ІНСТИТУТ БІЗНЕС-ОМБУДСМАНІВ У СУЧАСНОМУ СВІТІ: ПРОБЛЕМИ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ ТА КОНСТИТУЮВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-5(11)-70-85

Ключові слова:

омбудсман, бізнес-омбудсман, права людини, підприємництво, бізнес, контроль, контроль, правова держава, демократія.

Анотація

У статті досліджуються актуальні конституційно-правові проблеми становлення та реалізації контрольної діяльності бізнес-омбудсманів у сучасному світі. Доводиться, що історія розвитку, причини виникнення, процеси інституціоналізації та конституювання бізнес-омбудсманівських служб у сучасному світі, перманентна трансформація їх функцій та диференціація їх спеціалізації є свідченням удосконалення класичної системи омбудсмана. Показана роль та значення бізнес-омбудсманів у механізмі захисту права на заняття підприємницькою діяльністю. Світовий досвід свідчить, що діяльність бізнес-омбудсмана є доволі широкою і торкається різних аспектів підприємницької діяльності. Більш того, у період економічної нестабільності і перманентних змін законодавства в сфері підприємництва, наявність такого інституту та його активна діяльність є особливо актуальною та значущою. Подекуди саме на його плечі лягає всебічна підтримка підприємницького сектора. Розкриваються основні принципи, які знаходяться в основі функціональної відокремленості, незалежності та організаційної різноманітності бізнес-омбудсманів. Проаналізовані основні моделі служб бізнес-омбудсманів. Основними характеристиками інституту бізнес-омбудсмана в різних країнах світу свідчать, що це: 1) напрямок спеціалізації класичної моделі омбудсмана; 2) правовий інститут, який утворюється, як правило, при уряді (урядовий омбудсман) або парламенті (парламентський омбуд- сман), рідше при главі держави; 3) автентична структура, специфіка діяльності якої пов’язана з певною групою суб’єктів – підприємців та захистом їх суб’єктивних прав; 4) інститут, який об’єднує в собі сукупність норм однорідного змісту, спрямованих на регулювання статусу та діяльності, які знаходяться між собою у відносинах координації бізнес-омбудсмана та (за умови існування) регіональних або муніципальних бізнес-омбудсманів; 5) інститут, нормативно-правовою основою організації та функціонування якого може бути як акт уряду (Австралія, Франція), так і окремий спеціальний закон (Російська Федерація), або окремі статті чи глави у інших (як правило, профільних з точки зору регулювання підприємницької діяльності) законодавчих актах (Грузія). Робиться висновок, що фундаментальні конституційні цінності, серед яких, насамперед, право людини на підприємницьку діяльність, вільне підприємництво, ринкова економіка та відповідальна перед громадянським суспільством влада – є функціонально-телеологічною домінантою діяльності бізнес-омбудсмана, доцільність заснування та практика функціонування якого, по суті, й обумовлена вирішенням цих взаємопов’язаних завдань.

Посилання

Wheeler N. J. Pluralist and Solidarist Conception of International Society: Bull and Vincent on Humanitarian Intervention. Millennium: Journal of International Studies. 1992. № 21. Р. 463–489.

Donnelly J. The Concept of Human Rights. London: Sydney Groom Helm, 1985. 120 р.

Агєєв О. Д. Конституційно-правовий статус омбудсмана з питань міграції: зарубіжні моделі та перспективи запровадження в Україні: автореф. дис. канд. юрид. наук : спец. 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Харків, 2017. 23 c.

Банах С. В. Функції омбудсманів у сучасному світі: порівняльно-правове дослідження: автореф. дис. канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Маріуполь, 2014. 24 с.

Голяк Л. В. Інститут спеціалізованого омбудсмана: світовий досвід організації та діяльності: монографія. Львів: Видавництво «ЗУКЦ», 2011. 304 с.

Закоморна К. О. Інститут омбудсмана як засіб забезпечення прав і свобод людини та громадянина (порівняльно-правовий аналіз): автореф. дис. канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право». 1999. 19 c.

Марцеляк О. В. Конституційно-правовий статус інституту омбудсмана: світовий досвід та українська модель: автореф. дис. … д-ра юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право». Одеса, 2004. 36 с.

Наулік Н. С. Інститут омбудсмана в Україні та Республіці Польща: порівняльне дослідження: автореф. дис. канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право». Київ, 2007. 19 с.

Марцеляк О. В. Конституційно-правовий статус інституту омбудсмана: світовий досвід та українська модель: автореф. дис. д-ра юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право». Одеса, 2004. 36 с.

Zákon č. 349/1999 ze dne 8. prosince 1999 o Veřejném ochránci práv. URL: http:// www.zakony.cz/zakon-SB1999349 (дата звернення30.10.2020).

Constitution du 4 octobre 1958. Légifrance, le service republic de la diffusion du droit. URL: https://www.legifrance.gouv. fr/Droit-francais/Constitution/Constitutiondu- 4-octobre-1958 (дата звернення 30.10.2020).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. ISAP – Baza Internetowy System Aktów Prawnych. URL: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/ DocDetails.xsp?id=WDU19970780483 (дата звернення 30.10.2020).

American Bar Association. 2001. «Standards for the Establishment and Operation of Ombuds Offices». URL: http://www.ombuds-toa.org/downloads/ ApprABAStand.doc (дата звернення 30.10.2020).

Голяк Л. В. Інститут спеціалізованого омбудсмана: світовий досвід організації та діяльності: монографія. Львів: Видавництво «ЗУКЦ», 2011. 304 с.

Batanov O., Verlos N., Lotiuk O., Sinkevych O. Ombudsman Institute: Basic Models and Problems of Reception in Constitutional Law. Amazonia Investiga. Volume 9 – Issue 29/ May 2020. P. 273–281.

Меморандум про взаєморозуміння щодо підтримки антикорупційної ініціативи України від 12 травня 2014 року URL: https:// boi.org.ua/files/6j/fs/memorandum.pdf (дата звернення 30.10.2020).

The SBA National Ombudsman works for small businesses to assist them with excessive federal regulatory issues. Office of the National Ombudsman. URL: https:// www.sba.gov/ombudsman (дата звернення 30.10.2020).

Décret n°2002-612 du 26 avril 2002 instituant un médiateur du ministère de l’économie, des finances et de l’industrie. Légifrance, le service public de l’accès au droit. URL: http://www.legifrance.gouv.fr/ affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT0000 00407822&dateTexte= (дата звернення 30.10.2020).

Small Business Commissioner Bill 2013. Australian Government. Federal Register of Legislation. URL: http://www.comlaw.gov. au/Details/C2013B00026 (дата звернення 30.10.2020).

Налоговый кодекс Грузии № 3591 от 17/09/2010- Законодательный вестник Грузии. URL: https://matsne.gov.ge/index. php?option=com_ldmssearch&view=docVie w&id=1043717 (дата звернення 30.10.2020).

Об уполномоченных по защите прав предпринимателей в Российской Федерации: федер. закон от 07.05.2013 № 78- ФЗ. Российская газета. № 99. 2013 (в ред. от 28.11.2015). URL: https://rg.ru/2013/05/13/ pravadok.html (дата звернення 30.10.2020).

Меморандум про взаєморозуміння щодо підтримки антикорупційної ініціативи України від 12 травня 2014 року URL: https:// boi.org.ua/files/6j/fs/memorandum.pdf (дата звернення 30.10.2020).

Постанова Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 691 «Про утворення Ради бізнес-омбудсмана» URL: Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/691-2014-%D0%BF#Text (дата звернення 30.10.2020).

Горбачев А. П. Специализация института Уполномоченного по правам человека в Российской Федерации (на примере Уполномоченного по защите прав предпринимателей): дисс. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституционное право; конституционный судебный процесс; муниципальное право». Елец, 2015. 151 с.

Проєкт Закону України «Про Установу бізнес-омбудсмена в Україні», внесений народними депутатами України Кисилевським Д.Д., Марчуком І.П., Наталухою Д.А. та іншими народними депутатами України. Реєстр. № 3607 від 05 червня 2020 року. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/ zweb2/webproc4_1?pf3511=69055

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-12

Як цитувати

Батанов, О. В., & Голоядова, Т. О. (2020). ІНСТИТУТ БІЗНЕС-ОМБУДСМАНІВ У СУЧАСНОМУ СВІТІ: ПРОБЛЕМИ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ ТА КОНСТИТУЮВАННЯ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (5(11), 70-85. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-5(11)-70-85

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОГО КОНСТИТУЦІОНАЛІЗМУ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають