ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В СУЧАСНОМУ МЕДІАСЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.13

Ключові слова:

комунікативні інтернет-практики, медіасередовище, соціально-мережева залежність, соціально-психологічна адаптація, студентська молодь.

Анотація

У статті розглянуто особливості соціально-психологічної адаптації та комунікації студентської молоді в сучасному медіасередовищі. Визначено, що протягом навчання у ЗВО в студентів закладаються основи професіоналізму , формується потреба й готовність до безперервної самоосвіти тощо. Значною мірою це визначається успішністю адаптаційних та комунікаційних процесів, які слід враховувати в освітньому процесі. Таким чином, метою нашого дослідження є визначення особливостей соціально-психологічної адаптації та комунікації студентської молоді в сучасному медіасередовищі. Методологічну основу статті становлять загальні психологічні положення про сутність і розвиток оосбистості в процесі життєдіяльності, теоретичні положення про сутність і закономірності психічного розвитку особистості, її соціально-психологічної адаптації та комунікації в сучасному медіасередовищі, принцип системного підходу, який набув значного поширення в сучасних наукових розробках. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні особливостей соціально-психологічної адаптації та комунікації студентської молоді в сучасному медіасередовищі; розробці заходів, здатних прискорити входження студентів першокурсників до колективу; зведенні до мінімуму наслідків дезадаптації студентської молоді в сучасному медіасередовищі. Висновки. Отже, соціально-психологічну адаптацію можна визначити як процес оптимальної відповідності особистості та професійного й освітнього середовища. У випадку адаптації студентів до умов закладів вищої освіти ці дві сторони будуть такими: адаптація до умов освітнього процесу і соціально- психологічна адаптація у навчальній групі. До переліку основних соціально-психологічних чинників, що впливають на процес адаптації студентів можна віднести чинники нового навчального середовища, нового соціально-психологічного середовища, нового інформаційно-когнітивного простору та чинник професійного середовища. Зазначені чинники можуть здійснювати як позитивний, так і негативний вплив на процес адаптації студентської молоді. Це може залежати від психологічних особливостей особистості, пояснення якої припускає сукупність внутрішніх умов, що змінюються під дією зовнішніх впливів.

Посилання

Бевзенко Л. Д. Постнеклассические практики: возможность концептуализации в логике габитуальных и социокультурных трансформаций. Постнеклассические практики: опыт концептуализации : Коллективная монография. Под общ. ред. В. И. Аршинова и О. Н. Астафьевой. – С-Пб. : Изд. дом «Миръ», 2012. С. 229–248.

Губанов Д. А. Социальные сети. Модели информационного влияния, управления и противоборства. М. : Издательство физико-математической литературы, 2010. 228 с.

Кастельс М. Галактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе . Екатеринбург : У-Фактория, 2004. 328 с.

Кизима В. В. Космология с позиций представления о бытии как о тотальности. Totallogy-XXI. Постнекласичні дослідження. № 29, 2013. К. : ЦГО НАН України, С. 25–76.

Кокун О. М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічний аспект забезпечення діяльності : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 265 с.

Кочубей Н. В. Сеть как пространство постнеклассических практик. Постнеклассические практики: опыт концептуализации : Коллективная монография / Под общ. ред. В. И. Аршинова и О. Н. Астафьевой. СПб. : Изд. дом «Миръ», 2012. С. 447–458.

Лазоренко Б. П. Асоціальні практики життєконструювання проблемної молоді в інформаційному суспільстві. Наук. студ. із соц. та політ. психології : зб. статей НАПН України, Ін-т соц. та політ. психології ; [ред. рада: М. М. Слюсаревський (голова), В. Г. Кремень, С. Д. Максименко та ін.]. К. : Міленіум, 2013. Вип. 33(36). 348 с. С. 307– 315.

Ларіна Т. О. Практики мінімізації ризику в процесі життєконструювання. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Вип. 31(34). К., 2012 С. 102–109.

Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів: монографія. [О. Т. Баришполець, О. Л. Вознесенська, О. Є. Голубєва, Г. В. Мироненко, Л. А. Найдьонова, Н. О. Обухова Н. І. Череповська] ; за наук. ред. Л. А. Найдьонової, Н. І. Череповської ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. К. : Міленіум, 2014. 348 с.

Найдьонова Л. А. Рефлексивна психологія територіальних спільнот. К. : Міленіум, 2012. 280 с.

Онищенко О. С., Горовий В. М., Попик В. І. Соціальні мережі як чинник розвитку грома- дянського суспільства : [монографія]. НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. К., 2013. 220 c.

Петрунько О.В. Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіасередовищі. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2010. 480 с. 13. Петрунько О. В. Молодь та інноваційні технології: перспективи і ризики взаємодії : Методичний посібник. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 84 с.

Петрунько О.В. Соціалізація в умовах медіасередовища: актуальність проблеми. Режим доступу: http://ap.uu.edu.ua/article/260 15. Посохова В. В. Огляд практик спілкування в мережі Інтернет. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Вип. 31(34). К., 2012. С. 93–102.

Семенов Н. Все о социальных сетях. Влияние на человека. Проблема социальных сетей [Електронний ресурс]. 2011. Режим доступу до ресурсу: http://secl.com.ua/article-vse-o-socialnyh-setjahvlijanije- na-cheloveka.html

Сергодеев В. А. Коммуникативные практики в сетевых интернет- сообществах [Електронний ресурс]. 2014. Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/kommunikativnye-praktiki-v-setevyhinternet- soobschestvah

Титаренко Т. М. Особистісні практики конструювання життя: зміна фокусування . Педагогічна і психологічна наука в Україні : зб. наукових праць : в 5 т. Т. 2: Психологія, вікова фізіологія та дефекто- логія. К. : Педагогічна думка, 2012. С. 175–186.

Тоффлер Э. Третья волна [пер. на русский язык: А. Мирер, И. Москвина-Тарханова, В. Кулагина-Ярцева, Л. Бурмистрова, К. Бурмистров, Е. Комарова, А. Микиша, Е. Руднева, Н. Хмелик]. М., 2004. 784 с.

Фатурова В. М. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості : дис. ... канд. Психол. Наук. К., 2004. 212 с.

Шахмартова О. М. Психологические аспекты общения в социальных сетях виртуальной реаль- ности. Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. 2011. № 24. С. 1002–1008.

Varii, M.Y., Leshchynska, O.A., Terletska, Y.M. Role of organisational culture of the university in formation of psychological readiness of students to assertive behaviour. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 2020, 8(3), pp. 497–504.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-19

Як цитувати

ШИНКАР, М. . (2022). ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В СУЧАСНОМУ МЕДІАСЕРЕДОВИЩІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1 (54), 91-99. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.13