THE PSYCHOLOGICAL PATTERNS OF HARMONIZATION A NEUROTIC CHARACTER OF THE PERSONALITY IN УОUTH AGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-1-10

Keywords:

character development; neurotic character; harmonious character; psychological patterns of character harmonization

Abstract

The article is devoted to highlighting the results of a scientific and psychological study of the psychological regularities of the harmonization of the neurotic character of modern youth, which were established using the methods of mathematical statistics. The author theoretically analyzed the concept of «neurotic character». Were defined the conceptual model of personality character harmonization (structure, content of character, criteria and levels of its harmony, psychological determinants of character harmonization of boys and girls). The article presents methodological tools and the results of a study of the characteristics of the state of the character of modern youth. Methodological tools are psychology’s diagnostic techniques and methods of mathematical statistics (polar group method, Student's T-criterion, correlation, regression analysis). Using the methods of mathematical statistics, the psychological patterns of harmonization of the character of Ukrainian high school students are established and described. Statistically proven that: - the process of character harmonization is not linear, but has a periodicity of harmonious upsurge and crisis states; - the harmonization of neurotic character predetermines mainly the development of spiritual and moral traits; communicative, intellectual-creative and volitional properties perform an instrumental function; - the harmony of character in youth is due to the spiritual development of young men and women: the higher the level of the spiritual potential of the individual, the more actively the harmonization of his character takes place; - with the growth of spiritual potential and harmony of character, the influence of external factors on the psychological state and the level of intrapersonal self-determination decreases.

References

Балл, Г. О. (2013). Категорія гармонії в аналізі проблем освіти, Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна: зб. наук. пр. [ред. Н. Г. Ничкало], Київ: Богданова А. М., c. 114-120.

Бех, І. Д. (2006). Виховання особистості: Сходження до духовності”: наук. видання. Київ: Либідь, 272 с..

Боришевський, М. Й. (2007). Духовність у становленні та розвитку особистісного потенціалу людини, Актуальні проблеми психології. Психолого-педагогічні основи розвитку особистісного потенціалу дитини в сучасному суспільстві: зб. наук. статей [ред. С. Д. Максименко, С. О. Ладивір], Т. IV, c. 4-15.

Братаніч, Б. В., Ільченко, І. Г. (2011). Самоактуалізація особистості та освіта, Філософські проблеми освіти, № 2, c. 13–201.

Булах, І. С., Скрипченко, О. В. (2008). Психологія особистості підлітка, Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник, Київ: Каравела, c. 151-198.

М’ясищев, В. Н. (1966). Психологія відносин: вибрані психологічні праці. URL: https://psylib.org.ua/books/psiteol/txt25.htm

Москальова, Л. Ю. (2009). Виховання у майбутніх учителів морально-етичної культури: теоретичний та методичний аспекти”: монографія, Мелітополь: ТОВ Видавничий будинок ММД, 464 с..

Павлик, H. B. (2015). Психологія гармонізації характеру в юнацькому віці”: автореф. дис... докт. психол. наук: спец. 19.00.07; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 43 с.

Павлик, Н. В. (2015). Психологія гармонізації характеру в юнацькому віці: Монографія, К.: Логос, 383 с., ISBN 978-966-171-967-4.

Помиткін, E. O. (2007). Психологія духовного розвитку особистості: монографія, Київ: Наш час, 280 с.,.

Савчин, M. B. (2010). Духовний потенціал людини, 2-ге вид., пер., доп., Івано-Франківськ: Місток НВ, 508 с..

Шинкарук, В. І. [ред.] (2002). Філософський енциклопедичний словник, Київ: Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України: Абрис, 742 с.

A. Van Kaam (1981). “Studies in Formative Spiritualy”. Provisional Glossary of the Terminology of the Science of Foundational Formation, N.Y., 112 р..

Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., & Przybeck, T. R. (1993). A psychobiological model of temperament and character, Arch Gen Psychiatry, 50, pp. 975–990.

Fedko, S., Kurbatova, A., Remesnyk, N., et al. (2021). Cultural awareness in contemporary mental health practice, Memory of dr Władysław Biegański, Official journal of the Polish Medical Association, Vol. LXXIV, ISSUE 11 Part 1, DOI: 10.36740/WLek202111114.

Frankl, V. (2019). Man’s Search For Meaning”, Ebury Press, 160 p..

Ihnatovych, E., & Liashch, O. (2020). The psychological patterns of emotional intelligence development in adolescence as a condition of personal mental health, Psychiatry, Psychotherapy and Clinical Psychology, 11(4), pp. 802–811.

Lerner, R. M. (2018). Character development among youth: Linking lives in time and place, International Journal of Behavioral Development, 42(2), pp. 267–277, DOI: 10.1177/0165025417711057.

Littman-Ovadia, H., DubreuilP., Meyers, M. C., & Freidlin, P. (2021). Editorial: VIA Character Strengths: Theory, Research and Practice, Frontiers in Psychology, Vol.12, pp.1-5, URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.653941/full

Maslow, A. H., & Frager, R. H. Motivation and Personality, Addison-Wesley: Pub Co, 293 р..

May, R. (1967). Psychology and the human dilemma”, Princeton: VanNostrand, рр. 168–181.

Power, F. C., & Khmelkov, V. T., Character Development And Self-Esteem: Psychological Foundations And Educational Implications, International Journal of Educational Research, 27 (7), pp. 539-551, URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035597000530

Russo-Netzer, P. “Spiritual Development”. In: M. H. Bornstein, M. E. Arterberry, K. L. Fingerman & J. E. Lansford (Eds.) (2016). SAGE Encyclopedia of Lifespan Human Development, URL: https://www.researchgate.net/publication/303284127_Spiritual_Development/link/57a3c14f08ae455e8532c11d/download

Schacter, D. L., Gilbert, D. T., &. Wegner, D. M. (2011). Human Needs and Self-Actualization: Second Edition, Psychology. New York : Worth, Incorporated, рр. 486–487.

Stahlmann, A. G., & Willibald, R. (2020). Scrutinizing the Criteria for Character Strengths: Laypersons Assert That Every Strength Is Positively Morally Valued, Even in the Absence of Tangible Outcomes, Frontiers in Psychology, pp.1-15, doi: 10.3389/fpsyg.2020.591028, URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.591028/full

Torres-Fernández, G., Rodríguez-Valverde, M., Reyes-Martín, S., & Hernández-Lopez, M. (2022). The Role of Psychological Inflexibility and Experiential Approach on Mental Health in Children and Adolescents: An Exploratory Study, Behav. Sci., 12, 201, https://doi.org/10.3390/ bs12070201.

Vlakhos,H. (1999). The Person in the Orthodox Tradition, Levadeia, Greece: Birth of the Theotokos Monastery, 349 p.

Published

2023-08-18

How to Cite

ПАВЛИК, Н. (2023). THE PSYCHOLOGICAL PATTERNS OF HARMONIZATION A NEUROTIC CHARACTER OF THE PERSONALITY IN УОUTH AGE. Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (1(10), 80-91. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-1-10