MODERN TRENDS OF INFORMATIONAL SECURITY DEVELOPMENT, AS A LITERARY OBJECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-17-2-154-173Keywords:
law, information security, information law, foreign experience, information technology developmentAbstract
This article deals with issues related to the experience of developed countries on information security as an object of legal relations and national experience in the structure of information law as a complex industry in the legal field of Ukraine.
The issue of information security is already reflected in the current legislation of Ukraine. In particular, the Constitution of Ukraine and a number of other regulatory acts consider information security at a level with sovereignty and territorial integrity. This concerns, first of all, information security as a component of national security. However, over time, more and more attention of researchers is paid to information security, not only at the state level, but also at the level of individual subjects of legal relations.
As part of the study, the content of the concept of “information security” is proposed to be understood as a selected type of public activity related to the creation, circulation and use of information by certain subjects, which is expressed in the norms of the rules of conduct regarding its protection, protection, preservation and maintenance of vital needs, interests of people social communities, society, state, international community.
In the course of the research, the author analyzes the experience of forming a system of legal regulation of information (including computer) security of the United States, The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Israel, and the Federal Republic of Germany. The example of Israel is especially valuable for Ukraine. First of all, the establishment of an effective information security system requires the allocation of a significant part of the gross domestic product to the needs of scientific and technical studies of a military nature. No less interesting is the experience of creating information technology development centers like the Israeli Mamram and 8200.
Information security both at the state level and at the level of individual subjects of legal relations requires the formation of extensive and balanced legislation, adequate funding, and the like. A separate problem is the ratio of security needs and the rights and freedoms of citizens. All this requires taking into account the leading foreign experience. However, the formation of a reliable information security system of the state is extremely important for Ukraine, and therefore requires the consolidation of all forces.
References
Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР // Відомості Верхов- ної Ради України. — 1996. — № 30. — С. 141.
Декларація про державний суве- ренітет України від 16.07.1990 р. № 55-XII // Відомості Верховної Ра- ди УРСР. — 1990. — № 31. — С. 429.
Юлий Цезарь. Записки о Гальсь- кой войне. — М.: Азбука-классика, 1999. — 284 с.
Виноградова Г. В. Інформаційне пра- во України: навч. посіб. — К.: МАУП, 2006. — 144 с.
Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-XII // Відо- мості Верховної Ради України. — 1992. — № 48. — Ст. 650.
Скулиш Є. Д. Історія інформацій- но-психологічного протиборства: підручник / заг. ред., авт. Є. Д. Ску- лиш, Я. М. Жарков, Л. Ф. Компан- цев та ін. — К.: Наук.-видав. Відділ НА СБУ, 2012. — 212 с.
Корж І. Ф. Державна безпека: методологічні підходи до системи складових поняття // Правова ін- форматика. — 2012. — № 4 (36). — С. 69–75.
Про Концепцію Національної про- грами інформатизації: Закон Украї- ни від 04.02.1998 р. № 74/98-ВР // Відомості Верховної Ради Украї- ни. — 1998. — № 27–28. — С. 182.
Киссинджер Г. Мировой порядок. — М.: АСТ, 2015. — 511 с.
Лисенко С. О. Організаційні засади та прийоми моделювання і рекон- струкції при розслідуванні право- порушеннь щодо інформаційної безпеки підприємств, установ та організацій // Наук. праці МАУП. — К.: МАУП, 2015. — С. 24.
Довгань О. Д. Національний ін- формаційний суверенітет — об’єкт інформаційної безпеки // Інфор- мація і право. — 2014. — № 3 (12). — С. 102–112.
Біленчук П. Д., Гель А. П., Сема- ков Г. С. Криміналістична тактика і методика розслідування окремих видів злочинів: навч. посіб. — К.: МАУП, 2007. — 512 с.
Лисенко С. О. Реконструкція як ме- тод оцінки та аналізу моделей ін- формаційної безпеки, Fundamental and Applied Reserches in practice of Leading Scientific Schools, 2015-6 (12) // http://orcid.org/0000-0003-4037-9652
Корміч Б. А. Інформаційна безпека: організаційно-правові основи. — К.: Кондор, 2004. — 384 с.
Про Національну програму ін- форматизації: Закон України від 04.02.1998 р. № 74/98-ВР // Відомості Верховної Ради України. — 1998. — № 27–28. — С. 181.
Офіційний сайт Департаменту кіберполіції Національної поліції України. — Режим доступу: https:// www.cybercrime.gov.ua
Про основи національної безпе- ки України: Закон України від 19.06.2003 р. № 964-IV // Відомості Верховної Ради України. — 2003. — № 39. — С. 351.
Цимбалюк В. С. Проблеми визна- чення категорії “інформаційна без- пека підприємницької діяльності” в праві України за умов формуван- ня інформаційного суспільства // Малий і середній бізнес. — К.: НДІ Приватного права і підприємництва. — 2003. — № 1–2. — С. 43–54.