РЕЗУЛЬТАТИ ОЦІНЮВАННЯ СТУДЕНТАМИ ВІТЧИЗНЯНИХ ЗВО РІВНЯ ПРОЯВУ ДЕТЕРМІНАНТ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПІДҐРУНТЯ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЇЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-3(9)-306-320

Ключові слова:

якість вищої освіти; опитування студентів; вдосконалення ме- ханізмів державного управління забезпеченням якості вищої освіти.

Анотація

Постановка проблеми у загальному вигляді. Підвищення ефективності державного управління забезпеченням якості вищої освіти потребує конкретизації детермінант її змісту, а також визначення пріоритетних до використання профільними органами публічного управління механізмів державного управління розвитком сфери вищої освіти. Не дивлячись на достатню увагу вчених до відповідної проблематики, питання аналізу думки здобувачів вищої освіти щодо сили прояву тих чи інших детермінант якості вищої освіти не набули свого достатнього розвитку. Мета дослідження. За результатами аналізу думки студентів вітчизняних ЗВО з’ясувати значущість основних детермінант якості вищої освіти та запропонувати напрями вдосконалення змісту деяких з механізмів державного управління забезпеченням якості освітньої діяльності та якості вищої освіти. Виклад основного матеріалу. З метою актуалізації змісту інформаційно-аналітичного підґрунтя для визначення напрямів вдосконалення змісту та практики використання механізмів державного управління забезпеченням якості вищої освіти було проведено опитування студентів вітчизняних ЗВО. В опитуванні прийняло участь 542 респонденти переважно з ЗВО Східної України. Фокус одного з питань анкети було зосереджено на з’ясуванні думки студентів щодо значущості окремих детермінант якості вищої освіти. За результатами аналізу відповідей респондентів було визначено таку ієрархію детермінант якості вищої освіти: матеріально-технічне забезпечення навчального процесу (26%); відповідність змісту навчальних програм та методик викладання вимогам часу та попиту ринку праці (21%); рівень інтернаціоналізації освітньої діяльності (18%); характеристика науково-педагогічних працівників (18%); зв’язки ЗВО з реальним сектором економіки (17%). Кожна з цих детермінант повинна знайти на своє відображення у межах того чи іншого напряму державної політики у сфері вищої освіти. Висновки з даного дослідження. За результатами аналізу опитування студентів нами були визначені такі основні висновки. 1. Розвиток матеріально-технічної бази ЗВО може бути забезпечений за рахунок реалізації потенціалів принципів економічної та фінансової автономії ЗВО. Підвищення рівня фінансової автономії ЗВО державної форми власності, може бути реалізовано в контексті зменшення повноважень Державної казначейської служби України в адмініструванні фінансових ресурсів ЗВО. Також слід змінити парадигму фінансового забезпечення державою системи вищої освіти з фінансування ЗВО на фінансування освітньої послуги. 2. Норми Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, так само як і норми Положення про акредитацію освітніх програм, повинні бути удосконалені за рахунок зміни змісту їх окремих формулювань, а саме: зміст п. 27 та п. 30 Ліцензійних умов повинен апелювати до значущості практичного досвіду членів проектної групи та залучених до викладання навчальних дисциплін науково-педагогічних працівників; зміст критеріїв №2 та №4 Положення про акредитацію освітніх програм повинен зосереджуватись на необхідності забезпечення відповідності освітньої програми та методики її викладання вимогам часу та попиту ринку праці.

Посилання

Бахрушин В.Є. Українська освіта у європейському вимірі: деякі дані [електронний ресурс] / В.Є. Бахрушин // Освітня політика: портал громадських експертів. – Режим доступу: http://education-ua. org/ua/tsifri-i-fakti/668-ukrajinska-osvita-uevropejskomu- vimiri-deyaki-dani

Освіта в Україні [електронний ресурс] / Аналіз політик // Аналітичний центр CEDOS. – Режим доступу: https://cedos.org. ua/data/pdfs/osvitaua_250416_updated.pdf

Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти [електронний ресурс] / В.М. Мороз, В.П. Садковий, В.М. Бабаєв, С.А. Мороз // Інформаційні технології та засоби навчання. – 2018. – №6. – Режим доступу: https:// journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/ view/2415

Батечко Н.Г. Якість вищої освіти в контексті синергії наукових підходів / Н.Г. Батечко // Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія: педагогічні науки). – 2017. – №3-4 (52-53). – С. 12–19.

Домбровська С.М. Державне управління вищою освітою в умовах трансформаційних змін : монографія / С.М. Домбровська. – Х. : Вид-во «Оберіг», 2009. – 176 с.

Калашнікова С.А. Управління державним сектором вищої освіти в США: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з держ. упр.: спец. 25.00.05. «Галузеве управління: управління освітою» / С.А. Калашнікова. – Київ, 1999. – 20 с.

Клімова Г.П. Забезпечення якості вищої освіти як пріоритетна детермінанта становлення інноваційного суспільства в Україні / Г.П. Клімова // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». – 2017. – № 2 (33). – С. 65–73.

Освіта дорослих у перспективі змін: інновації, технології, прогнози: колективна монографія / (Василюк А., Діденко Н., Лукіна Т. та ін.); за ред. А. Василюк, А. Стоговського. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2017. – 248 с.

Майборода С.В. Державне управління вищою освітою в Україні: структура, функції, тенденції розвитку (1917-1959 рр.) автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора наук з держ. упр.: спец. 25.00.01. «Теорія та історія державного управління» / С.В. Майборода. – Київ, 2002. – 20 с.

Мороз В.М. Зміст дефініції «якість вищої освіти» в контексті наукових поглядів представників східноєвропейських наукових шкіл / В.М. Мороз, С.А. Мороз // Теорія і практика управління соціальними системами – 2017. – №2. – С. 58–71.

Шевченко С.О. Державно-громадське управління якістю вищої освіти в Україні: теоретико-методологічні засади та механізми практичної реалізації : монографія / С.О. Шевченко. – Дніпропетровськ : НГУ, ДРІДУ НАДУ, 2011. – 290 с.

Мороз С. А. Державне управління та університетська автономія в системі розвитку трудового потенціалу вищого навчального закладу / С. А. Мороз // Вісник НУЦЗУ (Серія «Державне управління»). – 2016. – Вип. 1 (4). – С. 18–26.

Мороз С.А. Досвід Китаю у забезпеченні розвитку галузі освіти як підґрунтя для вдосконалення механізмів державного управління якістю вищої освіти України / С.А. Мороз // Інвестиції: практика та досвід. – 2019. – №9. – С. 70–77.

Яремчук С.С. Соціологія: навч. посібник / С.С. Яремчук. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2015. – 240 с.

Moser C.A. Survey Methods in Social Investigation / C.A. Moser, G. Kalton. – London: Routledge, 2017. – 576 р.

Детерминанты качества высшего образования: значимость и сила влияния (по результатам экспертного оценивания студентов Балтийской Международной Академии, Латвия) / (Мороз С.А., Бука И.С., Мороз В.М., Грень Л.Н.) // Научно-методический журнал КазНПУ «Педагогика и психология». – 2019. – №1. – С. 74–80.

Оцінювання якості вищої освіти студентами як елемент системи державного контролю за якістю надання освітніх послуг закладами вищої освіти (на прикладі опитування студентів Балтійської Міжнародної Академії, Латвія) / (Мороз С.А., Бука І.С., Бука С.А., Мороз В.М. // Вісник НУЦЗУ (Серія «Державне управління») – 2018. – Вип. 2 (9). – С. 282–295.

Мороз С.А. Відповідність університетських знань вимогам ринку праці: аналіз думки студентів з Китаю / С.А. Мороз // Вісник післядипломної освіти (Серія «Управління та адміністрування»). – 2019. – №8 (37). – С. 46–70.

Про вищу освіту. Закон України від 01.07.2014 р. № 1 556-VII. Офіційний вісник України. 2014. № 63. С. 7–14.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG) / (авт. тексту Європейська асоціація забезпечення якості вищої освіти). – К.: ТОВ «ЦС», 2015. – 32 c.

Звіт (відомості) про самооцінювання освітньої програми [електронний ресурс] / Акредитація // Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. – Режим доступу: https://naqa.gov. ua/wp-content/uploads/2019/09/ЗВІТ_ВІДО- МОСТІ_ПРО-САМООЦІНЮВАННЯ-ОСВІТ- НЬОЇ-ПРОГРАМИ.pdf

Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності / Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 // Офіційний вісник України. – 2016. – № 7. – С. 23–25.

Про вищу освіту. Закон України від 17.01.2002 № 2984-III. Офіційний вісник України. 2002. № 20. Ст. 134.

Мороз С.А. Зміст дефініції «якість вищої освіти» в контексті наукових поглядів представників східноєвропейських наукових шкіл / С.А. Мороз, В.М. Мороз // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія – 2017. – №2. – С. 58–71.

Критерії оцінювання якості освітньої програми [електронний ресурс] / Акредитація // Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. – Режим доступу: https://naqa.gov.ua/wp-content/ uploads/2019/09/Критерії.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-24

Як цитувати

Мороз, С. А. (2020). РЕЗУЛЬТАТИ ОЦІНЮВАННЯ СТУДЕНТАМИ ВІТЧИЗНЯНИХ ЗВО РІВНЯ ПРОЯВУ ДЕТЕРМІНАНТ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПІДҐРУНТЯ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЇЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (3(9), 306-320. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-3(9)-306-320

Номер

Розділ

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ПУБЛІЧНОЇ СЛУЖБИ