ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ГАРМОНІЗАЦІЇ НЕВРОТИЧНОГО ХАРАКТЕРУ ОСОБИСТОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-1-10Ключові слова:
характерологічний розвиток; невротичний характер, гармонійний характер; психологічні закономірності гармонізації характеруАнотація
Статтю присвячено висвітленню результатів науково-психологічного дослідження психологічних закономірностей гармонізації невротичного характеру сучасних юнаків та дівчат, які було встановлено за допомогою методів математичної статистики. Автором теоретично проаналізовано поняття “невротичний характер”; визначено концептуальну модель гармонізації невротичного характеру (структуру, зміст, критерії гармонійності характеру та психологічні детермінанти його гармонізації). У статті представлено методичний інструментарій та результати дослідження особливостей характеру сучасної учнівської молоді. Методичний інструментарій складають психодіагностичні методики та методи математичної статистики (метод полярних груп, Т-критерій Стьюдента, кореляційний, регресійний аналіз). За допомогою методів математичної статистики встановлено та описано психологічні закономірності гармонізації невротичного характеру українських старшокласників. Автором статистично доведено, що: - процес гармонізації характеру не є лінійним, а має періодичність гармонійного підйому і кризових станів; - гармонізацію характеру зумовлює переважно розвиток духовно-моральних рис; комунікативні, інтелектуально-креативні і вольові якості виконують інструментальну функцію; - гармонійність характеру зумовлена духовним розвитком юнаків та дівчат: чим вище рівень духовного потенціалу особистості, тим активніше відбувається гармонізація її характеру; - у міру зростання гармонійності характеру знижується вплив зовнішніх чинників на психологічний стан й зростає рівень внутрішньоособистісної самодетермінації.
Посилання
Балл, Г. О. (2013). Категорія гармонії в аналізі проблем освіти, Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна: зб. наук. пр. [ред. Н. Г. Ничкало], Київ: Богданова А. М., c. 114-120.
Бех, І. Д. (2006). Виховання особистості: Сходження до духовності”: наук. видання. Київ: Либідь, 272 с..
Боришевський, М. Й. (2007). Духовність у становленні та розвитку особистісного потенціалу людини, Актуальні проблеми психології. Психолого-педагогічні основи розвитку особистісного потенціалу дитини в сучасному суспільстві: зб. наук. статей [ред. С. Д. Максименко, С. О. Ладивір], Т. IV, c. 4-15.
Братаніч, Б. В., Ільченко, І. Г. (2011). Самоактуалізація особистості та освіта, Філософські проблеми освіти, № 2, c. 13–201.
Булах, І. С., Скрипченко, О. В. (2008). Психологія особистості підлітка, Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник, Київ: Каравела, c. 151-198.
М’ясищев, В. Н. (1966). Психологія відносин: вибрані психологічні праці. URL: https://psylib.org.ua/books/psiteol/txt25.htm
Москальова, Л. Ю. (2009). Виховання у майбутніх учителів морально-етичної культури: теоретичний та методичний аспекти”: монографія, Мелітополь: ТОВ Видавничий будинок ММД, 464 с..
Павлик, H. B. (2015). Психологія гармонізації характеру в юнацькому віці”: автореф. дис... докт. психол. наук: спец. 19.00.07; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 43 с.
Павлик, Н. В. (2015). Психологія гармонізації характеру в юнацькому віці: Монографія, К.: Логос, 383 с., ISBN 978-966-171-967-4.
Помиткін, E. O. (2007). Психологія духовного розвитку особистості: монографія, Київ: Наш час, 280 с.,.
Савчин, M. B. (2010). Духовний потенціал людини, 2-ге вид., пер., доп., Івано-Франківськ: Місток НВ, 508 с..
Шинкарук, В. І. [ред.] (2002). Філософський енциклопедичний словник, Київ: Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України: Абрис, 742 с.
A. Van Kaam (1981). “Studies in Formative Spiritualy”. Provisional Glossary of the Terminology of the Science of Foundational Formation, N.Y., 112 р..
Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., & Przybeck, T. R. (1993). A psychobiological model of temperament and character, Arch Gen Psychiatry, 50, pp. 975–990.
Fedko, S., Kurbatova, A., Remesnyk, N., et al. (2021). Cultural awareness in contemporary mental health practice, Memory of dr Władysław Biegański, Official journal of the Polish Medical Association, Vol. LXXIV, ISSUE 11 Part 1, DOI: 10.36740/WLek202111114.
Frankl, V. (2019). Man’s Search For Meaning”, Ebury Press, 160 p..
Ihnatovych, E., & Liashch, O. (2020). The psychological patterns of emotional intelligence development in adolescence as a condition of personal mental health, Psychiatry, Psychotherapy and Clinical Psychology, 11(4), pp. 802–811.
Lerner, R. M. (2018). Character development among youth: Linking lives in time and place, International Journal of Behavioral Development, 42(2), pp. 267–277, DOI: 10.1177/0165025417711057.
Littman-Ovadia, H., DubreuilP., Meyers, M. C., & Freidlin, P. (2021). Editorial: VIA Character Strengths: Theory, Research and Practice, Frontiers in Psychology, Vol.12, pp.1-5, URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.653941/full
Maslow, A. H., & Frager, R. H. Motivation and Personality, Addison-Wesley: Pub Co, 293 р..
May, R. (1967). Psychology and the human dilemma”, Princeton: VanNostrand, рр. 168–181.
Power, F. C., & Khmelkov, V. T., Character Development And Self-Esteem: Psychological Foundations And Educational Implications, International Journal of Educational Research, 27 (7), pp. 539-551, URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035597000530
Russo-Netzer, P. “Spiritual Development”. In: M. H. Bornstein, M. E. Arterberry, K. L. Fingerman & J. E. Lansford (Eds.) (2016). SAGE Encyclopedia of Lifespan Human Development, URL: https://www.researchgate.net/publication/303284127_Spiritual_Development/link/57a3c14f08ae455e8532c11d/download
Schacter, D. L., Gilbert, D. T., &. Wegner, D. M. (2011). Human Needs and Self-Actualization: Second Edition, Psychology. New York : Worth, Incorporated, рр. 486–487.
Stahlmann, A. G., & Willibald, R. (2020). Scrutinizing the Criteria for Character Strengths: Laypersons Assert That Every Strength Is Positively Morally Valued, Even in the Absence of Tangible Outcomes, Frontiers in Psychology, pp.1-15, doi: 10.3389/fpsyg.2020.591028, URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.591028/full
Torres-Fernández, G., Rodríguez-Valverde, M., Reyes-Martín, S., & Hernández-Lopez, M. (2022). The Role of Psychological Inflexibility and Experiential Approach on Mental Health in Children and Adolescents: An Exploratory Study, Behav. Sci., 12, 201, https://doi.org/10.3390/ bs12070201.
Vlakhos,H. (1999). The Person in the Orthodox Tradition, Levadeia, Greece: Birth of the Theotokos Monastery, 349 p.