РОЗВИТОК ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ РИЗИКІВ ТА ВИКЛИКІВ
Ключові слова:
ризики, вища освіта, зовнішні ризики, державне регулювання, заклади освітиАнотація
Розкривається економічна сутність сучасного стану вищої освіти в Україні. Розглядаються основні проблеми державного регулювання ризиками і викликами, що стоять перед сучасною освітою на етапі реформу- вання.
Предметом дослідження є сама система вищої освіти в Україні. Аналізу- ється стан сучасного ринку вищої освіти в країні, а також особливості і тен- денції його розвитку на сьогодні у процесі реформування.
Показано розвиток національної системи освіти разом з її соціально- економічними проблемами і викликами, а так само політичними умовами, які визначають напрям розвитку освіти в країні. Виявлено, що основними ризиками в системі освіти України можна вважати зниження чисельності висококваліфікованих кадрів, закриття ряду навчальних закладів зі скоро- ченням контингенту, які призводять до фінансових втрат. Зокрема, серед розглянутих ризиків позначається низька ефективність навчальних технологій та низький рівень компетентності випускників, корумпованість й низькі рейтингові показники у світовому освітньому співтоваристві.
Конкретизуються існуючі зовнішні ризики системи освіти в країні і пред- ставляються можливі шляхи їх подолання. Сучасні умови існування країни, зокрема розвиток сфери освіти, введення нових моделей та програм підго- товки є складним процесом. Реформування вищої освіти на сьогодні не має значних результатів, у зв’язку з чим, висувається припущення про комплек- сне та фундаментальне перетворення всієї системи освіти в Україні з метою подолання наявних невідповідностей між освітнім продуктом та потребами суспільства.
Отже, мова йде про сучасну структуру освіти, яка має сприяти забезпечен- ню оптимальних умов для функціонування та розвитку системи освіти, вра- ховуючи запити сучасного суспільства та наявні проблеми в освітній сфері, яка має надавати якісні освітні послуги і свободу вибору в освіті.
Посилання
Дамодаран А. Стратегический риск- менеджмент. Принципы и методи- ки. — М.: Вильямс, 2010. — 496 с.
Поденко В. Стратегія освіти Украї- ни, глобалізаційні виклики та її су- перечності / В. Поденко // Наукові здобутки молоді — вирішенню про- блем харчування людства у ХХІ сто- літті : програма і матеріали 80 між- нар. наук. конф. молодих учених, аспірантів і студентів, 10–11 квітня 2014 р. — К.: НУХТ, 2014. — Ч. 4. — С. 76–83.
Каленюк І. С. Сучасні ризики роз- витку вищої освіти в Україні / І. С. Каленюк, О. В. Куклін, В. А. Ям- ковий // Економіка України. — 2015. — № 2. — С. 70–83.
Риски образовательной деятельно- сти в современных рыночных ус- ловиях / Ю. А. Антохина, А. Г. Вар- жапетян и др. // Экономика и управление. — 2012. — № 8 (82). — С. 43–49.
Floricel S., Ibanescu M. Using R & D portfolio management to deal with Dynamic Risk // R & D Management. — 2008. — Vol. 38. — № 5. — Р. 452–467.
Мотышина М. С., Шарипа О. Г. Осо- бенности рисков инновационной деятельности вузов // Образова- ние и наука. — 2014. — № 1 (4). — С. 1–4.
Вавренюк С. А. Удосконалення меха- нізмів фінансування галузі “фізич- на культура і спорт” / С. А. Вавре- нюк // Державне управління нау- ково-освітнього забезпечення під- готовки конкурентоспроможних фахівців у сфері цивільного захи- сту : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 16–17 квітня 2015 р. / за заг. ред. В. П. Садкового. — Х., 2015. — С. 87–90.
Домбровська С. М. Державне управ- ління вищою освітою в умовах трансформаційних перетворень / С. М. Домбровська. — Х.: Оберіг, 2010. — 174 с.
Никитина Н. Ш., Щеглов П. Е. Ка- чество высшего образования. Ри- ски при подготовке специалистов / Н. Ш. Никитина // Университет- ское управление: практика и ана- лиз. — 2003. — № 1.
Вавренюк С. А. Государственное регулирование реформирования высшего образования Украины на современном этапе / C. А. Вавре- нюк // Еast journal of security studies: наук. журнал. — Х.: Вид-во НУЦ- ЗУ–Гданськ (Польща), 2018. — Вип. 2 (12). — С. 15–24.