ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНО-ПРОФЕСІЙНИХ ВИМОГ ДО ПУБЛІЧНИХ СЛУЖБОВЦІВ ЯК ОСНОВА СЕЛЕКЦІЇ КАДРІВ ПУБЛІЧНОЇ СЛУЖБИ В УКРАЇНІ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД
Ключові слова:
публічна служба, публічний службовець, професійно-кваліфікаційні вимоги, посада, селекція, лідерство, особистісні якості, політична, економічна, правова, соціальна, психологічна, етична, управлінська компетентностіАнотація
Проаналізовано нормативно-правові документи України, які врегульовують питання визначення професійно-кваліфікаційних вимог до службовців, та з’ясовано, що зазначені документи встановлюють вимоги, які є несистемними та можуть бути застосовані до будь-якої управлінської посади. Автором запропоновано, враховуючи тенденції розвитку системи публічної служби, визначати сім видів компетентностей публічних службовців: полі- тична, правова, економічна, соціальна, психологічна, управлінська, мораль- но-етична. Політична компетентність та моральна легітимність передбачають розуміння природи основних суспільних функцій та організаційної структу- ри сучасної держави, принципів та форм демократії, характеру взаємодії між різними гілками влади, ролі політичних партій в житті суспільства. Правова (юридична) компетентність державних службовців формується в процесі ба- зової професійної підготовки, що стосується основних галузей права та ґрун- тується на навичках її професійного застосування в різних сферах діяльності. Економічна компетентність диференціюється в залежності від спеціалізації державних службовців і в межах загального для всіх рівня має включати оцін- ку здатності застосовувати порівняльний аналіз основних економічних кон- цепцій. Соціологічна компетентність пов’язана з усвідомленням державними службовцями концепції соціальної структури сучасного суспільства, її дина- міки та впливу на політичні та соціально-економічні процеси. Психологічна компетентність є підставою для ефективних комунікаційних контактів, коли необхідно розуміти людей, їхні інтереси, мотиви та наміри, знаходити до них індивідуальний підхід. Управлінська компетентність включає знання методів управління, ціннісно-орієнтаційне регулювання, комплексне управління тру- довою мотивацією, розвиток творчого потенціалу тощо.
Посилання
Атаманчук Г. В. Сущность государ- ственной службы / Г. В. Атаман- чук. — М. : РАГС, 2002. — 272 с.
Турчинов А. И. Профессионализация и кадровая политика : проблемы раз- вития теория и практики / А. И. Тур- чинов. — М. : Флинта, 1998. — 271 с.
Закон про державну службу від 10.12.2015 p. № 889-VIII [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/889-19
Про затвердження Типових вимог до осіб, які претендують на зайнят- тя посад державної служби категорії “А”: постанова Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 р. № 448 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/448-2016-%D0%BF
Про затвердження Порядку визна- чення спеціальних вимог до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорій “Б” і “В”: наказ Національного агентства України з питань державної служби від 06.04.2016 p. № 72 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0647-16
Володина Н. Модель компетенций — это не сложно [Електронний ре- сурс] / Н. Володина. — Режим доступу: hrliga.com/index.php?тоёи1е=news&op=view&id=4316
Аппарат государственного управ- ления : интересы и деятельность / В. Б. Авер’янов, В. В. Цветков, Н. Р. Нижник и др. — К. : Наук. дум- ка, 1993. — 168 с.
Битяк Ю. П. Моральні та правові ви- моги до поведінки державних служ- бовців / Ю. П. Битяк // Державне будівництво та місцеве самовряду- вання. — 2004. — Вип. 8. — С. 26–37.
Державний службовець в Україні (пошук моделі) / кол. авт.: Н. Р. Ниж- ник, В. В. Цвєтков, Г. І. Леліков та ін. — К. : Ін-Юре, 1998. — 272 с.
Лесечко М. Д. Методичні засади оцінки професійної компетентності керівника / М. Д. Лесечко, Р. М. Руд- ницька, А. О. Чемерис. — Львов.: Ахилл, 2003. — 424 с.
Психология менеджмента / под ред. Г. С. Никифорова. — 2-е изд., доп. и перераб. — СПб.: Питер, 2004. — 639 с.