ARCHETIPICAL MODELS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF COUNTRIES: COMPARATIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-201-213

Keywords:

sustainable development, organization of provision of communal services, formation of prices and tariffs, quality of life

Abstract

The main features of a balanced approach to meeting their own needs from the point of view of “sustainable development” are considered. It is emphasized that the organization of provision of communal services is a basic need of every citizen and, according to the concept of rational bureaucracy, M. Weber, should work to meet the needs of each citizen. It is emphasized that developed European countries devote considerable attention to the quality of life of the population.

In particular, the city of Vienna (Austria) for the tenth consecutive year is ranked first in the quality of life rating. The archetypal dimension of the formation of a quality component of the supply of communal services in developed countries of Europe is briefly reviewed. Among them, Germany, which until 2006 formed a modern market for quality public utilities based on free competition. One of the peculiarities of the organization of the supply of housing and communal services in Germany has been the ease of transition from one service provider to a more acceptable one. The experience of Germany in the arrangement and retrofitting of old houses of the Khrushchev type in East Berlin is distinguished for prestigious and elite.

Modern German-quality approaches are designed to ensure that Germany becomes a country without “harmful energy” from 2020, namely, it will turn to new energy saving technologies that are affordable for middle class people. The market for communal services in Austria and Poland has also been theoretically researched. The archetypal dimension of the organization of provision of housing and communal services in Ukraine is described. On the basis of the conducted theoretical research and practical experience it is proved that archetypal approaches to the organization of provision of housing and communal services in Ukraine are fundamentally different from the European countries. In Ukraine, by the year 2014, the procedure for the formation of prices and tariffs for electricity, gas supply, etc. was established by law. utilities. Namely, the National Commission for Energy Regulation and Utilities (NERCAP) is setting the threshold levels of prices in Ukraine for electricity, natural gas for the population, budget organizations and institutions, utility companies, and utilities tariffs. NKREKP acts in compliance with the Law of Ukraine “On Natural Monopolies”, where “a natural monopoly is the state of the commodity market, in which the satisfaction of demand in this market is more effective in the absence of competition due to technological features of production (in connection with a significant reduction of production costs on unit of goods as production volumes increase), and goods (services) produced by subjects of natural monopolies can not be replaced by consumption of other goods (services), in connection with which the demand for this product line It depends less on the price changes for these goods (services) than the demand for other goods (services)”.

It is proved that the vertical mechanism of forming the housing and communal services market is uncompetitive. High quality of provision of housing and communal services can be achieved only under conditions of free competition.

References

Усі представники Вселенського патріархату підписали томос для України [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.pravda.com.ua/news/2019/01/9/7203315/

Рада закріпила в Конституції курс на ЄС і НАТО [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubricpolytics/2635688-rada-zakripila-vkonstitucii-kurs-na-es-i-nato.html#

Концепція боротьби з терориз- мом в Україні: затверджена Указом Президента України від 5 березня 2019 року № 53/2019 [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу : https://www.president.gov.ua/documents/532019-26178

Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів Украї- ни щодо протидії булінгу (цькуван- ню)” від 18.12.2018 р. № 2657-VIII // Голос України. — 2019. — № 11. — 18 січ. 5. 2019 Quality of Living Ranking [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.imercer.com/

Комунальні послуги в Німеччині: що входить, як розрахувати і спла- тити [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://migrant.biz.ua/nimechina/zhittya-de/komunalniposluhy.html 7. Енергонезалежні будинки: коли байдуже, скільки коштує газ [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.dw.com/uk/%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%BB%D0 %B5%D0%B6%D0%BD%D1%96- %D0%B1%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B8-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8-%D0%B1%D0%B0%D0%B9%D0%B4%D1%83%D0%B6%D0%B5-%D1%81%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D0%B8-%D0%BA%D0%BE%D1%88%D1%82%D1%83%D1%94-%D0%B3%D0%B0%D0%B7/a-4502813

Закон України “Про природні моно- полії” від 20 квітня 2000 р. № 1682– ІІІ // Уряд. кур’єр. — 2000. — 24 трав. 9. Звіт про результати діяльності На- ціональної комісії, що здійснює дер- жавне регулювання у сферах енер- гетики та комунальних послуг, у 2015 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.nerc.gov.ua/?id=19733

Уряд має три базові умови щодо но- вого контракту з правлінням ком- панії “Нафтогаз” [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.facebook.com/volodymyrgroysman/?__tn__=kCH-R&eid=ARC-IS0Yk7p-Zx-_Aj1FTXUcy6-IlWfEOS5JqRAtfQJ0zqne0txWDnc4UPpHsG5e0Xo_ewJO7X0Wlnsn7&hc_ref=ARSzyb n6Jo2fuxMJWhxnJG8hNIt6uSyYS5mmZ6g5F2_SutQkon7sbDi08zTR_ AwSW5c&fref=nf

Постанова КМУ “Про затверджен- ня Порядку проведення перевірки відповідності якості надання дея- ких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаче- ним договором про надання відпо- відних послуг” від 27 грудня 2018 р. № 1145 // Уряд. кур’єр. — 2019. — № 3. — 5 січ.

Published

2019-05-29

How to Cite

Євдокимова, В. (2019). ARCHETIPICAL MODELS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF COUNTRIES: COMPARATIVE ANALYSIS. Public Management, (3 (18), 201-213. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-201-213

Issue

Section

Статті