Religious and Archetypal Origins and the Contemporary Human Rights
Abstract
The relationship between legal approaches to human rights and their religious reflection in their fundamental archetypal moments, including in
relation to positive law and the role that it plays in the legal development of individual countries and regions, is analyzed. In addition, the sociocultural archetype in the theory of law and legal thinking is positioned as a theoretical and methodological admissibility of inclusion in the right of deep, complex structures, constructive law and influence on the “upper” (other) levels of legal reality in the positivist
paradigm of law. Although, according to G. Kelzen, legal science should not engage in the legitimization of law, they do not have to justify the investigated and described normative order at all, we also refer to the modern naturalist legal understanding of law (the natural law theory of law as the eternal mind), which does not allow in its framework, to see at least irrational constituents of law. As you know, the natural-legal thought in its development was several stages: from the naturalistic understanding of natural law, characteristic of mythological consciousness, to the rationalistic inherent to the present time, through the theological stage. The law has always implicitly taken into account the previous stages of natural-legal thought, which reproduce and repeat in their regulatory influence ancient, archaic attitudes and beliefs that legitimize rational law as a product of the modern age and regulate modern social relations. The category of the archetypal meta basin and the phenomena corresponding to them can be considered in terms of sociological legal understanding. At the heart of all disputes and conflicts related to the interpretation of human rights in Europe is the conflict of legal consciousness, since for Europe the very law is a goal and at the same time a means of settling and preventing any contradictions. The religious concept of human rights treats the principle of equality in its own way, following not strictly legal, but, rather, social and moral criteria.
References
Ан-Наим Абдуллахи А. Предпосылки религиозных прав человека в исламе // Права человека и религия: Хрестоматия. М.: Библейско-богословский ин-т св. апостола Андрея, 2001. 496 с. 55
Баренбойм П. Д. Библейское начало философии права // Законодательство и экономика. 2012. № 2. С. 9–17.
Блавацька-Калінська О. М. Поняття злочину у середньовічній філософсько-правовій парадигмі // Вісн. Південного регіонального центру Нац. академії правових наук України. 2016. № 8. С. 23–30.
Глушкова Ирина. Минное поле оскорбленного индуизма: подрывы и увечья // Отечественные записки. 2014. № 6 (63). С. 32–39.
Законы Хаммурапи // Законы Вавилонии, Ассирии и Хеттского царства / Пер. и коммент. И. М. Дьяконова // Вест. древней истории. 1952. № 3. С. 309–311.
Марк ван Хук. Право как коммуникация. СПб., 2012. 320 с.
Исаев И. А. Politica hermetica. Скрытые аспекты власти. М.: ЮРИСТЪ, 2002. 411 с.
Исаев И. А. Топос и номос: пространства правопорядков. М.: Норма, 2007. 416 с.
Исаев И. А. Теневая сторона закона. Иррациональное в праве. М.: Проспект, 2012. 364 с.
Лалетина Ю. В. Соотношение понятий “право” и “виная” // II: Сравнительное правоведение в странах Азиатско-Тихоокеанского региона: материалы международной научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов, соискателей, магистрантов и студентов, г. Улан-Удэ, 15 апреля 2016 г. / Отв. ред. Ю. П. Гармаев. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского гос. ун-та, 2016. C. 85–87.
Погасий А. Религия и право: учеб. пособие. М.: Ин-т религии и права, 2001. 192 с.
Пост Р. Религия и свобода слова: изображения пророка Мухаммеда // Сравнительное конституционное обозрение. 2006. № 3 (56). С. 59–71.
Пинюгина Е. В. Новые подходы к интеграции мусульман в Великобритании и ФРГ [Электронный ресурс] // Ин-т Ближнего Востока: сайт. 16 февраля, 2008. URL: http://www.iimes.ru/?p=6811
Сюкияйнен Л. Р. Ислам и права человека в диалоге культур и религий. М.: ООО “Садра”, 2014. 212 с.
Сюкияйнен Л. Р. Современные религиозные концепции прав человека: сопоставление теологического и юридического подходов // Право. Журн. Высшей шк. экономики. 2012. № 3. С. 7–28.
Уханов А. Д. Проблематика архетипических основ в типах правопонимания // Правовое регулирование общества: актуальные проблемы и перспективные направления: сб. науч. трудов по материалам I Междунар. науч.-практ. конф. 30 октября 2017. М.: Науч.-издат. центр “Открытое знание”, 2017. С. 37–44.
Ципин Владислав. Каноническое право. 2-е изд. М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2012. 864 с.
Glendon Mary Ann. The Influence of Catholic Social Doctrine on Human Rights // Journal Of Catholic Social Thought. 2013. № 10:1. P. 69–84.
Traer Robert. Catholics and Human Rights // Religion and Human Rights [Електронний ресурс] // Religion and Human Rights: site. URL: http://religionhumanrights. com/Religion/ Christian/Catholic/catholics.fhr.htm
Moyn Samuel. From unintended to reinvented: The Reformation and human rights [Електронний ресурс] // The Protestant Reformation and human rights: Proceeding of the conference. The Graduate Center, CUNY. 2017. May 3. Social Science Research Council: site. URL: https://tif.ssrc.org/2017/11/08/the-protestant- reformation-andhumanrights/#Moyn
Sassi Jonathan D. The Protestant causes of the American Revolution revisited // The Protestant Reformation and human rights: Proceeding of the conference. The Graduate 56 Center, CUNY. 2017. May 3. Social Science Research Council: site. URL: https://tif. ssrc.org/2017/11/08/the-protestant- reformation-and-human-rights/#Moyn
Turkson Peter K. A. The Catholic Church and Human Rights [Електронний ресурс] /Peter Kodwo Appiah Turkson // Slovak Bishops Conference: Proceeding of the conference, Bratislava, 4 March 2014. URL: http://www.pcgp.it/dati/2013- 01/03-999999/ Turkson%20Human-Rights.Cracow.81.12.12.pdf
Witte Jr. John. Law, Religion, and Human Rights: A Historical Protestant Perspective // The Journal of Religious Ethics. 1998. Vol. 26, № 2. P. 257–262.