CONSTITUTIONAL AND LEGAL SUPPORT OF EXPERT SUPPORT OF LEGISLATIVE ACTIVITY IN THE FIELD OF COUNTERING DISCRIMINATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4-2-11-24Keywords:
legislation, legislative activity, expert activity, discrimination, human rights, equality.Abstract
The problems of theory and practice of ensuring the principles of equality and anti-discrimination and constitutional and legal support of expert support of legislative activity in this area are considered. It is argued that the issue of equality and the prohibition of discrimination is a largescale and complex branch of theoretical discussions and practical policy. These issues can not be separated from other thematic areas, such as civic integration, multiculturalism, overcoming and eliminating various phobias, developing intercultural dialogue, reconciliation and tolerance. It analyzes the main acts of the national legislation, which proclaim these principles, as well as relevant modern legislative initiatives. The main issues of anti-discrimination legislation and legislative regulation of the principles of equality and anti-discrimination are considered. The arguments are made that anti-discrimination legislation in Ukraine is predominantly declarative, contradictory and fragmented. The main factors of subjective and objective nature that determine the low level of legislative initiatives in the field of countering discrimination are analyzed. It turns out that expert support of legislative activity and legislative process as a whole becomes the most important mechanism for preventing gaps in the system of legislation, avoiding legal conflicts, eliminating defects, legislative abnormalities and erroneous norms, combating corruption, etc. This is essential in anti-discrimination processes. According to foreign experience, expert activity plays a huge role in terms of the effectiveness of the legislative process. High activity and participation of civil society institutions in the implementation of anti-discrimination expertise, especially academics, independent experts, media representatives, NGOs, various associations of human rights activists, etc. are noted. It is concluded that the constitutional and legal regulation of expert support of the legislative process in the field of combating discrimination in Ukraine is insufficient. It is proved that the facultative nature of the results of scientific legal expertise leads to a decrease in the role and weight of legal science in the process of creating legal norms. Indeed, despite some contradictions and fragmentation, the domestic doctrine in the field of countering discrimination far outstrips the development of anti-discrimination legislation. It seems that this is one of the reasons for the poor quality and inefficiency of some of the laws. The participation of lawyers in the early stages of the lawmaking procedure is one of the important guarantees of the quality and preconditions for anti-discrimination legislation.
References
Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» від 8 вересня 2005 року. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 52. ст.561
Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» від 6 вересня 2012 року. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 32. ст.412
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» від 7 грудня 2017 року. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 5. ст.35
Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)», внесений народними депутатами України Є. Царьковим, К. Лук’яновою, П. Унгуряном, Ю. Ковалевською, Т. Чорноволом, Л. Григорович. Реєстраційний № 0945 від 12.12.2012 Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=40734
Проект Закону України «Про заборону спрямованої на дітей пропаганди гомосексуалізму», внесений народним депутатом України В. В. Колесніченком. Реєстраційний № 10290 від 30.03.2012. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1. rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=43007
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей, внесений народним депутатом О. Ю. Вілкулом. Реєстраційний № 8442 від 07.06.2018. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=64163
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей, внесений народним депутатом О. Ю. Вілкулом. Реєстраційний № 9183 від 09.10.2018. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1. rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=64775
Звіт за результатами дослідження: «Опитування громадської думки для визначення суспільного сприйняття ЛГБТ та шляхів його поліпшення» / Центр соціальних експертиз Інституту соціології НАН України. Виконаний на замовлення Всеукраїнської громадської організації «Гей-Альянс Україна». Київ, 2013. 50 с.
Суслова І. Участь жінок в Українській політиці. Вісник Центральної виборчої комісії. 2016. № 2 (34). С. 18–19.
Горбатенко В. П., Нагребельний В. П. Експертиза. Юридична енциклопедія: в 6 т. / Редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. Київ: «Ук. Енцикл.», 1998. Т. 2 : Д–Й, 1999, С. 333.
Татишвили Т. М. Конституционно-правовые аспекты экспертного сопровождения законодательной деятельности : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. юрид. наук:спец. 12.00.02 «Конституционное право; конституционный судебный процесс; муниципальное право». Москва, 2016. 27 с.
Порядок проведення органами виконавчої влади антидискримінаційної експертизи проектів нормативно-правових актів : Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. № 61. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// zakon2.rada.gov.ua/laws/show/61- 2013-%D0%BF
Закон України «Про регламент Верховної Ради України» від 10 лютого 2010 р. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 14-15; 16- 17. ст. 133.