ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО КОНТРОЛЮ В ДЕРЖАВНІЙ МИТНІЙ СПРАВІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-53-65Ключові слова:
державна митна справа, децентралізований митний контроль, митне оформлення, митні формальності, система управління ризиками, аналіз та оцінка ризиків, фронт- та бек-офісиАнотація
Одним із пріоритетних напрямів розбудови ефективної систе- ми публічного управління в Україні є реформування державної митної спра- ви. Затвердження оновленої редакції Митного кодексу України в 2012 році стало важливим кроком уперед у приведенні національної системи митного контролю до найкращих міжнародних стандартів. Однак практика свідчить, що з того часу у цій сфері відносин з’явилися нові загрози та виклики, пов’я- зані, зокрема, з наявністю прогалин у законодавстві та відсутністю дієвих механізмів управління митним сектором.
У зв’язку із зазначеним у статті проаналізовано ключові аспекти органі- зації децентралізованого контролю у сфері державної митної справи. Це пе- редбачає розділення двох основних процесів: процесу прийняття управлін- ських рішень та процесу виконання митних формальностей. З одного боку, це допоможе залучити якомога більше експертів, що є необхідною умовою для більш зваженого прийняття управлінських рішень під час здійснення митного контролю, з іншого — такий підхід, як очікується, сприятиме до- брочесності.
На практиці цей підхід може бути реалізований шляхом створення фронт- та бек-офісів на базі існуючих митниць. Фронт-офіси контактува- тимуть у разі потреби з економічними операторами, а бек-офіси відіграва- тимуть провідну роль у процесі прийняття управлінських рішень. Основна ідея полягає в тому, що фронт- та бек-офіси мають бути розташовані в різних регіонах, а окремі рішення щодо однієї митної декларації, що базуються на аналізі та оцінці ризиків, можуть прийматись фахівцями, які територіально знаходяться у різних митницях (наприклад, митна вартість перевіряється в одному офісі, а нетарифне регулювання — в іншому).
При визначенні перспектив запровадження децентралізованого контро- лю в державній митній справі України акцентується на необхідності здій- снення ряду змін, починаючи від перегляду організаційної структури мит- ниць і закінчуючи вдосконаленням нормативно-правової бази. Комплексне впровадження такого підходу дасть можливість підвищити ефективність управління державною митною справою та забезпечити принципово новий рівень митної безпеки країни.
Посилання
Управління ризиками в митній спра- ві: зарубіжний досвід та вітчизняна практика: монографія / [за заг. ред. І. Г. Бережнюка]. — Хмельниць- кий: ПП Мельник А. А., 2014. — 288 с. 2. Митний кодекс України: Закон України від 13.03.2012 р. № 4495-VI (зі змін.) // База даних “Законодав- ство України” / Верховна рада Украї- ни. — URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/4495-17
Порядок виконання митних фор- мальностей при здійсненні митного оформлення товарів із за- стосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративно- го документа : наказ Міністерства фінансів України від 30.05.2012 р. № 631 // База даних “Законодавство України” / Верховна рада України. — URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1360-12.
Територіальні органи Державної фіскальної служби України // Офіц. сайт Держ. фіскальної служби Укра- їни. — URL: http://sfs.gov.ua/pro-sfsukraini/ struktura-/teritorialni-organi/