MEDIA OF UKRAINE: PROBLEMS AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-17-2-264-280

Keywords:

media catching, fake news, VUCA concept, journalistic education, content quality, media-marketing, internal organization of media, planning, key performance indicators (KPI)

Abstract

The dynamics of up-to-date information transformations, the introduction of the most recent innovative technologies and the European integration vector of the national development, now more than ever help to improve the national media. However, the study of the outlined industry characteristics in the context of the social and communication paradigm has been confirmed by the existence and further development of negative trends that can include, among others, the following: 1) fragmentarity and low quality of journalistic education; 2) extremely large amount of media (glut) and low barriers to entry the market; 3) lack of independence; 4) fast food journalism trend; 5) use of intimidation linguistic elements in the middle of news and information texts; 6) imperfect media research; 7) daily disclosure of fake news; 8) lack of responsibility for poor-quality media content; 9) nonavailability of the media to implement effective marketing foreign concepts and practices; 10) archaic regulation of the media industry, and so on.

In terms of the subject of the article the question of legal basis of current media organizational work has been considered and the main issues have been confirmed; the analysis of the fake content distribution has been carried out; media- catching phenomenon has been analyzed as well as the influence of VUCA concept on improving the current media of Ukraine. According to the research results, theoretical conclusions have been formulated and authors; proposals have been developed that would help to convince of the national competitiveness.  The proposals can be summarized to the following:

1. To organize effectively the internal work of the media by using marketing trends and the latest innovative technologies;

2. To tighten control over the quality of content from editors;

3. To conduct qualitative fact-checking and struggle with fake news;

4. To make media catching an integral part of internal media processes;

5. To take an active part in formation of laws and increase cooperation with European experts in the media-industry.

References

Детектор медіа (2016), “Стан жур- налістської освіти на факультетах журналістики в Україні (результати пілотного дослідження)”, Спеціаль- ний звіт, Київ, Ukraine.

Стельмахова О. (2018), “Як пра- цює медіа-кетчінґ і що робити із якістю журналістики”, available at: https://nachasi.com/2018/08/21/yak-pratsyuye-media-ketchyng/ (Accessed 4 December 2018).

Oliinyk E. Zaslavsky E., Parusinski J. (2018), “Independent regional media: a fragile existence”, available at: https://mediadevelopmentfoundation.org/analyses/ (Accessed 4 December 2018).

Горська К. (2016) “Медіакон- тент цифрової доби: трансформа- ції та функціонування”, Doctor dissertation, Sociological Sciences, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine.

The official site of Detector media (2017), “В Україні немає якісної журналістики, бо суспільство до неї не готове”, available at: https://detector.media/infospace/article/131600/2017-11-05-v-ukraini-nemaeyakisnoi-zhurnalistiki-bo-suspilstvodo-nei-ne-gotove/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Medialab (2018), “Яких журналістів бракує укра- їнським ЗМІ”, available at: http://medialab.online/news/brakuje/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Mediakrytyka (2018), “Журналістика майбут- нього: інформаційна чума чи авангард аналітики?”, available at: http://www.mediakrytyka.info/onlayn-zhurnalistyka/zhurnalistykamaybutnoho-informatsiyna-chumachy-avanhard-analityky.html (Accessed 4 December 2018).

The official site of European Journalism Observatory (2018), “Що таке якісна журналістика?”, available at: https://ua.ejo-online.eu/4219/etyka-ta-yakist/shcho-take-yakisnazhurnalistyka (Accessed 4 December 2018).

The official site of Institute Mass Information (2017), “Успішні медіа в Україні: нездійснений міф чи реальність?”, available at: https://imi.org.ua/articles/uspishni-mediav-ukrajini-nezdijsnenyj-mif-chy-realnist / (Accessed 4 December 2018).

The official site of Detector media (2018), available at: https://detector.media / (Accessed 4 December 2018).

The official site of Media Development Foundation (MDF). (2018), available at: https://mediadevelopmentfoundation.org (Accessed 4 December 2018).

The official site of Wikipedia (2018), “Volatility, uncertainty, complexity and ambiguity”, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Volatility,_uncertainty,_complexity_and_ambiguity (Accessed 4 December 2018).

Афанасьєва (Горська) К. (2016), “Ти- пологія медіаконтенту за критерієм ролі автора” // Теле- та радіожурна- лістика. — Т. 15. — С. 96–102.

Почепцов Г. (2015), “Сучасні інфор- маційні війни”, Києво-Могилянська академія, Київ, Україна.

The official site of Украина.ру (2018), “Фармацевты: Власти хотят оста- вить украинцев без шприцов и бин- тов”, available at: https://ukraina.ru/news/20181118/1021791055.html?fbclid=IwAR2TVNT0TRJNwpCMOJ7TKN1KyP0t_yhN5cvZzr0Z6As3Wz0Gp4OnuF4rcX0 (Accessed 4 December 2018).

The official site of StopFake (2018), “Фейк: Українців залишать без шприців і бинтів”, available at: https://www.stopfake.org/uk/fejkukrayintsiv-zalishat-bez-shpritsivi-bintiv/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Unian (2018), “РФ збільшила кількість фейко- вих новин через введення військо- вого стану в Україні — Міноборо- ни”, available at: https://www.unian.ua/society/10355988-rf-zbilshilakilkist-feykovih-novin-cherezvvedennya-viyskovogo-stanu-vukrajini-minoboroni.html (Accessed 4 December 2018).

The official site of Громадське Теле- бачення (2018), “Комітет з питань свободи слова відкинув можливість криміналізації поширення фей- ків”, available at: https://hromadske.ua/posts/komitet-z-pytan-svobodyslova-vidkynuv-mozhlyvist-kryminalizatsii-poshyrennia-feikiv (Accessed 4 December 2018).

The official site of Reuters Institute (2018), Digital News Report, available at: http://www.digitalnewsreport.org/survey/2018/analysis-bycountry-2018/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Deadline (2018), “Концепция. Март – 2018”, available at: https://www.deadline.com.ua/frontend/web/design/deadline_CONC_march2018.pdf (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), The Law of Ukraine “Конституція України”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1992), The Law of Ukraine “Про інформацію”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1992), The Law of Ukraine “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2782-12 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine “Про інформаційні агентства”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/95-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/539/97-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1993), The Law of Ukraine “Про телебачення і радіомовлення”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3759-12 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540/97-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine “Про ре- формування державних і комуналь- них друкованих засобів масової ін- формації”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/917-19 (Accessed 4 December 2018).

The official site of European Union (2014), “Association agreement between the European Union and its Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part”, available at: https://eeas.europa.eu/node/10420_en (Accessed 4 December 2018).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), “План Заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтова- риством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторо- ни”, available at: https://eu-ua.org/plan-zakhodiv-z-vykonannia-uhody (Accessed 4 December 2018).

European Parliament and Council (2007), “Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities”, available at: https://www.wipo.int/wipolex/ru/text.jsp?file_id=199630 (Accessed 4 December 2018).

Moyer J. (2012) “Media catching and the journalist-public relations practitioner relationship: how social media are changing the practice of media relations”, available at: https://www.researchgate.net/publication/232865093_Media_Catching_and_the_Journalist-Public_Relations_Practitioner_Relationship_How_Social_Media_are_Changing_the_Practice_of_Media_Relations (Accessed 4 December 2018).

Published

2019-02-27

How to Cite

Стельмахова, О. (2019). MEDIA OF UKRAINE: PROBLEMS AND PROSPECTS. Public Management, (2 (17), 264-280. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-17-2-264-280

Issue

Section

Статті