика, 1990. 272 с.
Шишов С. Е., Кальней В. А. Монито- ринг качества образования в школе. М., 1998.
Коротков Е. Концепція якості освіти [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/1342/
Лукіна Т. О. Якість освіти // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; Голов. ред. В. Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. С. 1017– 1018.
Педагогический энциклопедичес- кий словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад. М., 2002.
Международный стандарт ISO 9001:2008. Системы менеджмен- та качества. Требования [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://certin.org/wp-content/uploads/2016/10/ISO-9001-2008.pdf
Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України [Електронний ре- сурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/tag/yakist-osviti
Словник навчально-педагогічних понять і термінів: метод. посіб. / Л. П. Вовк, Г. Д. Панченко, О. С. Падалка. К., 2001.
Створено Державну службу яко- сті освіти України – рішення уря- ду. Новини. 2017 р. 6 груд. // Офіц. сайт М-ва освіти і науки України [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/stvorenoderzhavnu-sluzhbu-yakostiosviti-ukrayini-rishennya-uryadu