МЕДИКО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ГАРМОНІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2024-3-6Ключові слова:
гармонійний характер особистості, медико-психологічні аспекти гармонізації особистості, духовний потенціал духовно-моральна саморегуляціяАнотація
Постановка задачі. Статтю присвячено вивченню медико-психологічних аспектів гармонізації особистості. Метою статті є висвітлення медико-психологічних особливостей характеру особистості та встановлення психологічних закономірностей його гармонізації. Огляд літератури. Авторами теоретично проаналізовано поняття «характер особистості» у філософському, духовному та медико-психологічному підходах; визначено компоненти структури характеру у відповідності до підструктур особистості (духовно-моральний, морально-комунікативний, інтелектуально-креативний, вольовий, емоційно-почуттєвий і психосоматичний), визначено критерії гармонійності характеру; обґрунтовано науковий підхід до гармонізації особистості. Виклад основного матеріалу. У статті наведено результати дослідження особливостей характеру сучасної молоді та визначено медико-психологічні аспекти її гармонізації. Методи дослідження: кількісні показники прояву рис особистості вивчали за допомогою психодіагностичних методів: «Структура і зміст характеру» (авт. Н. Павлик), «Духовний потенціал особистості» (авт. Є. Помиткіна), «Особистісний диференціал» (авт. Ч. Осгуд, адаптація Е. Бажина та А. Еткінда), «Особистісна орієнтація» (авт. Н. Павлик); Анкета «Мотивація духовного розвитку» (авт. Н. Павлик). Результати. Автори експериментально довели, що духовний розвиток особистості визначає гармонійність її характеру. Висновки. Результати дослідження медико-психологічних аспектів гармонізації особистості свідчать про визначальну роль актуалізації духовного потенціалу.
Посилання
Балл Г. O. «Категорія гармонії в аналізі проблем освіти», Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна: зб. наук. пр. / гол. редкол. Н. Г. Ничкало, Київ: Богданова А. М., c. 114–120, 2013.
Бех І. Д. «Виховання особистості: Сходження до духовності»: наук. видання. Київ: Либідь, 272 с., 2006.
Павлик Н. В. Психологія гармонізації характеру в юнацькому віці / Н.В. Павлик: монографія. К.: Логос, 2015. 383 с. ISBN 978-966-171-967-4.
Павлик Н. В. «Психологія гармонізації характеру в юнацькому віці»: автореф. дис... докт. психол. наук: спец. 19.00.07; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 43 с., 2017.
Помиткін Е. О. «Психологія духовного розвитку особистості»: монографія, Київ: Наш час, 280 с., 2007.
Савчин М. В. «Духовний потенціал людини», 2-ге вид., пер., доп., Івано-Франківськ: Місток НВ, 508 с., 2010.
Теофраст, «Філософський енциклопедичний словник» [ В. І. Шинкарук (гол. редкол.) та ін.], Київ: Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України: Абрис, 742 с., 2002.
Cloninger C. R., Svrakic D. M., Przybeck T. R. “A psychobiological model of temperament and character”. Arch Gen Psychiatry, 50, pp. 975–990, 1993.
Fedko S., Kurbatova A., Remesnyk N., Matviienko I., Parasiei-Hocher A., Kryvda N. Hussin F. "Cultural awareness in contemporary mental health practice" Memory of dr Władysław Biegański, Official journal of the Polish Medical Association, Vol. LXXIV, ISSUE 11 Part 1, November 2021, DOI: 10.36740/WLek202111114.
Frankl V. “Man’s Search For Meaning”, Ebury Press, 160 p., 2019.
Lerner R. M. “Character development among youth: Linking lives in time and place”. International Journal of Behavioral Development, 42(2), pp. 267–277, 2018. DOI: 10.1177/0165025417711057. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0165025417711057
Littman-Ovadia H., Dubreuil, P., Meyers M. C. and Freidlin P. “Editorial: VIA Character Strengths: Theory, Research and Practice”, Frontiers in Psychology, Vol.12, pp.1–5, 2021. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.653941/full
Maslow A. H., Frager R. H. “Motivation and Personality”, Addison-Wesley: Pub Co, 293 р., 1987.
Power F. C. & Khmelkov V. T. “Character Development And Self-Esteem: Psychological Foundations And Educational Implications”. International Journal of Educational Research, 27 (7), 539–551, 1998. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035597000530
Schacter D. L. Gilbert D. T., Wegner D. M. “Human Needs and Self-Actualization: Second Edition”, Psychology. New York : Worth, Incorporated, рр. 486–487, 2011.
Stahlmann A. G., Willibald R. “Scrutinizing the Criteria for Character Strengths: Laypersons Assert That Every Strength Is Positively Morally Valued, Even in the Absence of Tangible Outcomes”, Frontiers in Psychology, pp.1–15, 2020. doi: 10.3389/fpsyg.2020.591028. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.591028/full
Torres-Fernández G., Rodríguez-Valverde M., Reyes-Martín S., Hernández-Lopez M. “The Role of Psychological Inflexibility and Experiential Approach on Mental Health in Children and Adolescents: An Exploratory Study”. Behav. Sci., 12, 201, 2022. https://doi.org/10.3390/ bs12070201.
Van Kaam, A. “Studies in Formative Spiritualy”. Provisional Glossary of the Terminology of the Science of Foundational Formation, N.Y., 112 р., 1981.
Vlakhos, H. “The Person in the Orthodox Tradition”. Levadeia, Greece: Birth of the Theotokos Monastery, 349 p., 1999.