ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ АГЕНТСТ В У СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ШВЕЦІЇ
Ключові слова:
державна служба, урядові служби, адміністративні агенства, Рада агенства, керівники відомств, посадові особиАнотація
У статті здійснено загальний аналіз системи державного управління Швеції, яка в подальшому отримала назву “шведська модель”. Характерною рисою цієї моделі є поєднання відповідної системи врядуван- ня, стійкого економічного зростання, політичної стабільності, високого рів- ня соціального захисту та гідного рівня добробуту суспільства.
Важливу роль у побудові такої моделі й відіграла система державної служби, яка відноситься до відкритої, тому є мобільною, спрощеною й від- повідно має демократичний характер функціонування. Саме Конституція встановлює загальні критерії доступу до державної служби, які є дещо мі- німізованими, але перелік критеріїв розширений Актом публічної служби, який надає перевагу навичкам та досвіду при доборі кадрів.
У статті зазначається, що особливою характерною рисою швецької систе- ми є її дуалізм, який пов’язаний з так званим “міністерським правилом, яке не дозволяє членам Уряду втручатися у вирішення поточних справ адміністративних агенств”. Такі адміністративні агенства є досить самостійними утвореннями, наділені широкими правами і свободами та надають урядовим структурам пропозиції в межах відповідного курсу. Кожне центральне аген- ство підпорядковується конкретному Міністерству. Такий стан речей є на- слідком норм колегіальності при прийнятті рішень.
Зазначається, що в межах центральної системи державного управління, Уряд делегує більшість обов’язків з управління зайнятістю у державному секторі безпосередньо агенствам, кожне з яких управляє своїми співробіт- никами, за винятком керівників установ, які призначаються Урядом (дипло- матів, працівників поліції, збройних сил).
Характерною рисою державної служби Швеції є відсутність офіційної організації для державних службовців, які обіймають вищі посади, в межах якої можна виділити дві групи “старших” державних службовців: перша — це група виконавчого апарату в агенствах (директора, губернатори графств, керівники урядових установ), а друга — група державних секретарів і гене- ральних директорів.
Посилання
Government Offices of Sweden. 2009. The Government Offices Yearbook 2008. Västerås: Edita. VästraAros. — 112 р.
Larsson T. 2002. Sweden. In Distributed Public Governance: Agencies, Authorities and other Government Bodies, edited by OECD: OECD Publishing. — 45 р.
Kingdom of Sweden.Piblic Administration Country Profile. April 2006 / [Electronic resourse]. — Electronic data. — [Division for Public Administration and Development Management (DPADM), Department of Economic and Social Affairs (DESA) United Nations ]. — Mode of access: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un/unpan023323.pdf (viewed on November 26, 2016)
OECD. 2008. Employment in Government in the Perspective of the Production Costs of Goods and Services in the Public Domain. OECD. — 218 р.
Paul T. Levin. The Swedish Model of Public Administration: Separation of Powers — The Swedish Style / Paul T. Levin. — JOAAG, Vol. 4. № 1. — P. 38–46.
Public employment — Sweden September 2016 [Electronic resourse]. — Electronic data. — [Eurostat. Statistics Explained]. — Mode of access: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics- explained/index.php/Public_employment_-_Sweden. (viewed on November 26, 2016)
Адміністративне право України: підручник / [Ю. П. Битяк, В. М. Га- ращук, О. В. Дьяченко та ін.]; за ред. Ю. П. Битяка. — К.: Юрінком Інтер, 2007. — 544 с.
“Шведська модель”: Стислий огляд становлення, здобутків і проблем. — [Електронний ресурс]. — Режим до- ступу: http://www.razumkov.org.ua/ukr/files/category_journal/NSD105_ukr_4.pdf