КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКСПЕРТНОГО СУПРОВОДУ ЗАКОНОДАВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ПРОТИДІЇ ДИСКРИМІНАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4-2-11-24

Ключові слова:

законодавство, законодавча діяльність, експертна діяльність, дискримінація, права людини, рівність.

Анотація

У публікації комплексно досліджуються проблеми теорії та практики забезпечення принципів рівності та протидії дискримінації та конституційно-правове забезпечення експертного супроводу законодавчої діяльності у цій сфері. Аналізуються основні акти національного законодавства, в яких проголошуються ці принципи, а також відповідні сучасні законопроектні ініціативи. Відзначається, що експертиза закону або законопроекту передбачає науковий аналіз і оцінку з точки зору його змісту і форми спеціальними науково-консультативними підрозділами, вченими-експертами і їх групами. При цьому, її основними завданнями та цілями є насамперед вдосконалення законодавства та усунення прогалин у прийнятих нормативних актах. Найважливішими принципами експертної діяльності у ході забезпечення законодавчого процесу є, зокрема, верховенство права та законність, дотримання конституційних прав та свобод людини і громадянина; інституційна та функціональна незалежність суб’єкта експертної діяльності; об’єктивність та науковість експертизи, обґрунтованість і достовірність зроблених висновків; всебічність і повнота досліджень, що проводяться з використанням сучасних досягнень науки і техніки; відсутність конфлікту інтересів у процесі експертної діяльності; відповідальність експертів, з одного боку, та необхідність врахування думки експерта у процесі законотворення суб’єктами законодавчої ініціативи, з іншого боку. Наводиться класифікація та систематизація основних видів досліджуваних експертиз. За суб’єктам, які проводять експертизу виділяються парламентські структури (наприклад, комітети Верховної Ради України, Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України тощо), які традиційно здійснюють правову, лінгвістичну експертизу; органи виконавчої влади, насамперед, профільні міністерства, відповідальні за реалізацію державної політики у певному напрямку, та які здійснюють фінансово-економічну, екологічну, антикорупційну, антидискримінаційну, педагогічну експертизи; Рахункова палата, яка може здійснювати фінансово-економічна та соціально-економічну експертизи; інститути громадянського суспільства, насамперед, наукові установи та навчальні заклади, які, насамперед, здійснюють наукову, науково-технічну, громадську експертизи. За стадіями законодавчої діяльності можна виділяти експертну діяльність на стадії підготовки концепції законопроекту (громадська, наукова), на стадії підготовки тексту законопроекту (громадська, наукова, правова), на стадії підготовки до першого читання (правова, лінгвістична, антикорупційна, антидискримінаційна, гендерна, громадська, наукова, екологічна, фінансово-економічна, педагогічна); на стадії підготовки до другого читання (правова, лінгвістична, антикорупційна, експертизи, проведені суб’єктами законодавчої ініціативи та органами виконавчої влади); на стадії підготовки до третього читання (правова, лінгвістична, антикорупційна, антидискримінаційна, гендерна, фінансово-економічна); на стадії підписання законопроекту Президентом України (всі необхідні види експертизи). Залежно від обов’язковості проведення експертизи законопроекту можна виділяти обов’язкові (правова, лінгвістична, антикорупційна, фінансово-економічна), факультативні (наукова, громадська), необхідність, яких точно зазначена в законі (екологічна, педагогічна, гендерна, антидискримінаційна). Розглядаються основні проблеми антидискримінаційного законодавства та законодавчої регламентації принципів рівності та протидії дискримінації. Доводиться, що конституційне-правове регулювання експертного забезпечення законотворчого процесу у сфері протидії дискримінації в Україні є недостатнім, фрагментарним, або повністю відсутнім вимагає свого удосконалення.

Посилання

Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» від 8 вересня 2005 року. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 52. ст.561

Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» від 6 вересня 2012 року. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 32. ст.412

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» від 7 грудня 2017 року. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 5. ст.35

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)», внесений народними депутатами України Є. Царьковим, К. Лук’яновою, П. Унгуряном, Ю. Ковалевською, Т. Чорноволом, Л. Григорович. Реєстраційний № 0945 від 12.12.2012 Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=40734

Проект Закону України «Про заборону спрямованої на дітей пропаганди гомосексуалізму», внесений народним депутатом України В. В. Колесніченком. Реєстраційний № 10290 від 30.03.2012. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1. rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=43007

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей, внесений народним депутатом О. Ю. Вілкулом. Реєстраційний № 8442 від 07.06.2018. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=64163

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей, внесений народним депутатом О. Ю. Вілкулом. Реєстраційний № 9183 від 09.10.2018. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// w1.c1. rada.gov.ua/pls/zweb2/ bproc4_1?pf3511=64775

Звіт за результатами дослідження: «Опитування громадської думки для визначення суспільного сприйняття ЛГБТ та шляхів його поліпшення» / Центр соціальних експертиз Інституту соціології НАН України. Виконаний на замовлення Всеукраїнської громадської організації «Гей-Альянс Україна». Київ, 2013. 50 с.

Суслова І. Участь жінок в Українській політиці. Вісник Центральної виборчої комісії. 2016. № 2 (34). С. 18–19.

Горбатенко В. П., Нагребельний В. П. Експертиза. Юридична енциклопедія: в 6 т. / Редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. Київ: «Ук. Енцикл.», 1998. Т. 2 : Д–Й, 1999, С. 333.

Татишвили Т. М. Конституционно-правовые аспекты экспертного сопровождения законодательной деятельности : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. юрид. наук:спец. 12.00.02 «Конституционное право; конституционный судебный процесс; муниципальное право». Москва, 2016. 27 с.

Порядок проведення органами виконавчої влади антидискримінаційної експертизи проектів нормативно-правових актів : Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. № 61. Сайт Верховної Ради України. URL: http:// zakon2.rada.gov.ua/laws/show/61- 2013-%D0%BF

Закон України «Про регламент Верховної Ради України» від 10 лютого 2010 р. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 14-15; 16- 17. ст. 133.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-15

Як цитувати

Батанов, О. В. (2019). КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКСПЕРТНОГО СУПРОВОДУ ЗАКОНОДАВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ПРОТИДІЇ ДИСКРИМІНАЦІЇ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (2(4), 11-24. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4-2-11-24

Номер

Розділ

ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ І ПРАВОТВОРЕННЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають