АНАЛІЗ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ ВПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ НАВЧАННЯМ

Автор(и)

  • Артем МОІСЕЄНКО Національний аерокосмічний університет «Харківський авіаційний інститут» https://orcid.org/0009-0001-7852-4993
  • Юлія КУЗНЕЦОВА Національний аерокосмічний університет «Харківський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0001-9416-6981

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.2.19

Ключові слова:

система управління навчанням, СУН, електронне навчання, хмарні технології, дистанційна освіта, оптимізація розгортання, хмарна інфраструктура

Анотація

Стаття присвячена огляду поточного стану розвитку СУН та використання хмарних технологій у цій сфері. Проаналізовано глобальні тенденції росту ринку СУН і впровадження хмарних сервісів, зокрема прискорення цифрової трансформації освіти під впливом пандемії та воєнних умов. Визначено основні переваги використання хмарних обчислень в освітніх платформах, а також окреслено проблемні аспекти та виклики, що виникають при впровадженні СУН.Мета. Узагальнити сучасні підходи та рішення у галузі СУН та хмарних технологій, виявити актуальні проблеми їх впровадження й експлуатації, особливо у контексті оптимального розгортання сервісів СУН в хмарному середовищі.Методологія. Застосовано методи аналізу та синтезу наукових публікацій останніх років, статистичних даних ринку освітніх технологій і досвіду впровадження СУН в Україні та світі. Виконано порівняльний аналіз можливостей традиційних та хмарних СУН-рішень, а також контент-аналіз досліджень щодо продуктивності, безпеки та архітектури цих систем.Наукова новизна. Уточнено сучасний стан розвитку СУН з урахуванням хмарних трендів, систематизовано актуальні виклики (від відсутності уніфікованих методик оцінювання ефективності СУН до питань безпеки та оптимального використання ресурсів). Вперше виокремлено проблему оптимального розгортання сервісів СУН у хмарній інфраструктурі як одну з ключових для підвищення ефективності e-learning.Висновки. Сучасні СУН активно зростають за популярністю та функціональністю, інтегруючи хмарні сервіси для масштабованості й доступності. Водночас існують недоліки, зокрема труднощі з вибором і впровадженням оптимальної платформи, забезпеченням безпеки й продуктивності при зростанні навантаження. Аналіз показав, що для вирішення цих проблем перспективним є застосування математичних моделей оптимізації. Подальше дослідження буде спрямоване на розроблення ILP-моделі оптимального розгортання сервісів СУН у хмарному середовищі як інструменту для підвищення ефективності та надійності електронних навчальних систем.

Посилання

Бабак О. А., Ісак Л. М. Хмарні технології в освіті. Міжнар. наук. журнал «Грааль науки». 2023. № 27 (травень). С. 485–489.

Дистанційне навчання замість заочного: зміни для якості. Освіта.UA. 2023. URL: https://osvita.ua/vnz/90312/ (дата звернення: 11.11.2023).

Олійник В. В., Грабовський П. П., Коновал О. А. Критерії та показники добору цифрової платформи електронного навчання для закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. № 90 (4). С. 19–31. DOI: 10.33407/itlt.v90i4.5010.

Освіта і наука України в умовах воєнного стану: інформ.-аналіт. збірник / М-во освіти і науки України, Ін-т освітньої аналітики. Київ, 2023. 64 с.

Що таке LMS: типи, можливості та переваги систем управління навчанням. Cases.media. 2023. URL: https:// cases.media/article/sho-take-lms-tipi-mozhlivosti-ta-perevagi-sistem-upravlinnya-navchannyam (дата звернення: 11.06.2025).

Aljad R. R. Analysis of Development Trends and Experience of using LMS in Modern Education. E-Learning Innovations Journal. 2023. Vol. 1, No. 2. P. 86–104. DOI: 10.57125/ELIJ.2023.09.25.05.

Apat H. K., Goswami V., Sahoo B., Barik R. K., Saikia M. J. Fog service placement optimization: a survey of state-of-the-art strategies and techniques. Computers. 2025. Vol. 14(3), № 99. P. 1000–1045. DOI: 10.3390/computers14030099.

Chatterjee P., Bose R., Banerjee S., Roy S. Enhancing Data Security of Cloud Based LMS. Wireless Personal Communications. 2023. Vol. 130, No. 2. P. 1123–1139. DOI: 10.1007/s11277-023-10323-5.

Europe Learning Management Systems Market is projected to grow from USD 10.70 Billion in 2025 to USD 51.99 Billion by 2034, exhibiting a CAGR of 19.20 % during 2025. 2034. Secondary Research, Primary Research, MRFR Database and Analyst Review (Market Research Future, 2024). URL: https://www.marketresearchfuture.com/reports/europe-learning-management-systems-market-21601 (дата звернення: 12.06.2025).

Gamage S. H. P. W., Ayres J. R., Behrend M. B. A systematic review on trends in using Moodle for teaching and learning. International Journal of STEM Education. 2022. Vol. 9, Article 9. DOI: 10.1186/s40594-021-00323-x.

Handoko D., Nur W. Implementation of Microservices Architecture in Learning Management System E-Course Using Web Service Method. SinkrOn: Jurnal dan Penelitian Teknik Informatika. 2022. Vol. 7, No. 1. P. 76–82. DOI: 10.33395/sinkron.v7i1.11229.

Santoyo-González A., Cervelló-Pastor C. Latency-aware cost optimization of the service infrastructure placement in 5G networks. Journal of Network and Computer Applications. 2018. Vol. 114. P. 29–37. DOI: 10.1016/j.jnca.2018.04.009.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-23

Як цитувати

МОІСЕЄНКО, А., & КУЗНЕЦОВА, Ю. (2025). АНАЛІЗ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ ВПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ НАВЧАННЯМ. Інформаційні технології та суспільство, (2 (17), 130-135. https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.2.19