PERSONAL PREREQUISITES FOR SUCCESSFUL PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.2

Keywords:

personality, student, professional training, academic success

Abstract

The article presents the results of a study of personal characteristics of higher education students with different levels of success in vocational training. Approaches to the analysis of factors that contribute to learning success are analyze. Success is see as a set of components that contribute to the effective acquisition of knowledge, the formation of professional skills and abilities. Researchers distinguish between subjective and objective components of professional success. Subjective – is a stable adequate self-esteem, satisfaction with themselves and their own activities. Objective – quantitative and qualitative indicator of effectiveness. The purpose of the article is to highlight the results of the study of personal determinants of success in vocational training of higher education. According to the results of expert evaluation, current modular controls and the results of the winter session, all subjects were divide into two groups: highly successful and low-successful applicants. A study of the impact of motivation to study in ZVO on the success of educational activities showed that highly and lowachieving applicants are more motivated to obtain a document of higher education, which indicates either incorrect choice of profession or dissatisfaction with it. A study of personal determinants of success in vocational training has shown that such features as dominate highly successful applicants: high level of intellectual development, perseverance, emotional stability, realism, stability of interests, tact, formality of contacts. In low-successful applicants are observed: emotionality, impulsiveness, irritability, extroversion, lack of organization, carelessness. Conclusions. It has been proven that there is a connection between the personal characteristics of applicants and the level of success of vocational training. Further development is need to develop psychological tools that can be used to increase the effectiveness of vocational training.

References

Бандурка О.М. Про сьогодення вищої освіти в Україні. Вища школа. 2011. № 9. С. 7–15.

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ–Чернівці : “Букрек”, 2018. 320 с.

Бондаренко З.П. Деякі аспекти професійної підготовки студентів в умовах ВНЗ. URL: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf3/Bondarenko.pdf

Вієвська М., Красовська Л. Формування мотивації фахівця до безперервної професійної освіти. Вища школа. 2011. № 1. С. 75–82.

Загребнюк Ю.В. Комплексні методики підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. МОН України, Сумський держ. 242 пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. № 3 (47). С. 259‒265.

Калюжна Є.М., Омельчук В.А., Омельчук В.В. Прийняття рішення особистістю: філософсько-психологічний і правовий аспект. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Запорізького національного університету та Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Запоріжжя : ЗНУ, 2018. № 2 (14). С. 89‒96.

Климчук В.О., Горбунова В.В. Внутрішня мотивація учбової діяльності молоді: теорія, методика, програма розвитку : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 110 с.

Кокун О.М. Методологічні засади та практичні заходи психофізіологічного забезпечення професійного становлення фахівця: збірник наукових праць КІПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України 15.05.2009. URL: http://www.vmurol.com.ua/index.php?idd=us_publication&group=4&us_publication=837

Левченко Т.І. Мотивація суб’єкта в різних видах діяльності : монографія. Вінниця : Нова книга, 2011. 448 с.

Лозовецька В. Методологічні підходи до визначення форм підтримки особистості у професійному самовизначенні. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка : зб. наук. пр. Київ : Вид-во ІПТО НАПН України, 2012. № 3. С. 11‒18.

Лябик С.І. Проблеми підготовки спеціалістів. Професійне становлення особистості. Хмельницький національний університет. URL : http://www.rusnauka.com/33_DWS _2010/33_DWS_2010/Pedagogica/74704.doc.htm

Мілорадова Н.Е Ретроспективний аналіз науково-психологічних концепцій професіогенезу фахівця. Scientific Light. 2017. №8. С. 18‒23.

Оліховська Л.П. Теоретичні основи професійного самовизначення: психологічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : “Педагогіка. Соціальна робота”. 2016. Випуск № (39) С. 161‒164.

Рідей Н.М., Рибалко Ю.В., Хітренко Т.Ф. Європейський простір вищої освіти в новому десятилітті: передумови і напрямки розвитку в Україні. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору : тематичний випуск. 2010. С. 440‒453.

Шевченко Н.Ф. Навчально-професійна настанова в структурі професійної свідомості майбутіх фахівців. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 32. С. 558–571.

Steele L. M., McIntosh T., &Higgs, C. (2017). Intrinsic motivation and creativity: openingup a blackbox. Handbook of Research on Leadershipand Creativity. EdwardElgarPublishing. [GoogleScholar] [Cross-Ref]. URL: http://mmi.fem. sumdu.edu.ua/en.

Published

2022-05-11

How to Cite

БІЛУХА, Т., ДЕЙНИЧЕНКО, Л., & КУХАР, Т. (2022). PERSONAL PREREQUISITES FOR SUCCESSFUL PROFESSIONAL TRAINING. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (4 (53), 12-18. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.2