СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ПЛАНУВАННЯ КАР’ЄРИ МОЛОДИХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.3Ключові слова:
кар’єра, молоді фахівці, планування кар’єри, чинники успіху, професійний розвитокАнотація
У даному дослідженні розглядалися соціальні та психологічні фактори, що впливають на процес планування кар’єри молодими фахівцями. Формування комфортного та результативного процесу планування кар’єри молодих фахівців виступає ключовим завданням у наш час. Згідно теорії поколінь сучасні молоді фахівці належать до поколінь «міленіалів» та «зумерів», які вирізняються своїм прагненням мати баланс між роботою та приватним життям, працювати в психологічно комфортних умовах, будувати швидкі кар’єрні траєкторії та досягати зростання в короткі строки. Це є суттєвою відмінністю від старших поколінь («бебі-бумерів» та «іксів»), які більше цінують стабільність, передбачуваність та більш орієнтовані на тривалі робочі процеси. Така ситуація створює певний дисбаланс на ринку праці та складнощі у сфері управління людськими ресурсами, особливо коли різні покоління зустрічаються в одній організації. Нове покоління молодих спеціалістів готове стрімко залишати нові місця роботи у пошуках ідеального трудового місця, а HR відділи шукають нові стратегії рекрутингу та утримання молодих фахівців в організації, а також адаптації робочого мікроклімату та умов роботи (наприклад, залучення психологів, коучів, встановлення гібридних графіків роботи). Тому виявлення факторів, які впливають на побудову кар’єри молодих спеціалістів має велике значення як для шукачів роботи, так і роботодавців. В рамках цієї статті розглянуто цілі та проблеми найбільш сучасних та ефективних підходів до соціально-психологічного планування кар’єри молодих фахівців, представлений аналіз найефективніших чинників, сформовані рекомендації щодо методики розробки власного підходу соціально-психологічного планування кар’єри для будь-якої організації. Дослідження цієї проблематики дозволяє глибше зрозуміти закономірності розвитку сучасного ринку праці та запровадження успішних стратегій взаємодії між новими працівниками та роботодавцями.
Посилання
Березовська Л. І., Тангел А. А. Психологічні особливості кар’єри особистості. Вісник Національного університету оборони України : Збірник наукових праць. Київ : НУОУ, 2015. № 1(44). С. 21–27.
Богуш Л. Становлення кар’єри майбутнього фахівця з міжнародної інформації у процесі професійної підготовки. Молодь і ринок. 2018. № 2 (157). С. 117–122.
Борисенко О. М. Кар’єра як процес професійного становлення та розвитку індивіда. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2015. № 2. С. 23–32.
Василик А. В., Вандоляк А. В. Передумови та проблеми професійного самовизначення і планування кар’єри молоддю України. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2018. С. 342–352.
Гура Н. А. Організаційно-психологічні чинники розвитку і переривання кар’єри : дис. … канд. психол. наук : 19.00.10. Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «Крок». Київ, 2019. 239 с.
Дєліні М. Професійна «Я-концепція» як умова успішної кар’єри: емпіричний вимір. Нова парадигма. випуск 134. С. 94–108.
Капіца В. Ф., Орлова О. І., Шурупова К. В. Професійна кар’єра успішного фахівця. Під заг. наук. ред. д.ф.н., проф. В. Ф. Капіци. Том 1. Монографія. Кривий Ріг : Видав. центр ДВНЗ «КНУ», 2013. 508 с.
Vasilyeva T. N. Socio-psychological adaptation of young specialists-engineers in a design organization: problems and strategies for overcoming them. T. N. Vasilyeva, V. V. Romanov. Organizational psychology. 2019. V. 9. No. 2. P. 93–105.
Grigoryeva S. S. Psychological foundations of professional self-realization of personality. S. S. Grigorieva, I. V. Kostakova. National Psychological Journal. 2014. No. 3 (15). P. 84–89.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.