SUBJECTS AND OBJECTS OF PUBLIC MARKETING

Authors

Keywords:

public marketing, the subject of public marketing, the object of public marketing, types of public marketing

Abstract

The article is devoted to research of theoretical problems of the concepts of the subject and object of public marketing. The definitions of these concepts are considered in the article, the evolution of their development is studied. The article provides an analysis of the main approaches to the notion of subjects and objects of public marketing, their relationship and role in the processes of public marketing. The authors proposes concrete approaches to their systematization. These approaches allow us to identify specific types of public marketing and their main characteristics.

Relying on the analysis of the concept of “subject of public (state) management”, it is concluded that as bodies of state marketing, most often act as executive bodies of state power. In this case, the following levels of marketing subjects in the system of public administration are allocated: the highest level of executive power; Branch central bodies of executive power; Local government bodies; Separate government agencies.

It is noted that the diversity of subjects of public marketing is explained, first of all, by the dependence on the tasks of the state and municipal government, the possibilities of introducing the marketing concept of these subjects and certain characteristics of the said objects of state marketing.

It is noted that the concept of “subject of public marketing” is not always the identical notion of “subject of public administration”. First, not all public authorities are subjects of state marketing. In some cases, this is not appropriate, for example, in the activities of the Ministry of Defense of Ukraine or the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Secondly, state marketing is just one of many alternative management concepts, which is not always the most effective in the public administration system.

References

Конституція (Основний Закон) України від 26 червня 1996 р. // Ві- домості Верховної Ради України. — 1996. — № 30. — Ст. 141.

Одінцова Г. С., Дзюндзюк В. Б., Мель- тюхова Н. М. та ін. Cуб’єкт держав- ного управління // Енциклопедія державного управління: у 8 т. / Нац. акад. держ. упр. при Прези- дентові України; наук.-ред. колегія: Ю. В. Ковбасюк (голова) та ін. // Т. 1: Теорія державного управлін- ня. — К.: НАДУ, 2012. — С. 613– 614.

Бакуменко В. Д. Формування дер- жавно-управлінських рішень: про- блеми теорії, методології, практики: монографія. — К.: Вид-во УАДУ, 2000. — 328 с.

Малиновський В. Я. // Державне управління: навч. посіб. — 2-ге вид., доп. та перероб. — К.: Атіка, 2003. — 576 с.

Чиркин В. Е. Система государствен- ного и муниципального управления: учебник. — М.: Юристъ, 2005. — 379 с.

Ромат Є. Трансформація моделі державного управління рекламною діяльністю у перехідних умовах : монографія / Є. Ромат. — К. : Вид-во УАДУ, 2003. — 380 с.

Сибикеев К. Государственное и му- ниципальное управление. — М. : Эксмо, 2007. — 154 с.

Павленко А. Ф., Войчак А. В. Марке- тинг: навч.-метод. посіб. — 2-ге вид., доп. та випр. — К.: КНЕУ, 2001. — 106 с.

Баканов Г. Б. Маркетинг: лекции. — Таганрог: ТРТУ, 2005. — 243 с.

Шевченко Ю. А. Правовое регулиро- вание маркетинговой деятельнос- ти. — Владивосток: ВГУЭС, 2010. — 82 с.

Нуралиев С. У., Нуралиева Д. С. Мар- кетинг. — М.: ИТК “Дашков и К”, 2013. — 361 с.

Скопин А. А. Курс лекций по дисци- плине “маркетинг”. — Ярославль: Ярославский филиал Москов. финансово-юрид. ун-та, 2008 / [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://rudocs.exdat.com/html?page=3#2729838

Государственное управление и по- литика: учеб. пособие / под ред. Л. В. Сморгунова. — СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2002. — 564 с.

Корецький М. Х. Теоретичні засади державного управління // Персо- нал. — 2007. — № 5. — С. 12–19.

Концепція адміністративної рефор- ми в Україні. — К.: ДВПП М-во на- уки України, 1998. — 62 с.

Державне управління: теорія і практика / за ред. В. Б. Авер’яно- ва. — К.: Юрінкомінтер, 1998. — 438 с.

Рассказова И. Н. Государствовед- ческий маркетинг в структуре про- фессиональной компетентности государственного служащего [Элек- тронный ресурс]. — Режим доступа: http://exsolver.narod.ru/govemarket.html

Шатун В. Т., Зосімова І. О. Марке- тинг в публічному управлінні: сут- ність, специфіка, класифікація // Наук. праці. Держ. управління. — 2016. — Вип. 255. — Т. 267. — С. 181– 187. 19. Чаплай І. В. Маркетинг у механізмах державного управління: моногра- фія / І. В. Чаплай, Є. О. Романен- ко. — К.: ДП “Вид. дім “Персонал”, 2016. — 208 с.

Романенко К. М. Державний мар- кетинг як механізм максимізації соціальної ефективності державно- го управління // Інвестиції: прак- тика та досвід. — 2010. — № 10. — С. 85–88.

Published

2018-01-24

How to Cite

Ромат , Є. . ., & Гаврилечко , Ю. (2018). SUBJECTS AND OBJECTS OF PUBLIC MARKETING. Public Management, (1 (11), 266-277. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/554

Issue

Section

Статті