ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.10Ключові слова:
внутрішньо переміщені діти молодшого шкільного віку, психоемоційні порушення, тривожність, агресія, корекційна програма.Анотація
У статті подано результати дослідження актуальної для сучасної психології проблеми порушень психоемоційної сфери, а саме: тривожності та агресії внутрішньо переміщених осіб молодшого шкільного віку, що може мати серйозні наслідки, які впливатимуть на все подальше життя. Тому актуальним є дослідження означених порушень і знаходження засобів і методів надання психологічної допомоги дітям – мігрантам. Проаналізовано різні наукові підходи до дослідження поставленої проблеми. Було визначено, що тривожність та агресія виступають найбільш вираженими емоційними порушеннями, які прослідковуються у внутрішньо переміщених дітей молодшого шкільного віку. Метою дослідження було вивчення особливостей емоційних порушень у внутрішньо переміщених дітей-мігрантів, а також розробка та апробація програми роботи практичного психолога з означеною категорією молодших школярів. Емпіричне дослідження психоемоційного стану, рівня агресії і тривожності у внутрішньо перемішених дітей молодшого шкільного віку показало, що майже всі показники тривожності і агресії знаходяться на високому та середньому рівні, тобто більша частина досліджуваних мають тенденцію до проблем з емоційним станом. Виходячи з аналізу проведеного дослідження, були розроблені психокорекційні заняття, спрямовані на корекцію тривожності та агресії внутрішньо перемішених дітей молодшого шкільного віку за допомогою арт-терапії. Після проведення корекційної роботи серед дітей з високими показниками тривожності та агресії, була проведена повторна діагностика, яка показала статистично значуще зниження результатів тривожності і агресії та покращення психоемоційного стану внутрішньо переміщених дітей молодшого шкільного віку. Висновки. Обгрунтовано застосування одержаних результатів дослідження в практичній роботі шкільних психологів, а саме: розроблену та апробовану психокорекційну програму роботи практичних психологів з психоемоційними порушеннями у внутрішньо переміщених молодших школярів, а також, діагностичні методи для виявлення групи ризику – дітей молодшого шкільного віку з емоційними порушеннями, а саме підвищеною тривожністю, агресією та низьким рівнем адаптації з метою соціально-психологічної підтримки.
Посилання
Андрєєнкова В.Л., Бандурка І.О, Бочкор Н.П. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навч.-метод. посіб. Київ : Україна, 2015. 175 с.
Горностай П.П., Титаренко Т.М. Психологія особистості: Словник довідник. Київ : Рута, 2001. 320 с.
Завацька Н.Є. Соціокультурні та психологічні аспекти адаптації особистості в сучасному соціумі : монографія / ред. Н. Є. Завацька. Луганськ : СНУ імені В. Даля, 2012. 320 с.
Изард К.Э. Психология эмоций. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 79 с.
Корольчук М. С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності у звичайних та екстремальних умовах. Київ : Ніка-Центр, 2006. 580 с.
Мельник Л.А. Психосоціальна допомога внутрішньо переміщеним дітям, їхнім батькам та сім’ям з дітьми зі Сходу України : посібник для практиків соціальної сфери / ред. Л.С. Волинець. Київ : Калита, 2015. 72 с.
Мэй Р. Смысл тревоги. пер.: М.И. Заваслова, А.И. Сибуриной. Москва : Класс, 2001. 240 c.
Немов Р.С. Психология. Минск : ВЛАДОС, 2001. 631 с.
Прихожан A.M. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. Воронеж : МОДЭК, 2000. 304 с.
Прихожан А.М. Психология тревожности. СПб. : Питер, 2007. 192 с..
Слюсаревський М.М. Психологія міграції. Київ : Талком, 2018. 360 с.
Фрейд З. Истерия и страх. Архангельск : Правда Севера, 2006. 358 с.
Эриксон Э.Г. Детство и общество. СПб. : АСТ, 1996. 592 с.
Юл У., Уильямс Рут М. Стратегия вмешательства при психических травмах, возникших вследствии масштабних катастроф. Детская и подростковая психотерапия : сборник / ред. Д. Лейнн, З. Миллер. СПб. : Питер, 2001. 448 с.
Symonenko S. Psychological Condition for Corrections and Optimization of Personal Development of Adolescents with Depressive Disorders. BRAIN.Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 25–43. (2021) (co-authored).