ЕМПАУЕРМЕНТ-ПЕДАГОГІКА ЯК МОДЕЛЬ ГАРМОНІЗАЦІЇ ПСИХОКУЛЬТ УРНИХ СКЛАДОВИХ АРХЕТИПУ “PUER” КРІЗЬ ПРИЗМУ СТРАТЕГІЇ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-501-509Ключові слова:
емпауермент-педагогіка, архетип, Пуер, Програма сталого розвиткуАнотація
З’ясовано особливості практичного втілення емпауермент-пе- дагогіки з метою гармонійного узгодження психокультурних складових архетипу “puer” крізь призму стратегії сталого розвитку, ухваленої у вересні 2015 р. рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Серед головних положень за- значено, що для реалізації потенціалу майбутнього вирішальним є створен- ня нової освітньої парадигми, яка сприятиме формуванню відповідальної особистості, здатної зробити світ безпечним і комфортним. Встановлено, що зміна парадигми суспільної свідомості зумовила необхідність трансформа- ції системи освіти, оскільки потенціал прийдешнього формується у проце- сі становлення особистості дитини. Безперечно, що освіта сталого розвитку потребує оновлення існуючих педагогічних моделей, наповнення їх новим контентом, спрямованим на формування в учнів системи поглядів, звичок, стилю життя, які відповідають сучасним тенденціям. Виявлено, що на ни- нішньому етапі важливим є звернення до педагогіки емпауерменту, яка орі- єнтована на спрямування молодого покоління до дій, досягнення особис- тісних прогресивних змін. У розвідці спостережено, що змістом подібного підходу є наснаження, набуття особистістю впевненості у власних силах, розкриття глибинного потенціалу, мобілізація внутрішніх ресурсів за умов довірчих партнерських стосунків у будь-якому діалозі. Оскільки ж саме архе- тип “Божественна дитина” є своєрідною матрицею потенціалу колективного безсвідомого досвіду, саме його адаптація в сучасному житєвому потоці має стати базисом для реалізації соціокультурних вимог буття. Авторами акцен- товано, що потребам сьогодення найбільше відповідає подібний підхід, як такий, що сприяє розкриттю творчого потенціалу молодого покоління, по- кращенню результативності навчання, набуття навичок до компетенцій, які потребує сучасний динамічний світ.
Посилання
Тоффлер Э. Третья волна / Элвин Тоффлер ; [науч. ред. П. С. Горе- лов]. — М. : АСТ, 2004. — 781 с.
Стратегія сталого розвитку Укра- їни на період до 2030 року [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ua.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf
Освіта в інтересах сталого роз- витку в Україні [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ecoosvita.org.ua/storinka-knygy/osvita-dlya-stalogo-rozvytku
Коваленко Т. Дитина як об’єкт дер- жавного управління у сфері сана- торно-курортного забезпечення / Т. Коваленко // Держ. управління та місцеве самоврядування : зб. наук. пр. / голов. ред. С. М. Серьогін. — Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2014. — Вип. 2 (21). — С. 108–118.
Донченко О. Вступ до “Архетипо- вого менеджменту” / О. Донченко [Електронний ресурс] // Психоло- гія особистості. — 2012. — № 1. — С. 195–203. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Po_2012_1_23
Фрейре П. Педагогіка пригнобле- них / Пауло Фрейре; [пер. з англ. О. Дем’янчука]. — К. : Юніверс, 2003. — 168 с.
Теличко Н. В. Теоретичні і методичні засади формування основ педагогіч- ної майстерності майбутніх учителів початкових класів : дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 — Теорія і методика професійної освіти / Му- качівський держ. ун-т. — Мукачево, 2014. — 559 с.
Юнг К. Об архетипах коллектив- ного бессознательного / К. Юнг // Архетип и символ. — М. : Reneisse, 1991. — С. 97–128.