REFORMATION OF THE PROSECUTION AUTHORITIES IN ORDER TO BUILD CONFIDENCE OF SOCIETY
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-3(23)-223-235Keywords:
corporate secrecy, public trust, Prosecutor General’s Office, prosecutors’ attestation, downsizing, prosecutors’ salariesAbstract
After Ukraine gained independence and elected a European path of development, there was a need to reform the prosecutors’ bodies in the context of the implementation of the international standards both for the protection of citizens’ rights and freedoms and for the organization and operation of the prosecutor’s office. With the adoption of the new wording of the Law of Ukraine “On the Prosecutor’s Office” in 2014 another stage of reforming the prosecutor’s office began. At the same time, after the adoption of the said Law, no full-fledged personnel reboot took place in the prosecutor’s office for the purpose of clearing the ranks of prosecutors from persons who do not meet the requirements of integrity and professionalism.
The negative practice of corporate secrecy of the prosecutor’s profession and the development of corruption continued. The high level of corruption in the Ukrainian society has resulted in people’s disregard for the fairness of the public administration and local self-government, for the honesty and integrity of the law enforcement agencies and judges.
As a result, the current model of functioning of the prosecution bodies is unsatisfactory, neither in terms of the level of support it has by the society, nor in terms of the proper level of performance by the prosecutors of their powers. With the adoption of the Law of Ukraine “On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Priority Measures for the Reform of the Prosecutor’s Authorities”, the process of first and largely temporary measures, first and foremost, related primarily to the personnel reloading of the prosecution bodies by attestation of the current prosecutors began. It also provides an opportunity for all virtuous candidates who have the appropriate theoretical knowledge and practical skills, on a competitive basis, to hold the office of prosecutor in any body of the prosecutor’s office. Thus, the law provides for the establishment of the Prosecutor General’s Office, the district prosecutor’s offices, the introduction of attestation for all existing prosecutors. In addition, a Training Center for Prosecutors will be established at the National Academy of the Prosecutor’s Office of Ukraine.
References
Про прокуратуру. Закон України від 14 жовтня 2014р. №1697-VII.
Романенко Є. О. Новий орган у структурі Євросоюзу // Формуван- ня ефективних механізмів держав- ного управління та менеджменту в умовах сучасної економіки: теорія і практика : матеріали V Міжнарод- ної науково-практичної конферен- ції 24 листопада 2017 р. / за ред. В. М. Огаренка, О. В. Покатаєвої та ін. Запоріжжя: КПУ, 2017. С. 217– 218.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури. Закон України від 19 вересня 2019 року № 113-IX.
Висновок на проект Закону Украї- ни “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із рефор- ми органів прокуратури” https:// www.gp.gov.ua/ua/vlada.html?_ m=publications&_t =rec&id =248318.
Про умови оплати праці прокурорів. Постанова Кабінету міністрів Украї- ни від 11 грудня 2019 р. № 1155.
Про затвердження структури Офісу Генерального прокурора. Генеральна прокуратура України. Наказ від 21 грудня 2019 року № 99-шц.