NOVATION OF LEGISLATION REGARDING THE INSTITUTE OF ELDER IN LOCAL GOVERNMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-1(13)-169-177

Keywords:

legislative and regulatory framework, local government, elder, elder law and authority, elder district.

Abstract

Recently, most spheres of public life in our country have undergone reform. The driving force of the reform of local self-government bodies was the possibility of voluntary association of rural, settlement, urban communities into one territorial unit with the creation of one representative body of local self-government on the territory of the united community – the local council. The positive consequences of the creation of new territorial communities were an increase in the independence of local self-government and an increase in its economic independence. And one of the threats was the possible absence in the settlement, which became part of the united community, of an official with a representative mandate, as a “direct representative” of the authorities and a representative of the interests of the inhabitants of this settlement. A successful solution to this issue was the introduction into the system of local selfgovernment of the institution of elder, which is progressive for national legislation and promotes the principles of fairness, openness and efficiency in local self-government. However, there are some unresolved issues that complicate the activities of these officials – elders. The article analyzes the bill “On Amendments to Some Laws of Ukraine on the Development of the Institute of Elders” dated 22.12.2020 №4535. More than 10 norms of the bill are analyzed, which have an impact not only on the institution of elders, but also on the system of local self-government. It is noted that the negative aspects of the bill include provisions restricting the rights of elders (for example, removal of elders from the system of local self-government, their exclusion from the executive committee or deprivation of the right to participate in preparation of project of the local budget). At the same time, some of its norms are progressive or are intended to more clearly define the provisions of current legislation. The members of Parliament of Ukraine are suggested to approach the adoption of the bill prudently and not to establish norms that reduce the rights of elders as local government officials, as these norms may reduce the ability of residents to exercise their rights through the representative mandate of elders and reduce local authority.

References

Про добровільне об’єднання територіальних громад: Закон України від 5 лютого 2015 року № 157-VIII. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19#Text

Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад: Закон України від 16.04.2020 № 562-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/card/562-20

Децентралізація: офіційний сайт. URL: https://decentralization.gov.ua

Кравченко В.В., Бородін Є.І., Квітка С.А. Місцеве самоврядування в системі публічного управління. Дніпро. ГРАНІ, 2018. – 148 с.

Воронов М. Інститут старости у системі муніципального права україни. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія «Право». 2017. №23. С. 50-53. URL: https://periodicals. karazin.ua/law/article/view/9680

Дробуш І. В. Староста як нова організаційна форма місцевого самоврядування та його участь у реалізації соціальної функції. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.:Юриспруденція. 2014. № 10-2. Т. 1. С. 48-51.

Крушельницька Т. Передумови становлення інституту старости. План дій старости: 8 кроків успішного старту. Дніпропетровський ВПУ «Центр розвитку місцевого самоврядування». Support to the U-LEAD with Europe. 2017. – 81 с. URL: https://www.minregion.gov. ua/wp-content/uploads/2017/06/Plan_diy_ starostu_8_krokiv.pdf

Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад / за заг. ред. : С. М. Серьогіна. – Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2018. – 164 с.

Становлення інституту старости: перші кроки. Науково-практичний посібник: / За заг.ред. Баюка М.І. – Хмельницький: ПП МЕЛЬНИК А.А. – 2017. – 225 с.

Колесников О., Калашнікова О., Дзюпин М. Інститут старост в об’єднаних громадах: обрання та місце у системі управління / О. Колесников, О. Калашнікова, М. Дзюпин. К.: Видавництво «Промінь», 2016. 36 с.

Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР (у редакції до 16.07.2020 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/280/97-вр/ed20200607#Text

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства: Закон України від 16.07.2020 № 805-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/805-20

Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост: проєкт Закону України від 22.12.2020 №4535. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/ zweb2/webproc4_1?pf3511=70734

Територіальні громади України. Офіційний сайт децентралізації. URL: https://decentralization.gov.ua/ gromada?ack&sort_by_count=

Published

2021-02-05

How to Cite

Дурман, М. О. (2021). NOVATION OF LEGISLATION REGARDING THE INSTITUTE OF ELDER IN LOCAL GOVERNMENT. Expert: Paradigm of Law and Public Administration, (1(13), 169-177. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-1(13)-169-177

Issue

Section

REGIONAL GOVERNANCE AND LOCAL SELF-GOVERNMENT