ANALYSIS OF FEATURES AND DEVELOPMENT POTENTIAL OF INTERACTIVE SYSTEMS SUPPORTED BY AUXILIARY REALITY TECHNOLOGIES FOR EDUCATION FIELD
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.it.2021.2.5Keywords:
interactive systems, augmented reality, educational processesAbstract
Currently, the market of modern software systems and information technology is developing a special direction of virtual reality as one of the convenient approaches to improve the process of interactive learning and visualization of complex systems, devices and individual elements, an important area of which is augmented reality technology. The aim of the article is to analyze the features and means of developing interactive systems with the support of augmented reality technologies for education to form the concept of further development of a full-featured information system to support the study of academic disciplines. Realization of the set purpose provides the decision of a number of tasks: 1) the analysis of features of application of multimedia technologies in the field of science and education; 2) analysis of technologies and tools for developing systems with elements of virtual and augmented reality; 3) development of the concept of the project of system of support of processes of education. Scientific novelty. The article considers an approach to the use of augmented reality technologies on mobile devices, using the capabilities of the camera module during its activation, to acquire the process of studying theoretical positions in academic disciplines of a higher level of interactivity by means of Unity. In conclusion, the article emphasizes that virtual and augmented reality technologies can greatly simplify the solution of complex problems of visual and dynamic visualization of individual objects or systems. The flexibility and versatility of the Unity system allows you to implement full-fledged clientserver software applications that have a thin client in the form of a cross-platform mobile application and a server part that is responsible for data processing to ensure the efficiency of the entire system.
References
Гранин К. Образование в контексте глобализации. Высшее образование. 2014. № 12. С. 112–116.
Бондаренко О.В. Применение мультимедийных технологий в образовательном процессе высшего учебного заведения. Современные проблемы науки и образования. 2017. № 3. С. 55–71.
Князева Г.В. Применение мультимедийных технологий в образовательных учреждениях. Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2018. № 16. С. 77–95.
Андресен Б.Б. Мультимедиа в образовании: специализированный. М. : Дрофа, 2017. 221 с.
Захарова И.Г. Информационные технологии в образовании. М. : Академия, 2013. 188 с.
Плотніков М.С., Голопотилюк Є.А., Рудніченко М.Д. Специфіка розробки проекту навчального мобільного застосування з сучасними мультимедійними засобами розширеної реальності. XXI Всеукраїнська науково-технічна конференція молодих вчених, аспірантів та студентів (м. Одеса, 22–23 квітня 2021 р.). Одеса, 2021. С. 85–86.
Плотніков М.С., Рудніченко М.Д., Граб К.В. Інтерактивна система вивчення астрономії з використанням технології доповненої реальності. Інформатика, інформаційні системи та технології : тези доповідей шістнадцятої всеукраїнської конференції студентів і молодих науковців (м. Одеса, 23 квітня 2021 р.). Одеса, 2021. С. 115–116.
Уваров А. Ю. Технологии виртуальной реальности в образовании. Наука и школа. 2018. № 4. С. 108–117.
Аверкина А.В., Лазарева О.Ю. Системы дополненной реальности для мобильных платформ. Вестник Московского государственного университета печати. 2015. № 1. С. 8–12.
Хокинг Д. Unity в действии. Мультиплатформенная разработка на C#. СПб. : Питер, 2019. 352 с.
Торн А. Основы анимации в Unity. М. : ДМК Пресс, 2016. 176 с.