РОЛЬ ТА ЗНАЧЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНОГО КРИМІНАЛЬНОГО ПРАВА В СИСТЕМІ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2023-4(28)-11-16Ключові слова:
порівняльне кримінальне право, порівняльне правознавство, компаративістика, юридична освіта, навчальна дисципліна, здобувачі вищої освіти, освітній процесАнотація
Стаття присвячена визначенню місця «Порівняльного кримінального права» в системі юридичної освіти. Аргументується актуальність та затребуваність порівняльного кримінального права як навчальної дисципліни, що сприяє формуванню світогляду нового покоління юристів та підкріплює фундаментальність юридичної освіти. Розкрита практична роль порівняльного кримінального права, відмічено, що порівняльне кримінальне право як самостійна навчальна дисципліна відкриває нові можливості в області безпосереднього вивчення кримінального законодавства правових систем сучасності; допомагає орієнтуватися на правовій карті світу, а також застосовувати результати кримінально-правових досліджень для вдосконалення національного кримінального права; сприяє розвитку наукової теорії порівняльного правознавства в сфері кримінального права. Обґрунтовано точку зору, що запровадження навчальної дисципліни «Порівняльне кримінальне право» в число обов’язкових дисциплін для вивчення магістрами кримінально-правової спеціалізації було б ефективним чинником підвищення якості освіти та підготовки компетентних спеціалістів для сучасної транснаціональної юридичної практики. Запропонований авторський підхід до системи порівняльного кримінального права, котрий передбачає виділення тричленної структури: описове порівняльне кримінальне право, загальна та особлива частини. Робиться висновок, що станом на сьогодні впровадження в навчальні плани навчальної дисципліни «Порівняльне кримінальне право» при підготовці майбутніх юристів ще не досягло належного рівня. Таку ситуацію зумовлюють різні причини, проте вона потребує подальшого вирішення, адже в умовах глобалізації економіки і права, зростання міжнародних політичних, економічних, культурних та юридичних контактів запровадження навчальних дисциплін компаративістського циклу стає необхідною частиною якісної юридичної освіти.
Посилання
Бехруз Х. Порівняльне правознавство як навчальна дисципліна: сучасний стан, деякі проблеми та шляхи їх вирішення. Наукові праці НУ ОЮА. 2010. С. 278–286.
Харитонов Р.Ф. Галузева юридична компаративістика: загальнотеоретичне дослідження : дис. …канд.. юрид. наук: 12.00.01. Одеса, 2016. 208 с.
Янчук Н.Д. Порівняльне кримінальне право як навчальна дисципліна. Правове життя сучасної України : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (16–17 травня 2013 р.). Т. 1 / відп. за випуск д.ю.н., проф.. В.М. Дьомін; національний університет «Одеська юридична академія». Одеса: Фенікс, 2013. С. 399-401.
Comparative Legal Traditions: Text, Materials, and Cases on the Civil and Common Law Traditions, with Special Reference to French, German, English, and European Law / Glendon M.A., Gordon M.W., Osakwe K. West Publishing Company, 1994. 772 s.
David R., Jauffret-Spinozi C. Les grands systèmes de droit contemporains, 10e éd. URL : https://www.librairiedalloz.fr/livre/9782247 090501-les-grandssystemes-de-droit-contemporains-12e-edition-renedavid-camille-jauffret-spinosi-marie-gore/.
Harold J. Berman, Law and Revolution: The Formation of the Western Legal Tradition. By Harold J. Berman. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1983. 657 p.
Saidov A. Comparative Civil Law as Scholarly and Teaching Discipline. URL: https://jurkniga.ua/ru/sravnitelnoe-grazhdanskoe-pravo-kak-uchebnayadisciplina/.
Zweigert K., Kotz H. An Introduction to Comparative Law: The framework. North-Holland Publishing Company, 1977. 385 p.