INTERNAL RISKS OF THE CONTEMPORARY STATE OF HIGHER EDUCATION IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-66-76

Keywords:

internal risks, financial risks, innovative risks, people risks, public administration, cluster approach

Abstract

This article is devoted to the problem of managing internal risks affecting Ukrainian educational institutions. The author analyzes the existing internal challenges and risks in the system of higher education in Ukraine. In addition to this, the essence of the cluster approach, which is one of the effective means of overcoming the problems of the economic mechanism of public administration in the system of reform and development of higher education, is being revealed.

The author suggests that people risk is one of the most difficult and important problems of internal risks. It is noted that the solution of this problem will lead to an increase in the competitiveness of higher educational institutions and the effectiveness of the entire educational process.

It is proved that the management of internal risks is an important issue that is to be decided not only by the educational institution, but also by the entire education system of the country. The author shows the importance of improving educational services by achieving an ideal state of the internal environment of the educational institution. It is shown that the management of internal risks of a higher educational institution should be based on generally accepted approaches, take into account the specifics of the education sphere and a specific classification of risks and threats.

Also, the author examines the features of the cluster approach in education. It is determined that the cluster approach ensures the concentration of management efforts of educational institutions to solve educational problems, thereby contributing to the reduction of emerging internal risks in a higher educational institution. It is substantiated that the introduction of the cluster approach in the activity of the educational institution will improve the quality and social status of vocational education and increase the demand for graduates in the labor market.

In conclusion, the author says that the modern development of the education system presupposes taking into account the provisions of risk management that will be for overcoming existing internal problems and challenges, thereby ensuring the creative development of domestic universities and increasing the competitiveness of domestic education in the world market.

References

Заярная И. А. Влияние внутренних рисков на управление вузами // Фундаментальные исследования. — 2014. — № 6–4. — С. 785–788.

Вавренюк С. А. Государственное ре- гулирование реформирования выс- шего образования Украины на современном этапе / C. А. Вавренюк // Еast journal of security studies: наук. журнал. — Х.: Изд-во НУЦЗУ; Гданьск (Польша), 2018. — Вып. 2 (12). — С. 15–24.

Селезнева Н. А. Качество высшего образования: опыт системного ис- следования. // Матер. междунар. науч.-теорет. конф. “Национальная система оценки качества образова- ния: проблемы, стратегия, техноло- гия”. — Тараз: Тараз. ун-т, 2003. — С. 32–54.

Греченко Д. А., Чулюков В. А. Струк- турная компонента модели орга- низационного управления высшим учебным заведением // Современ- ные наукоемкие технологии. — 2010. — № 4. — С. 13–16.

Инновации в управлении вузом: новые решения для корпоратив- ной информационной системы / И. О. Красильников и [др.] // Уни- верситет. упр. — 2014. — № 6 (46). — С. 16–24.

Каленюк І. С. Сучасні ризики розвит- ку вищої освіти в Україні / І. С. Ка- ленюк, О. В. Куклін, В. А. Ямко- вий // Економіка України. — 2015. — № 2. — С. 70–83.

Домбровська С. М. Механізми реа- лізації державної політики в галузі вищої освіти / С. М. Домбровсь- ка // Актуальні пробл. держ. упр. — 2011. — № 2. — С. 107–113. 8. Красикова Т. Ю. Образовательный кластер как фактор взаимодейст- вия рынка труда и системы высшего профессионального образования / Т. Ю. Красикова // Актуальные вопр. экономики и упр.: материа- лы междунар. науч. конф., апрель 2011 г.: тезисы докл. — М.: РИОР, 2011. — Т. II. — С. 54–59.

Васильева Н. В. Формирование и раз- витие образовательных кластеров в региональной социально-еконо- мической системе: автореф. ... канд. экон. наук: спец. 08.00.05 “Экономи- ка и управление народным хазяй- ством (региональная экономика)” / Н. В. Васильева. — Гатчина, 2013. — 26 с.

Корчагина Н. А. Образовательные кластеры как основа повышения конкурентоспособности учебных заведений / Н. А. Корчагина // При- каспийский журн.: упр. и высокие технологии. — 2009. — № 3 (7). — С. 78–84.

Смирнов А. В. Образовательные кластеры и инновационное обуче- ние в вузе: монография / А. В. Смир- нов. — Казань: РИЦ “Школа”, 2010. — 102 с.

Published

2018-09-29

How to Cite

Вавренюк, С. (2018). INTERNAL RISKS OF THE CONTEMPORARY STATE OF HIGHER EDUCATION IN UKRAINE. Public Management, (5 (15), 66-76. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-66-76

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)