ARCHETYPE OF UKRAINIAN ETHNIC TURISM IN SYMBOLIC CONTEXT OF LOCAL IDENTITY: MANAGEMENT ASPECT

Authors

Keywords:

archetype, ethno-tourism, Ukrainian ethnic tourism, identity, collective identity, local identity, local government bodies

Abstract

The article is devoted to the study of the management aspects of the influence of archetypal components of Ukrainian ethnics on the process of formation of the collective local identity of the population living on a certain territory. The emphasis is placed on the fact that the archetype of the place influences the peculiarities of development of tourism varieties in Ukraine. Ukrainian ethnic tourism is singled out as one of the popular domestic resources of the country’s promotion, which is “tied” to the authentic indigenous traditions of the people. It is specified that the specificity of Ukrainian ethnic tourism lies in its polyculture and is manifested through such varieties as: rural ecological, religious, pilgrimage, festival, ethnographic, cultural and cognitive, extreme, event and other types of tourism, which are clearly reflected in the symbolic contexts of local identity.

The emphasis is on the timely introduction of the definition of “ethno tourism” in the legal field of tourism. An importance of participation of the local community in the formation of principles of collective local identity is illustrated through the work of the Dnipro Development Agency Public Utility Company in Dnipro. The original procedure of cross-links that determine the interdependence of peculiarities of formation of collective local identity from the mental archetype of the population on some areas of the administrative-territorial unit is presented. We determined the directions of activity of local government bodies in the process of public-private partnership with the representatives of business and the public, among which: creation of conditions for the recognition of the heredity of the traditions of the population of the territory; organization and conduct of socio-educational, moral and spiritual, cultural and cognitive events, that unite the ethnic community; development and implementation of socio-economic and cultural historical programs of the territory development etc.

The conclusion is drawn that the Ukrainian mental archetype is formed under the influence of socio-political, cultural and historical development of the Ukrainian state. Its current stage is under the influence of Ukrainian ethnic Renaissance, which determines modern vectors of the development of domestic tourism through Ukrainian ethnic tourism, which is based on the values of Ukrainian ethno-geocultural phenomenon.

References

Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року: розпор. Кабінету Міні- стрів України від 16 березня 2016 р. № 168–р [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80

Сучасний етнічний ренесанс [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://aa0880kb.blogspot.com/2012/11/blog-post_21.html

Сміт Е. Д. Національна ідентич- ність / Е. Сміт ; пер з англ. Петра Таращука. — К. : Основи, 1994. — 224 с.

Дутчак О. І. Термінологічні пробле- ми етнотуризму / О. І. Дутчак // Розвиток українського етноту- ризму: проблеми та перспективи : зб. матеріалів ІІ Всеукр. наук.- практ. конф. (Львів, 25–26 квітня, 2012 р.). — Львів : ЛІЕТ, 2012. — С. 110 –113.

Муравська С. В. Етнічний туризм: до проблеми визначення терміна / С. В. Муравська // Розвиток укра- їнського етнотуризму: проблеми та перспективи : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Львів, 2–3 берез- ня, 2011 р.). — Львів : ЛІЕТ, 2011. — С. 70–74.

Петранівський В. Л. Етнокультурний та етнофестивальний туризм: теорія і практика / В. Л. Петранівський, А. С. Лисик // Розвиток україн- ського етнотуризму: проблеми та перспективи : матеріали наук.- практ. конф. — Львів : ЛІЕТ, 2011. — С. 28–41.

Любіцева О. О. Туристичні ресурси України / О. О. Любіцева, Є. В. Пан- кова, В. І. Стафійчук : навч. посіб. — К. : Альтерпрес, 2007. — 369 с.

Сучасні різновиди туризму: навч. по- сіб. / М. П. Кляп, Ф. Ф. Шандор. — К. : Знання, 2011. — 334 с.

Кримський С. Б. Земля — це не тіль- ки ґрунт, а й соціальне явище [Елек- тронний ресурс] // День. — 2004. — 21 січня. — Режим доступу: https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/zemlya-ce-ne-tilki-grunt-ale-ysocialne-yavishche

Крымский С. Б. Софийная основа сакральной топографии древнего Киева / С. Б. Крымский // Collegium. — 2001. — № 11. — С. 4–29.

Афонін Е. А. Архетип і соцієтальне / Е. А. Афонін, А. Ю. Мартинов // Публічне управління: теорія і прак- тика: зб. наук. пр. Асоціації докторів наук з держ. упр. — Х. : ДокНаук- ДержУпр. — Спец. вип. — 2008. — лип. — С. 193–200.

Суший О. В. Психосоціальна куль- тура державного управління : монографія / О. В. Суший; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. — К.: Світогляд, 2012. — 344 с. 13. Бауман З. Индивидуализированное общество [Электронный ресурс] / пер. под ред. В. Л. Иноземцева. — М. : Логос, 2005. — 390 с. // Центр гуманитарных технологий. — Ре- жим доступа : http://gtmarket.ru/laboratory/basis /4993/5006

Котенко Я. Локальна ідентичність як умова розвитку об’єднаних тери- торіальних громад (навч. модуль) / Я. Котенко. — К. : ІКЦ “Легальний статус”, 2016. — 44 с.

Коржов Г. Територіальні ідентичнос- ті: концептуальні інтерпретації в сучасній зарубіжній думці / Г. Кор- жов // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. — 2010. — № 1. — С. 107– 124.

Степико М. Т. Українська ідентич- ність: феномен і засади формуван- ня. — К.: НІСД, 2011. — 334 с.

Берест П. Український національ- ний архетип [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу : http://texty.org.ua/pg/blog/pberest/read/54522/Ukrajinskyj_nacionalnyj_arkhetyp. 18. Ковальчук Н. Д. Концепція софій- ності в контексті православної куль- тури доби Київської Русі / Н. Д. Ко- вальчук // Гілея: наук. вісн.: зб. наук. пр. — Філософські науки. — 2014. — Вип. 87. — С. 208–211.

Безпаленко А. М. Морфологічна фі- гура прегнантності в українській національно-мовній картині світу // Філологія. — К. : КНУ ім. Т. Шев- ченка. — 2010. — 30. — С. 262–269.

Агентство розвитку Дніпра. Офіц. сайт [Електронний ресурс]. — Ре- жим доступу : http://dda.dp.ua.

Published

2018-05-30

How to Cite

Гаврилюк, А. (2018). ARCHETYPE OF UKRAINIAN ETHNIC TURISM IN SYMBOLIC CONTEXT OF LOCAL IDENTITY: MANAGEMENT ASPECT. Public Management, (4 (14), 77-89. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/422

Issue

Section

Статті