REGULARITIES OF THE INFLUENCE OF A TEACHER'S PSYCHOLOGICAL HEALTH ON HIS PSYCHOLOGICAL READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2021-2-9

Keywords:

psychological health of the individual, psychological readiness, professional and pedagogical activities, psychological patterns

Abstract

Formulation of the problem. Preserving the psychological health of the modern teacher in the context of the COVID-19 pandemic is a very important task, because it is the mentally healthy and psychologically harmonious state of the teacher determines the psychological comfort of students and significantly affects the effectiveness of the educational process. Formulation of the purpose of the article. The purpose is to determine the patterns of influence of the psychological health of the NUS teacher on his readiness for professional activity. Analysis of recent research and publications. Pedagogical activity has features that determine the high level of its potential stress, because the teacher is constantly involved in various social situations to which he must respond mobile and constructively. It is psychological health that determines the teacher's ability to maintain and activate compensatory, protective, regulatory mechanisms that ensure the efficiency and effectiveness of personal development in the context of pedagogical and professional activities. Presentation of the main material of the study. In order to develop psychodiagnostic tools for the study of psychological indicators, in accordance with each of the criteria of mental health, five questions were identified and an innovative questionnaire "Psychological health of the individual" was compiled, which contains 16 pairs of dichotomous scales. This questionnaire allows you to determine the indicators of the manifestation of constructive and destructive signs of mental health, as well as indicators of harmony (full formation) of each of the components and the overall indicator of psychological health of the individual. 4 levels of mental health harmony have been experimentally identified. Conclusions and prospects for further research. The study showed that there is a large percentage of people (17%) who have a significant deficit of psychological health, which is a prerequisite for problems associated with malaise, emotional discomfort, neurotic development. On the basis of statistical methods, the psychological features of the influence of the teacher's psychological health on his psychological readiness for pedagogical creativity were established.

References

Білозерська С. Психічне здоров’я педагога як умова ефективної професійної діяльності. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві : зб. тез II Всеукр. наук.-практ. конф. / упор. Н. М. Бамбурак. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. С. 33-39.

Братусь Б. С. К проблеме человека в психологии. Вопросы психологии. 1997. № 5. С. 3-19.

Виноградова Г. А. Климат в педагогическом коллективе и субъективное благополучие личности педагога. Тольятти : ТГУ, 2010. 99 с.

Гриневич Л.Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи. Всеосвіта: сайт. 2018. URL: https://vseosvita.ua/library/novi-profesijni-roli-i-zavdanna-sucasnogo-vcitela-v-kontekstikoncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html

Дубровина И. В. Психическое и психологическое здоровье в контексте психологической культуры личности. Вестник практической психологии образования. 2009. № 3. C. 17-19.

Дубровина И. В. Практическая психология в лабиринтах современного образования. М.: НОУ ВПО «МПСУ», 2014. 464 с.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / ред. Л. М. Проколієнко; уклад. В. В. Андрієвська, Г. О. Балл, О. Т. Губко, О. В. Проскура. К.: Рад. шк., 1989. 608 с.

Митник Т. Особливості психічного здоров’я особистості: критерії та показники Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві : зб. тез II Всеукр. наук.-практ. конф. / упор. Н. М. Бамбурак. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. С. 269-271.

Павлик Н. Психологічна готовність особистості сучасного вчителя до творчої професійної діяльності в умовах нової української школи. Психологія і особистість. 2021. № 2 (20). С. 200-227.

Павлик Н. Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість. 2022. № 1 (21).

Педагогічна творчість і майстерність: хрестоматія : Навч. посіб. Київ, 2000. 167 с.

Психологическое здоровье / психологос. 2021. URL: https://www.psychologos.ru/articles/view/psihologicheskoe-zdorove

Психологическое здоровье, его структура, критерии нарушений 2020. URL: https://studfile.net/preview/1622366/page:3/

Структура и критерии психологического здоровья. 2021. URL: https://studme.org/137466/psihologiya/struktura_kriterii_psihologicheskogo_ zdorovya

Форманюк Т. В. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя. Вопросы психологии. 1994. № 6. С. 57–64.

Шувалов А. В. Психологическое здоровье человека. Вестник, Серия : Педагогика. Психология. 2009. Вып. 4 (15). С. 87–101.

A. I. Almater, M. F. Tobaigy, A. S. Younis, M. K. Alaqeel, M. A. Abouammoh (2020). Effect of 2019 coronavirus pandemic on ophthalmologists practicing in Saudi Arabia: a psychological health assessment. Middle East African journal of ophthalmology, Vol. 27(2), р. 79.

G. Arslan, M. Yıldırım, A. Tanhan, M. Buluş, K. A. Allen (2021). Coronavirus stress, optimism-pessimism, psychological inflexibility, and psychological health: Psychometric properties of the Coronavirus Stress Measure. International Journal of Mental Health and Addiction, Vol. 19 (6), рр. 2423-2439.

D. L. Blustein, (2008). The role of work in psychological health and well-being: a conceptual, historical, and public policy perspective. American psychologist, Vol. 63 (4), р.228.

S. Khan, R. Siddique, H. Li, A. Ali, M. A Shereen, N. Bashir, M. Xue, (2020). Impact of coronavirus outbreak on psychological health. Journal of global health, Vol. 10 (1). A. H. Maslow (1950). Self-actualizing people: a study of psychological health. Personality [in Inglish] B. Mameli, R. Biolcati, S. Passini, & G. Mancini (2018). School context and subjective distress: The influence of teacher justice and school-specific well-being on adolescents’ psychological health. School Psychology International, Vol. 39 (5), рр. 526-542.

J. W. Redinger, P. B. Cornia, T. J. Albert (2020). Teaching during a pandemic. Journal of Graduate Medical Education, 12 (4), рр.403-405.

C. Sánchez-Ballester (2021). Mental Health and Educational Trajectories in Students during the Coronavirus Pandemic. European Journal of Environment and Public Health, Vol. 5 (2), р. 87.

M. Sisask, P. Värnik, A. Värnik, A. Apter, J. Balazs, M. Balint, ... & D. Wasserman, (2014). Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health education journal, Vol. 73 (4), рр. 382-393.

S. Weyerer, B. Kupfer (1994). Physical exercise and psychological health. Sports Medicine, Vol. 17 (2), 108-116.

M. Yıldırım, G. Arslan, P. T. P. Wong (2021). Meaningful living, resilience, affective balance, and psychological health problems among Turkish young adults during coronavirus pandemic //Current Psychology. рр. 1-12.

Published

2022-02-23

How to Cite

ПАВЛИК, Н. (2022). REGULARITIES OF THE INFLUENCE OF A TEACHER’S PSYCHOLOGICAL HEALTH ON HIS PSYCHOLOGICAL READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (2(7), 69-83. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2021-2-9

Issue

Section

MEDICAL PSYCHOLOGY