FORMATION DIRECTIONS OF A POSITIVE IMAGE OF PUBLIC GOVERNMENT BODIES BY THE ACCOUNT OF THE DEVELOPMENT OF THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES POTENTIAL
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4(6)-186-200Keywords:
information and communication technologies, image of public authorities, e-government, social networks, communication.Abstract
In developed democracies, cooperation between government and society is, in many respects, based on public relations mechanisms and public information services. Accordingly, public authorities providing services to the public should create an open communication process that is clear to all participants. The main purpose of this process is to establish close communication with citizens and other non-governmental actors, involve them in the decision-making process of government, and maintain a constant dialogue that enables them to understand the needs and desires of society. The fulfillment of this important task for the society is possible provided that the proper state information and communication policy is created and the effective system of public communication in the bodies of management at all levels is ensured. The article defines the main directions of formation of positive image of public administration bodies at the expense of development of the potential of information technologies and analyzes the ways of realization the directions of positive image formation of public administration bodies. Various organizational forms of communication have been established, which are used to disseminate information on the results of the work of public authorities. In particular, it is stated that the implementation of e-government projects should be carried out in cooperation with all national structures and bodies of local self-government and should have the approval of international partners. The main projects of e-government are considered: electronic services, Digital by Default, electronic document flow, Trembita, openness of data. The article also identifies the role of new tools for engaging with government agencies such as social networks (Facebook, Twitter, Youtube, etc.). They focus on posting photos, using state-of-the-art infographic tools and descriptive videos instead of text captions, and affecting the public at a deeper and more intuitive level. Nowadays, there are many problems with the communication process in the field of public relations. The government is continuing to work on its modernization, which raises problems with information and advancing public policy interests. The article outlines the main problems that impede the development of a positive image of the authorities and reduce the effectiveness of public relations in social relations. In order to optimize the influence of the authorities on the course of social processes in the society, the support of the public and effective feedback between it and the state is needed at present. Public relations helps to facilitate dialogue between government agencies and citizens, taking into account public opinion, by encouraging processes of involving citizens in the work of public institutions. Establishing a dialogue with the public has now become an important tool in the implementation of democratization processes and ensuring public visibility of the authorities.
References
Акімов О.О. Світовий досвід комунікаційної діяльності органів публічної влади / О.О. Акімов // Забезпечення конструктивного діалогу між владою та суспільством : матеріали наук.-практ. конф. 28 квітня 2016 р. – Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2016. – С. 57–61.
Павельєва А.Р. Теоретичні та практичні аспекти формування іміджмейкінгу в органах публічної влади / А.Р. Павельєва // Соціально-гуманітарний випуск. – 2018. – Вип. 24. – С. 134-135. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.newroute.org. ua/wp-content/uploads/2018/11/Vypusk-24. pdf
Глущенко К.С. Зарубіжний досвід підготовки фахівців у сфері державного PR / К.С. Глущенко // Інвестиції: практика і досвід. – 2016. – № 16. – С. 85-88
Кізілов Ю.Ю. Зарубіжний досвід проходження державної служби та можливості його використання в Україні в умовах адміністративної реформи / Ю.Ю. Кізілов // Аспекти публічного управління. – 2016 – № 6 – 7 (червень-липень). – С. 57 – 65.
Пантелейчук І.В. Механізми формування та реалізації державної іміджевої стратегії. / І.В. Пантелейчук // Державне управління: удосконалення та розвиток: електрон. наук. фах. вид. – 2012. – № 9.
Сторожев Р.І. Резерв вищих керівних кадрів – один із механізмів формування позитивного іміджу державного управління / Р.І. Сторожев // Право та державне управління: зб. наук. праць. – Запоріжжя: КПУ. – 2015. – № 1. – С. 111-116.
Тимофєєв С.П. Зв’язки органів публічного управління з громадськістю як важливий елемент розбудови громадянського суспільства / С.П. Тимофєєв, О.В. Кириленко // Наукові праці [Чорноморського державного університету іме- ні Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія : Державне управління. – 2017. – Т. 305, Вип. 293. – С. 61-66. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Npchdu_2017_305_293_13
Дяченко М.І., Коваленко Г.О. Взаємодія органів місцевого самоврядування та органів державної влади з громадськістю регіону. / М.І. Дяченко, Г.О. Коваленко // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2018. – № 3. – С. 1-6 – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www. dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1202
Розпорядження КМУ «Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні» // [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada. gov.ua/laws/main/649-2017-%D1%80
Урядовий портал / Уряд схвалив Концепцію розвитку електронного урядування в Україні до 2020 року // [Електронний ресурс] – Режим доступу: https:// www.kmu.gov.ua/news/250283206
Урядовий портал / Е-урядування – ключ до реформ в Україні // [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.kmu. gov.ua/news/e-uryaduvannya-klyuch-doreform- v-ukrayini
Джерело: [Електронний ре- сурс] – Режим доступу: http://cnap.gov.ua/ node/1077
Крихтіна Ю.О., Островерх Н.І. Підвищення ефективності державного управління за рахунок використання передових інформаційно-комунікаційних технологій / Ю.О. Крихтіна, Н.І. Островерх // Публічне управління та адміністрування у процесах економічних реформ: зб. тез доповідей ІІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, 18-19 квітня 2019 р. – Херсон: ДВНЗ «ХДАУ». – 2019. – С. 333.
Постанова КМУ від 04.01.2002 р. № 3 «Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» // [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/main/3-2002-%D0%BF
Наказ від 25.11.2002 р. № 327/225 «Про затвердження Порядку інформаційного наповнення та технічного забезпечення Єдиного веб-порталу органів виконавчої влади» // [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/main/z1021-02.
Габро І.В. Особливості використання засобів та інструментів медіа-диплматії в зовнішній політиці Великобританії та Німеччини / І.В. Габро // Міжнародні відносини. Серія «Політичні науки». – 2017 // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/pol_n/ article/view/3124
Гуріна Л. Зв’язки із громадськістю в органах державної влади / Л. Гуріна // Науковий блог // [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://naub.oa.edu.ua/2013/ zv yazky-iz-hromadskistyu-v-orhanahderzhavnoji- vlady/
Горбань Ю.О. Новітні комунікативні можливості у взаємодії ЗМІ, органів державної влади та громадських організацій / Ю.О. Горбань // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. – 2013. – № 4. – С. 38- 46. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2013_4_8