KYIV AS AN OBJECT OF AUDIOVISUAL PRACTICES IN NEW MEDIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.10

Keywords:

Kyiv, audiovisual practices, content, aesthetics, blogger, new media, Instagram, YouTube, TikTok, Facebook, Telegram

Abstract

The article examines a group of objects in Kyiv city that are used to create audiovisual content for new media: social networks and YouTube. This refers to both videos and photos posted with music, which are popular on Instagram and TikTok. Analyzing, collating, and comparing large amounts of data as research methods made it possible to identify locations associated with certain events, trends, associations, stereotypes, or even specific traditions. Because of the focus on how often objects show up in new media, it was possible to figure out some of the changes in how «Instagram Kyiv» is presented. Thus, various points along Khreshchatyk Street have been replaced by videos and photos posted with music, depicting the Central Department Store («TSUM») itself, while lilacs and magnolias in the digital media space have replaced the traditional symbol of Kyiv city — the chestnut tree. The study also found that trends such as watching the sunrise on Volodymyrska Hill or walking across the nearby «Klychko Bridge», which offers views that often appear in the frame, have become particularly important for creators of audiovisual content.Meanwhile, it has been proven that Ukrainian capital is sometimes less aestheticized on YouTube, but more widely represented. We are dealing here with gastronomic, historical, cringe, somewhat mysterious, and sometimes demonized components of the city’s image and private stories associated with it. Nevertheless, each location captured on video or in photographs adds to the city’s biography on Internet services. Furthermore, attention was drawn to Facebook communities, where Kyiv is presented in a retro perspective, and Telegram, where the capital is largely devoid of aestheticization. Given the dialogical nature of new media, the article emphasizes that the number of views and reactions, both in the form of emojis and verbal comments, should be considered an important measure of content quality in terms of consumer understanding.

References

Бражнік Ю. Максимально атмосферно: 10 літніх інстаграмних локацій Києва. Сайт ТиКиїв. URL: https://tykyiv.com/progresivnij/maksimalno-atmosferno-10-litnikh-instagramnikh-lokatsii-kiieva/ (дата звернення: 14.09.2025).

Ґілен П. Креативність та інші фундаменталізми. Київ : IST Publishing. 2019. 112 с.

Григорова З. Нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі – ієрархія інформаційного простору. Технологія і техніка друкарства. 2017. №3(57). С. 93–100.

Лівін М. Найкращі фото Києва з інстаграма «The Village» Україна у 2019 році. Сайт The Village. URL: https://www.village.com.ua/village/city/gallery-city/292853-naykrutishi-foto-kieva-z-instagrama-the-village-ukrayina (дата звернення: 15.09.2025).

Лісневська А., Фруктова Я. Аудіовізуальний контент: до питання ризиків впливу сучасних медіа. Інтегровані комунікації. 2020. №8. С. 47–54.

Ломакіна А., Міняйло Н. Хайп, кринж і можна без танців: навіщо вам тікток у 2021-му? Сайт Детектор медіа. URL: https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/26539/2021-02-02-khayp-krynzh-i-mozhna-bez-tantsiv-navishcho-vam-tiktok-u-2021-mu/ (дата звернення: 12.09.2025).

Лукіч А. Мої думки про кіно. Як перекласти життя на сценарій? Київ : Видавництво Stretovych. 2025. 344 с.

«Мене вразило, що в Києві панує атмосфера спокою», – лауреатка Нобелівської премії Ольга Токарчук. URL: https://texty.org.ua/fragments/115041/mene-vrazylo-sho-v-kyyevi-panuye-atmosfera-spokoyu-laureatka-nobelivskoyi-premiyi-olha-tokarchuk/ (дата звернення: 21.09.2025).

Мусієнко О. Аудіовізуальний контент як інструмент впливу: етичні виклики цифрового медіасередовища. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. Розділ : Аудіовізуальні мистецтва. 2025. №36. С. 117–123.

Ніколаєва М. З романтикою, жартами та піструном на паркані: як виглядає Київ у різних соцмережах. URL: https://projects.weekend.today/kyiv_social_networks (дата звернення: 10.09.2025).

Поради зі створення композиції для захоплюючої міської фотографії. Сайт Canon. URL: https://www.canon.ua/get-inspired/tips-and-techniques/composition-tips-urban-cityscapes/ (дата звернення: 12.09.2025).

Сучков Д. Трансформація аудіовізуальної культури в епоху соціальних медіа : дис. доктора філософії : 034 – Культурологія. Київ, 2024. 200 с.

Тормахова А. Аудіовізуальні практики нових медіа та їх комунікативний характер. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. Вип. 3. С. 42–46.

Фенюк А. Контент для Instagram: огляд усіх форматів та їх можливостей для просування вашого бізнесу. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/marketing/kontent-dlya-instagram-oglyad-usih-formativ-ta-yih-mozhlivostej-dlya-prosuvannya-vashogo-biznesu/ (дата звернення: 04.09.2025).

Харлан О. Міський текст в історичній перспективі (Зінаїда Тулуб «Людолови»). Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія : Лінгвістика і літературознавство : міжвузівський збірник наукових статей. 2009. Вип. ХХ. С. 106–115.

Шмітт В. Як тебе не любити: 18 кліпів світових зірок, які знімали в Києві – від Дуа Ліпи до Розалії. Сайт 1+1. URL: https://1plus1.ua/novyny/18-klipiv-svitovykh-zirok-zniatykh-u-kyievi-rozaliia-maili-sairus-dua-lipa-ta-inshi-video (дата звернення: 09.09.2025).

Як отримати назву для відео на YouTube. SEOAKADEMIYA. URL: https://seo-akademiya.com/ua/baza-znan/prosuvannya-v-youtube/yak-pidibrati-nazvu-dlya-video/ (дата звернення: 10.09.2025).

Published

2025-12-04

How to Cite

ЗАХАРОВ, В., ЛЕВКО, У., & ЄНЧЕВА, Н. (2025). KYIV AS AN OBJECT OF AUDIOVISUAL PRACTICES IN NEW MEDIA. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (3 (17), 87-96. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.10