СОЦІАЛЬНІ СТАНДАРТИ У СФЕРІ ЗАХИСТУ УЧАСНИКІВ АТО: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-3(9)-245-254Ключові слова:
державне управління, соціальний захист учасників АТО, законодавство у сфері соціального захисту, нормативно-правове забезпечення, соціальний захист, державне регулювання соціального захисту, стандарти соціального захисту.Анотація
Наукова стаття присвячена комплексному дослідженню та визначенню соціальних стандартів у сфері захисту учасників АТО. Авторкою визначено, що соціально-економічна ситуація в Україні тісно пов’язана із переходом до ринкових відносин, що обумовлює необхідність реалізації принципово іншої державної політики у даній сфері. У сучасних ринкових умовах соціальна політика будь-якої держави представлена у вигляді єдності п’яти її основних елементів: забезпечення зайнятості, регулювання доходів населення, соціальні гарантії, соціальний захист, охорона здоров’я та екологічна безпека населення. Внаслідок чого, найважливішою ланкою соціальної політики повинна бути система державних соціальних стандартів, яка передбачає цілеспрямовану діяльність держави в питаннях гарантованого і більше справедливого задоволення матеріальних і духовних потреб громадян. З урахуванням представлених висновків доведено, що соціальні стандарти може бути визначено в якості сукупності правил та характеристик, встановлених на законодавчому рівні з метою прямого та опосередкованого обґрунтування соціальних прав та гарантій по відношенню до учасників АТО. Визначено, що не дивлячись на широкий спектр досить різноманітних соціальних стандартів учасників АТО, найбільш важливими та життєвонеобхідними є лише дві групи: соціальні стандарти направлені на забезпечення мінімальних соціальних гарантій (прожитковий мінімум, мінімальний розмір пенсійного забезпечення та соціальної допомоги, норми забезпечення освітніми та медичними послугами тощо); а також – раціональні, тобто середні стандарти, які є індикаторами соціальної ситуації в державі та соціального благополуччя учасників АТО (пільги щодо забезпеченості житлом, показники якості їх життя тощо). Доктринальний аналіз положень нормативних актів, а також соціальних пільг передбачених для учасників АТО дозволив зробити висновок, що ключовим індикатором кожного соціального стандарту є соціальні норми і нормативи, під якими необхідно розуміти показники необхідного споживання продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг та забезпечення освітніми, медичними, житлово-комунальними, соціально-культурними послугами. Констатовано, що перспективи подальших досліджень мають полягати у поглибленому вивченні та виробленні конкретних пропозицій щодо соціальних стандартів учасників АТО з метою забезпечення оптимального розвитку соціальних відносин та задоволення їхніх життєвонеобхідних потреб.
Посилання
Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Закон України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії : прийнятий 05.10.2000 року №2017- ІІІ. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 48. Ст. 409.
Закон України Про стандартизацію : прийнятий 05.06.2014 року № 1315- VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 31. Ст. 1058.
Захисту прав учасників АТО, членів їх сімей, внутрішньо переміщених осіб найважливіших напрямків діяльності держави. Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області. URL: http://rv.sfs.gov.ua/diialnist/ ya-mayu-pravo!/360019.html (дата звернення 12.ІІІ.2020).
Указ Президента України Про затвердження Національної стратегії у сфері прав людини : прийнятий 25.08.2015 року №501/2015. Офіційний вісник України. 2015. №69. Стор. 12. Ст. 2257.
Закон України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту: прийнятий 22.10.1993 року №3551-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. 1993. №45. Ст. 425.
Миронова Т. К. Право и социальная защита. Москва : Права человека, 2006. 336 с.
Гансова Е. А. Методологічні засади соціальної політики. Актуальні проблеми політики, 1997. Вип. 12. C. 84–91.
Горностаєва Л. Проблеми соціально-культурної реабілітації інвалідів. Соціальний захист, 2003. № 3. С. 26–27.
Підсумки роботи соціальної сфери в регіоні підбили на Сумщині. Міністерство соціальної політики України. URL: https://www.msp.gov.ua/news/18211.html (дата звернення 21.ІІІ.2020).
Основні показники діяльності Управління праці та соціального захисту населення Харківської міської ради станом на 01.03.2020 року. Департамент праці та соціальної політики Харківської міської ради. URL: https://soczahist. kharkov.ua/2020/03/%d0%be%d1%81%d0% bd%d0%be%d0%b2%d0%bd%d1%96-%d0 %bf%d0%be%d0%ba%d0%b0%d0%b7%d 0%bd%d0%b8%d0%ba%d0%b8-%d0%b4 %d1%96%d1%8f%d0%bb%d1%8c%d0%bd- %d0%be%d1%81%d1%82%d1%96-%d1%83% d0%bf%d1%80%d0%b0%d0%b2%d0%bb-16/ (дата звернення 19.ІІІ.2020).
Veterans Affairs Canada. URL: http:// www.veterans.gc.ca/eng/about-us/veteransbillof- rights (дата звернення 30.ІІІ.2020).