ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА НА ІНФОРМАЦІЮ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ОБОВ’ЯЗОК ДЕРЖАВИ ЩОДО «КОМПЕНСАЦІЇ» ВТРАЧЕНИХ ОСОБОЮ ІНФОРМАЦІЙНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2025-2(34)-83-90Ключові слова:
інформаційна безпека, право на інформацію, обмеження права на інформацію, компенсація, адміністративний судАнотація
У статті розглянуто проблемні питання застосування обмеження права на інформацію як інструменту стримування та протидії загрозам інформаційній безпеці України, нейтралізації інформаційної агресії, створення ефективної системи взаємодії між органами державної влади, органами місцевого самоврядування та суспільством, а також розвитку міжнародної співпраці у сфері інформаційної безпеки на засадах партнерства та взаємної підтримки; використання якого потребує «компенсації» втрачених особою інформаційних можливостей, який не став досі предметом наукової дискусії із фіксацією його результатів у документах стратегічного планування. На підставі аналізу останніх досліджень і публікацій встановлено відсутність єдиного механізму компенсаційного обмеження права на інформацію, намагання судами України та державними органами, до компетенції яких належить регулювання інформаційної діяльності, напрацювати власні шляхи й механізми застосування обмеження права на інформацію із «найменшими втратами» суб’єктів інформаційної діяльності, які ґрунтуються насамперед на врахуванні власної практики надання правової оцінки кожному з таких випадків. Виходячи з актуальності і значущості проблеми, метою статті визначено викладення результатів проведеного аналізу змісту обмеження права на інформацію як засобу забезпечення інформаційної безпеки та обов’язку держави та формулювання на цій основі науково обґрунтованих пропозицій щодо «компенсації» втрачених особою інформаційних можливостей. Підкреслено необхідність подальшого аналізу та формування обґрунтованої позиції щодо кожного режиму забезпечення національної безпеки окремо можливості застосування механізмів обмеження права на інформацію у загальній практиці забезпечення інформаційної безпеки й спеціальних обмежувальних заходах до суб’єктів інформаційної діяльності. Проаналізовано практику адміністративних судів із надання правової оцінки обґрунтованості визнання інформаційної та іншої діяльності суб’єкта інформаційних відносин протиправною, а також правової оцінки дій суб’єктів забезпечення національної безпеки у межах наданих їм повноважень і положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Подальші наукові розвідки у питанні обґрунтування окремих обмежень права на інформацію запропоновано акцентувати навколо розгляду суспільного інтересу як «компенсатора» певного обмеження права на інформацію й застосування «трискладового тесту» у практиці застосування обмежень.
Посилання
Корчевна Л. О. Компенсація моральної шкоди, завданої порушенням особистих немайновихправ, у цивільному праві України : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.03 ; Університет внутрішніх справ. Х., 1998. 24 с.
Олексіюк Т., Опришко Л., Буртник Х., Барвіцький В., Кабанов О. Рекомендації Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань додержання конституційного права людини і громадянина на доступ до інформації. Strasbourg CEDEX. 2020. 336с. URL:https://rm.coe.int/recomendations-final-10-02-21/1680a165f7
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року у справі № 520/118/20 URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/100471040
Постанова Верховного Суду у справі № 9901/26/21 від 06 жовтня 2021 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/101424457
Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2020 року у справі № 520/118/20. URL:https://reyestr.court.gov.ua/Review/90234393
Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13 січня 2011 року № 2939-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17.
Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.2018 № 2469-VIII. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#n111
Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки: Закон України від 09.01.07 р. № 537-V. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 12. Ст.102.
Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації : Постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року № 10.
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 жовтня 2021 року «Про Стратегію інформаційної безпеки»: Указ від 28.12.2021 № 685/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021#Text
Рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26 квітня 2021 року у справі № 9901/22/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/96591995
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 травня 2020 року у справі № 380/2525/20. URL: https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/89248574
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року у справі № 520/118/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88173959
Фурашев В. М. Сутність та визначення понять «інформаційна безпека» і «безпека інформації». Правова інформатика, 2012. № 2(34). С. 51–59. URL:https://ippi.org.ua/sites/default/files/12fvmbbi.pdf
Brian Leonard FRIEND v the United Kingdom 16072/06 (2009) ECHR 2068 (24 November 2009). URL: http://www.bailii.org/eu/cases/ECHR/2009/2068.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.